عکاسی تبلیغاتی یا Advertising photoraphy، شاخه‌ای از عکس‌برداری است. که حتما همه‌ی شما با آن آشنایی دارید. اگر ندارید با ما همراه باشید در الی استدیو می‌خواهیم در این خصوص مطالب مفیدی را برایتان ارائه بدهیم. اما در ابتدا یک تبلیغ شبکه‌های تلویزیون را در ذهن خود مجسم کنید، برای ایجاد آن تبلیغ عوامل زیادی در آن دست داشته اند. تا بتوانند باعث معرفی محصول و در نهایت جذب مشتری شوند. و حتی مخاطبین را ترغیب به خرید نمایند. در اینجا نقش یک عکاس تبلیغی بسیار موثر است. داشتن یک پیج اینستاگرام که در آن عکس واقعی از محصولاتی ارائه می‌شود، یا داشتن بنر تبلیغی یا کاتولوگی که به خوبی طراحی شده باشند، می‌تواند مشتریان زیادی را به سمت شما سوق دهد.

عکاسی تبلیغاتی چیست؟

خوب است ابتداً به بررسی اینکه اصلا عکاسی تبلیغاتی چیست بپردازیم. با ما همراه باشید می‌خواهیم نکات مهمی در این خصوص ارائه بدهیم. حال برگردیم به سوال اصلی. عکاسی تبلیغاتی یا Advertising photoraphy یکی از شاخه‌های عکاسی است که فرد عکاس از محصولات و تولیدات و همچنین خدمات افراد یا شرکت‌ها عکس‌بردای می‌کنند. این نوع عکس‌برداری کاری کاملا حرفه‌ای است.

به نظر شما تفاوت عکس‌برداری صنعتی و تبلیغاتی چیست؟ همانطور که به طور کامل در این مقاله در خصوص عکس‌برداری صنعتی گفته شد، این کار به صورت حرفه‌ای و علمی با یک‌سری مهارت‌های خاص گرفته می‌شود. و از آن می‌توان در کاتالوگ و بروشور و… استفاده کرد. عکاس با ذوق هنری ای که دارد می‌داند که چگونه تمرکز مخاطبین خود را بر روی یک نقطه متمرکز نماید. عکاسی تبلیغاتی یک نوعی عکس‌برداری است که به طور همزمان از چندین فرم نوع فرم هنری استفاده می‌کند. تا عکسی جذاب خلق کند. بدون تردید استخدام یک عکاس تبلیغی حرفه‌ای و با ذوق نقشی مهمی در پیشرفت کسب و کار و حوزه‌ی فعالیت کارفرمای تجاری خواد داشت.

Advertisinig photoraphy:

یک محصول را در ذهن خود مجسم کنید. به چه چیزی در گام اول توجه می‌کنید؟ یعنی در واقع با دیدن آن تصویر توجه شما به چه چیز جلب می‌شود؟ بله درست حدس زدید. در مرحله‌ی اول چیزی که در یک‌ تصویر یا بروشور تبلیغی آن را می‌بینید، عکس محصول آن است. نه نوشته‌ها و حرف‌هایی که در آن است.! استفاده کردن از تصویر و استفاده از قوه دیداری مخاطب و همچنین طرح‌های گرافیکی جذاب شانس دیده شدن آن تبلیغ را بالا خواهد برد. و در نتیجه این کار باعث معرفی و تبلیغ و بیشتر دیدن شدن حوزه‌ای که در آن تبلیغی انجام می‌دهید خواهد بود.

 

ترفند عکاسی تبلیغاتی

 

ترفندهای خلاقانه برای عکاسی تبلیغاتی:

متوجه شدیم که امروز در عصر حاضر عکس‌برداری از محصولات و استفاده از قوه بصری برای جذب مشتری از اهمیت زیادی برخوردار است. حتی در حال حاضر شما می‌توانید با دوربین موبایل خود عکس‌های جذاب و خارق العاده‌ای بگیرید. همانطور که همیشه خدمتتان عرض کردیم برای اینکه بتوانید عکاس موفقی شوید خلاقیت را هرگز در کار خود فراموش نکنید. در ادامه چندین ترفند را به شما خواهیم گفت که در کنار خلاقیت خودتان، می‌توانید عکسی فوق العاده خلق کنید.

 

1- انعکاس

استفاده از این تکنیک و همچنین تکنیک بازتابی شما می‌توانید تصویرهای دراماتیک و هنری بگیرید. که اغلب مخاطبان این‌ها را دوست دارند. استفاده نمودن از یک سطح رفلکتور باعث ایجاد چشم سه بعدی زیبا می‌شود. در کل شما با به کار بستن این عمل، ویژگی محصولات خود را جلوه برانگیز تر کنید.

 

2- ماكرو گرافی

همانطور که می‌دانید تصویرهای ماکرو در نمای نزدیک ثبت می‌شوند. به خصوص در عکاسی تبلیغاتی از طلا و جواهرات و… گرفتن این نوع تصویرها باعث می‌شود حس خوبی و خاصی به بیننده انتقال داده شود.

 

3- به کار بردن دود

یکی از معمول‌ترین ترفند این نوع عکس‌برداری، استفاده کردن از دود این که باعث می‌شود که فضای اطراف محصولات شما زیباتر و جذاب‌تر به نظر برسند. حتی می‌توانید این کار را به ابزارهای فتوشاپ نیز انجام بدهید.

 

4- معلق بودن محصول 

در عکاسی تبلیغاتی در واقع آویزان کردن یا شناور بودن محصولات باعث خواهد که آن سه بعدی به نظر برسد. با این روش شما می‌توانید اگر محصولتان قابلیت آویزان شدن را داشته باشد، به وسیله‌ی نخ یا سیم این عمل را انجام دهید. و با استفاده از فتوشاپ آن نخ یا سیم را پاک کنید.

 

5- استفاده از back ground

این ترفند در واقع می‌توان گفت بر خلاف ماکرو گرافی است. در این روش شما محصولات را در یک زمینه می‌گذارید و به جای متمرکز شدن بر روی خود جسم به زمینه‌ی اطراف آن نیز توجه کافی می‌شود.

 

6– ثبت کردن حرکت

در عکاسی تبلیغاتی، این ترفند یک روشی موثر برای ایجاد عکس‌های شگفت انگیز است. از این motion می‌توان در تبلیغات ماشین استفاده نمود. این روشی جدید است که معمولا مورد پسند نیز واقع می‌شود و همچنین به طور کامل قابلیت‌های محصولاتی که می‌خواهید تبلیغ آن را انجام بدهید، به نمایش گذاشته می‌شود.

 

7- فرا‌واقع‌گرایی

سورئالیسم یا فرا واقع گرایی، یک روش عالی در عکاسی‌تبلیغاتی است. مخصوصا استفاده‌ی آن در مجله‌ها و بیلورد‌ها کارساز است. همچنین با استفاده از جلوه‌های دیجتیال می‌توانید صحنه‌های فرا واقع گرایانه‌ی جذابی ایجاد نمایید. خلاقیت شما در اینجا بسیار مهم است.

 

8- خود از محصول استفاده کنید، سپس عکس بگیرید.

اگر امکان استفاده نمودن از آن محصول را دارید، بهتر است از تیم خود بخواهید که خود را جای مشتریانی بگذارند که قصد خرید آن را دارند و سپس دست به عکاسی‌ تبلیغاتی در این رابطه بزنید. و یک نکته که لازم می‌دانیم که آن را بازگو کنیم این است که سعی کنید محصولات را در مکان‌های غیر معمول به نمایش بگذارید. شما باید دست به هر ایده خلاقانه‌ای بزنید. و از هر فرصتی استفاده کنید تا از رقبایتان جلو بزنید و از آن‌ها متمایز شوید.

 

9- لوگو را فراموش نکنید.

حتما سعی کنید لوگوی آن محصول را در معرض دید مخاطب قرار دهید، با دیدن لوگو، آن کالا در ذهن مشتری باقی خواهد ماند. و با دیگر برندها آن را اشتباه نخواهد گرفت.

 

10- از آیینه استفاده کنید.

برای این کار، گذاشتن کالا روی یک آیینه یا یک سطحی که باعث انعکاس نور می‌شود، عمق بیشتری در عکس ایحاد می‌نماید و باعث جذاب‌تر شدن تصویر خواهد شد. اما حتما حواستان به انعکاس نور باشد که باعث نشود عکسی که میگیرد خراب شود.

 

11- مجموعه‌ای از محصول‌ها برای عکاسی تبلیغاتی

یکی از دیگر ترفندها این است که یک گروهی از آن محصولات را در کنار هم بگذارید تا مشتری با استفاده از دید بصری خود، بتواند آ‌ن‌ها را از لحاظ رنگ جنس و … با یکدیگر مقایسه نماید. و با این عمل نیز می‌توانید محصولات خود را نسبت به دیگر محصولات رقبایتان، به نوعی به رخ شان بکشید. و از محصولات خود تبلیغ نمایید.

 

 

چگونه عکاس تبلیغاتی موفقی شوم؟

اميدوارم که تا این جای مطلب به جذابیت این شاخه از عکاسی پی برده باشید. در واقع این شاخه یکی از جذاب‌ترین شاخه ای کار است.

اما چطور عکاس موفقی در این زمینه شویم؟ با ما همراه باشید به شما خواهیم‌ گفت. در این حرفه باید بتوانید به خوبی تبلیغ انجام دهید. از سلیقه خریداران و مشتریان باید آگاه باشید. ذهن خلاقی برای این صحنه‌های خلاقانه داشته باشید. دید باز در این رابطه داشته باشید. اشخاصی که دیدبازی دارند دیگر نگران این نیستند که چگونه و چطور محصولات را معرفی نمایند ندارند. شاید برخی این شغل را پیچیده و سخت بداند. بله درست است اما در کنار پیچیدگی‌هایش بسیار زیبا و جذاب است و افراد موفق زیادی نیز در این زمینه داشتیم. در کل عکاسی‌‌تبلیغاتی بسیار رقابتی است. اما اگر به این حوزه علاقه دارید، باید آموز‌ش‌های لازم در این خصوص را ببینید. و از هر فرصتی برای افزایش اطلاعات و مهارت‌های خود در این خصوص استفاده کنید.

 

در این کار به چه نکاتی توجه کنیم؟

یک‌ نکته‌ای که باید به آن توجه شود این است که با تصویری که برای تبلیغی به ثبت می‌رسانید نباید این باشد که قصد فریب مشتری را داشته باشید بلکه باید طوری عکس‌برداری کنید که حتی بتوانید مخاطب یا مشتری را با آن عکس متقاعد کنید که دست به خرید با دریافت خدمات شود.

باید بگوییم که عکاسی از محصول نسبت به عکاسی تبلیغاتی کمی دشوارتر اما امکان پذیر است. یک کار ساده برای انجام آن این است که از قوه‌ی تخیل خود برای خلق ایده‌های جدید بهره بگیرید. یکی از راه‌های دیگر هم این است که می‌توانید حتی‌ در عکس‌برداری از مبالغه کردن نیز استفاده کنید.

 

هدف عکاسی تبلیغاتی چیست؟

در واقع هدف از اين كار، بیدار شدن حالات و هیجانات و احساساتی است که با دیدن یک محصول می‌تواند در بیننده ایجاد شود. در نتیجه هدف عکاس‌های حرفه‌ای تبلیغ، فروش یا ایجاد کردن نیاز به خرید در مخاطب است. همچنین ایجاد عکسی زیبا و ترغیب کننده به خرید یا استفاده از محصولات و احساس خرید برای مخاطبین، از دیگر اهداف عکاسان این حوزه است.

 

 

در پایان …

همانطور که بر همگان واضح است، عکس‌برداری، مثل بقیه‌ی هنرها و حرفه‌ها از اصول خاصی پیروی می‌کند. و اگر اصول و قواعد آن را بلد نباشید نمی‌توانید به خوبی در این زمینه موفق شوید. عکاسی تبلیغاتی نیز یک‌سری قواعد و اصول مختص به خودش را دارد. و از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است. زیاد با ثبت یک تصویر می‌توانید باعث ترغیب مخاطب به خرید و همچنین در نهایت باعث تبدیل او به یک مشتری بالفعل کنید. انتخاب یک عکاس تبلیغی حرفه‌ای نیز گامی مهم و موثر در این حوزه است. الهام اشرفیان در این زمینه می‌تواند به شما کمک کند. منتظر نظرات ارزشمند شما خواهیم بود.