سلام به همه‌ی شما همراهان عزیز. خیلی خوشحالم که با یکی دیگر از مقالات الی استدیو در خدمت شما عزیزان هستم. عکاسی کودک، یکی از جذاب‌ترین زیر شاخه‌های عکاسی است. اگر شما پدر یا مادر هستید به شما توصیه می‌کنم حتما بازه‌‌ی زمانی مشخصی را به عکاسی از کودک دلبندتان اختصاص دهید. چرا که به سرعت رشد می‌کنند و این عکس‌ها می‌تواند یادآور لحظات جذاب و خاطره‌انگیز باشند. یه یاد داشته باشید همیشه نیاز نیست از تجهیزات استدیویی و دوربین گران‌قیمت برخوردار باشید. شما می‌توانید با استفاده از دوربین گوشی همراه‌تان و رعایت چند نکته تصاویر جذابی تهیه کنید. در این مقاله قصد دارم بهترین ایده‌های عکاسی کودک در منزل را به شما ارائه دهم. با من همراه باشید تا شما را برای ساخت آتلیه‌ی خانگی برای کودک محبوبتان بیشتر راهنمایی کنم.

 

1- بچه‌ها را به دوربین عادت دهید.

خود شما هم حتما تا به حال تجربه‌ی این مسئله را داشتید که با دوربین غریبه باشید. در آن بازه‌ی زمانی احساس راحتی ندارید و حالت مصنوعی در بعضی از عکس‌های شما آشکار است. بنابراین شاید برای بار اول که فرزندتان دوربین را می‌بیند عکس‌العمل‌های عجیب بروز دهد. به شما توصیه می‌کنم به اندازه‌ی کافی دوربین را به بچه نشان دهید تا به آن عادت کنند. کم کم دیگر فراموش می‌کنند که دوربینی برای ثبت لحظات جذاب در نزدیکی آن‌ها هست. در این صورت شما می‌توانید تصاویر کاملا طبیعی داشته باشید. عکاسی از کودک صبوری زیادی از شما می‌طلبد.  اجازه دهید بچه ها هم  عکاسی کنند. دکمه ی دوربین را بزنند یا از دریچه ی آن نگاه کنند. در این صورت آن ها احساس راحتی بیشتری با دوربین پیدا می‌کنند.

 

2-روی چشم کودک زوم کنید.

من خودم شخصا با دیدن عکس یک نوزاد اول جذب چشم‌های او می‌شوم. مخاطب اکثرا در نگاه اول به چشم‌های کودک نگاه می‌کنند. با پرسپکتیو، نور و لنز مناسب می‌توانید تصاویر زیبایی تهیه کنید.  نقطه‌ی زوم را دقیقا بر روی چشم کودک قرار دهید. برای جذاب‌تر شدن سعی کنید کمی نور در چشم‌ها قرار بگیرد. به خاطر داشته باشید چشم کودک توانایی مقاومت در برابر تغییرات سریع نور را ندارد. بنابراین احتمال آسیب به چشم نوزاد از طریق فلاش دوربین هست. بهترین راهکار برای کاهش میزان آسیب زمان خواب بچه یا عکاسی با زاویه‌ی غیر مستقیم است. البته می‌توانید بدون فلاش هم عکاسی کنید. در مرحله‌ی ادیت یکی از گام‌های ضروری روشن‌تر کردن رنگ مردمک و سفیدی چشم است. حتما برای افزایش جذابیت این کار را با به نحو احسنت انجام بدید.

 

3- انتخاب لباس مناسب برای کودک

 

لباس کودک شما باید با توجه به محیط عکاسی انتخاب شود. در عین زیبایی لباس به مرتب بودن آن هم توجه کنید. لزومی ندارد سر تا پای کودک خود را یک رنگ بپوشاند. از رنگ‌های متضاد و هماهنگ استفاده کنید. اجازه دهید بعضی از کارها را به تنهایی انجام دهد و در نهایت تایید شما حس خوبی به وی منتقل خواهد کرد. مثلا مجموعه‌ای از لباس‌های مناسب را آماده کنید و انتخاب لباس مورد علاقه‌اش را به عهده‌ی خود او واگذار نمایید. محیط تصویربرداری به انتخاب لباس کمک می‌کند. الزامی نیست که پس‌زمینه‌ی شلوغی داسته باشید تا بتوانید بهترین لباس را انتخاب کنید. اگر پس زمینه‌ی ساده به رنگ مشکی یا سفید داشته باشید تمام توجه را به سمت سوژه جلب می‌کنید. به یاد داشته باشید جزئیات رنگی می‌تواند در هماهنگی یا تضاد رنگی تاثیر به سزایی داشته باشد.

 

4-آمادگی عکاسی از هر بچه‌ای را داشته باشید.

عکاسی از بچه‌های آرام و ساکت کار سختی نیست. شما به عنوان عکاس باید آمادگی ثبت تصویر از بچه‌های شیطون و پر جنب‌وجوش را داشته باشید. سعی کنید دوربین را روی شاتر قرار دهید. اگر عکاس هستید و قصد دارید در این زمینه فعالیت داشته باشید توصیه می‌کنم دوربین سبکی در دست داشته باشید و لنزهای شما آماده باشند. اگر کودک در حال دویدن است شما هم به دنبال آن‌ها بدوید و عکس‌های بدون برنامه بگیرید. حتما عکس‌های جالبی خواهند شد. پیشنهاد می‌کنم از دوست او بخواهید در کنارش حضور داشته باشد که حس تفریح و شادی بیشتری داشته باشند. بچه‌ها را راحت بگذارید. اگر تمایلی به همکاری ندارند با آن‌ها نجنگید. اجازه دهید کاری که دوست دارند انجام دهند. می‌توانید برای همکاری بیشتر بچه‌ها خوراکی به عنوان جایزه بدهید.

5- نورپردازی مناسبی تدارک ببینید.

از متداول‌ترین اشتباهات در زمینه‌ی ثبت تصویر از کودک در خانه نورپردازی نامناسب است. تفاوتی ندارید برای خودتان عکاسی می‌کنید یا برای مشتری یکی از المان‌هایی که به جذابیت اثر هنری شما کمک می‌کند تورپردازی است. پیشنهاد می‌کنم از دسترس‌ترین نور طبیعی یعنی خورشید استفاده کنید. توجه داشته باشید به منظور ایجاد نورپردازی صحیح نیازی به هیچ‌گونه تجهیزات حرفه‌ای ندارید. کودک رادر اتاق نشیمن روبه‌روی پنجره قرار دهید تا یک عکس طبیعی با نورپردازی فوق‌العاده داشته باشید. به منظور ایجاد سایه و هایلایت نرم فرزندتان را به‌نحوی قرار دهید که نور مستقیما به بالای سرش بتابد و با زاویه‌ی 45 درجه به انگشتان پای او برسد. زوایای متفاوتی را امتحان کنید. اما به هیچ عنوان از سمت پایین نورپردازی نداشته باشید.

6-جزئیات کوچک را ثبت کنید.

پیشنهاد می‌کنم ریزترین جزئیاتی که دوست دارید پس از رشد فرزند دلبندتان به یاد داشته باشید ثبت کنید. مثل چین و چروک‌های بدن او انگشتان دست و پا و… . در صورت امکان از لنز ماکرو استفاده کنید. در این صورت شما باید از دیافراگم بسته استفاده کنید تا عمق میدان مناسبی داشته باشید. به منظور  تمرکز صحیح بر نقطه‌ای سعی کنید اتوفوکوس را غیر فعال کنید و از فوکوس دستی استفاده کنید. برای حفظ خاطرات حتما بخش‌هایی از نوزاد که سریع تغییر می‌کنند در عکس ثبت کنید از جمله موها، بینی، انگشتان، مژه‌ها. این سبک عکس‌ها در طراحی آلبوم بسیار به شما کمک خواهد کرد. پس در نهایت شما علاوه بر داشتن عکس کل باید عکسی هم از جزئیات داشته باشید. بدین منظور بهتر است در حین عکاسی یک لنز ماکرو در کنار خود داشته باشید.

 

معرفی چند پس‌زمینه‌ی جذاب برای عکاسی از کودک

 

پس زمینه ی مناسب عکاسی کودک

 

برای ایجاد فضای مناسب عکاسی انواعی از پس‌زمینه‌ها در اجناس مختلف چوبی، پارچه‌ای و بنری وجود دارند. با توجه به رنگ پوست کودک پس‌زمینه با رنگ‌های متفاوتی امتحان کنید. از ویژگی‌های مهم یک پس‌زمینه‌ی مناسب این کار قابلیت تغییر، جابجایی آسان، وجود تنوع در طرح و رنگ و قیمت مناسب می‌باشد نکته‌ی حائز اهمیت دیگر نگهداری ساده و مناسب آن‌هاست. به‌گونه‌ای که تا نشوند و چروک نیفتند که به طرح شما آسیب بزنند. در ادامه چند نوع پس‌زمینه به شما معرفی خواهم کرد.

 

استفاده از گلبرگ و چمن: برگ، چمن و گل مصنوعی می‌توانند با تنوع بالا می‌توانند به زیبایی عکس شما کمک کنند. می‌توانید بستری از تاج گل بزرگ را فراهم کنید و کودک را در آن قرار دهید.

 

 پس‌زمینه‌ی خزدار: با خز کوتاه یا بلند بسته به سلیقه‌ی شما باعث جذابیت بیشتر تصویر شما می‌گردد.

 

 پس‌زمینه‌ی تور: توجه داشته باشید توری انتخاب کنید که به پوست کودک شما لطمه‌ای وارد نکند.

 

استفاده از پس‌زمینه‌ی محو: استفاده از این نوع پس‌زمینه به برجسته‌تر شدن سوژه‌ی شما کمک می‌کند. این شیوه‌ برای عکس‌های پرتره بی‌نظیر است.

 

در پایان

در این مقاله سعی کردم شما را با راهکارهای افزایش جذابیت عکس کودک  آشنا کنم. اگر به دنبال عکاس حرفه‌ای هستید برای ثبت لحظات خوش فرزند دلبندتان هستید تیم قوی و حرفه‌ای الی استدیو آماده‌ی خدمت رسانی به شما عزیزان است. حتی می‌توانید تصاویر زیبایی که از فرزندتان گرفته‌اید را با ما به اشتراک بگذارید. حتما تیم ما برای گرفتن عکس‌های زیباتر شما را راهنمایی خواهند کرد.