در بازاریابی تبلیغات و عکاسی یکی از مهم‌ترین روش‌ها به شمار میرود. و با استفاده از آن شما می‌توانید مشتری‌های زیادی را جذب کنید. یک فروشگاه اینترنتی را در نظر بگیرد. که قصد دارید از آن خرید کنید. هنگامی که شما دسترسی به محصولات ندارید، چگونه دست به انتخاب می‌زنید؟ بله درست است با استفاده از عکس محصولات و مشخصات فنی که در آن آنلاین شاپ گذاشته شده است. آیا کیفت و واضح بودن و گذاشتن عکس از زوایه‌های مختلف بر روند انتخاب و تصمیم گیری شما در انتخاب آن محصول تأثیر دارد؟ درست حدس زدید قطع به یقین یکی از مهم‌ترین و با اهمیت‌ترین موضوعی است که می‌تواند باشد است. حال برای اینکه بخواهیم به طور حرفه ای عکاسی از محصول را حتی در منزل انجام دهیم. باید چه کنیم؟ با ما در الی استدیو همراه باشید می‌خواهیم به بررسی این موضوع بپردازیم.

 

چرا باید از محصولات خود عکس جذاب بگیریم؟

مهم نیست چه کالایی برای تبلیغ دارید، مهم این است که چگونه از آن عکس می‌گیرد تا با استفاده از آن تصویری که ثبت شده از آن تبلیغ می‌کنید. همانطور که برایتان واضح است، تبلیغات گامی مهمی برای رسیدن به موفقیت و فروش کالای به شمار میرود. هنگامی که قصد دارید کالایی را به صورت اینترنتی خرید کنید، مانند خرید حضوری این امکان وجود ندارد که آن کالا را برداشته و لمس کنید و سپس دست به خرید بزنید.

حال برای خرید اینترنتی چطور؟ اینجاست که نقش عکس و عکاسی محصول نمود پیدا می‌کنید. و جز یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که شما باید انجام بدهید. مشتری هنگام خرید آنلاین، می‌تواند به وسیله‌ی تصویری که شما به ثبت رساندید، آن محصولات را بررسی و سپس آن را برای خرید انتخاب یا رد کند. اینجاست که می‌گوییم بهتر است از زاویه‌های مختلف عکس‌برداری کنید. و حتی جزئیات را با دقت بیشتری به نمایش بگذارید. به هر حال توصیه‌ی ما به شما این است که سعی کنید عکس‌های جذاب و با کیفت و خلاقانه‌ای بگیرید تا مشتری را ترغیب به خرید کنید.

 

ترفندهایی برای عکاسی از محصول در خانه:

دوربین موبایل خود را جدی بگیرید.

همراه همیشگی شما یعنی تلفن همراه شما، بهترین و دردسترس‌ترین گزینه‌ی موجود خواهد بود. اگر دوربین گوشی حتی 50 مگاپیکسلی دارید، به راحتی می‌توانم بگویم که هیج محدودیتی در عدم استفاده از آن برایتان وجود ندارد. و شما به راحتی می‌توانید از آن استفاده کنید. اما داشتن جدیدترین مدل‌های آیفون و سامسونگ، با تنظیمات زیادی در خصوص دمای رنگ دارند، که شما می‌توانید در شرایط مختلف و با توجه به مکان عکس برداری خود، نورپردازی را بهینه نمایید.

 

داشتن سه پایه برای راحتی کار

ثبات دوربین شما برای عکس‌برداری خیلی مهم است. همه‌ی ما از این خبر داریم که بعضی‌ها در هنگام عکس گرفتن دوربین را به یک جسم خارجی مانند کتاب یا هر چیز دیگری تکیه می‌دهند. در صورتی که این کار از نظر ما کار درستی نیست. اگر آن جسمی که دوربین‌تان به آن تکیه داده شده است، کمی تکان بخورد، باعث بر هم زدن ثبات تصویر شما خواهد شد. توصیه ما به شما این است حتی اگر هم این کار را انجام می‌دهید، حتما قبل از عکس برداری از ثبات آن جسم مطمئن شوید. اما بهترین راه پیشنهادی برای شما برای رفع این مشکل خرید یک سه پایه برای ثابت سازی است. حتی خرید این کالا نیاز به سرمایه‌ی آنچنان زیادی ندارد. و معمولا در همه جا قابل دسترسی است.

 

اهمیت نور در عکس گرفتن

هرگز از اهمیت نور در کار خود غافل نشوید. چون این نوع روشنایی می‌تواند تصویر شما را بهتر یا بدتر کند. و این مورد می‌تواند تاثیر به سزایی در عکاسی محصول شما داشته باشد. با یک عکس خوب می‌توانید مشتریان زیادی را به سوی خود جذب کنید؛ یا به عکس، با یک تصویر بی کیفیت امکان این‌ وجود دارد که احتمال خرید از کالای شما کاهش پیدا کند. زیرا شما به خوبی نتوانسته‌ اید آن را به نمایش برای مشتریانتان بگذارید. نکته‌ی مهمی که باید در اینجا به آن اشاره کنیم این است که باید از بین نور مصنوعی یا طبیعی یکی را انتخاب کنید. در ادامه به شما خواهیم گفت به چه دلیل.

 

  • نور مصنوعی

این مورد شامل مواردی مثل آتش، لامپ، شمع و … می‌شود. و همچنین به آن، نور سخت هم گفته می‌شود. چرا به این اسم نام گذاری شده است؟ به دلیل این که سطح نوری متمرکز ولی کوچک تولید می‌کند. برای عکاسی محصول نیز می‌توانید از‌ این نوع روشنایی استفاده کنید زیرا جزئیات محصولات را به خوبی به نمایش می‌گذارد. اما نکته‌ی مهم برای استفاده از این‌ دو مورد چیست؟ اینطور بگوییم که بر اساس یک قانون کلی، بهتر است فقط از یک نور استفاده کنید. (یا مصنوعی یا طبیعی). بگذارید مثالی در این زمینه برایتان بزنیم. مثلا اگر عکسی که می‌خواهیم بگیریم با نور طبیعی؛ ما به آن نوری مصنوعی اضافه کنیم، باعث می‌شود آن ملایم بودن آن تبدیل به شارپ کند. یا به عکس به نور مصنوعی. نوری طبیعی اضافه کنیم، تصویری که قرار بوده است شارپ باشد، با اضافه کردن چنین نوری، روشن خواهد شد.

 

  • نور طبیعی

در مفهوم ساده به نوری مانند خورشید نور طبیعی گفته می‌شود. حتی به آن نور ملایم‌ نیز گفته می‌شود. زیرا محدوده‌ی آن بزرگ‌تر و ملایم‌تر در برابر نور لامپ و یا چراغ است. چون می‌دانیم معمولا روشنایی چراغ به طور مستقیم تابانده می‌شود. اگر بتوانید عکاسی از محصول خود را با روشنایی طبیعی انجام بدهید، شما یک کار بی نظیر کردید. اگر قصد دارید برای عکاسی محصول خود تاکید زیادی بر‌ روی محیط اطراف خود کنید. حتما عکاسی با نور طبیعی را امتحان کنید. یا به طور کلی عکس افراد در محیط بیرون بهتر و با کیفت تر است.

 

بهتر است از حالت Sweep یا پرتره استفاده کنید.

برای داشتن یک زمینه سفید بدون عیب، از Sweep استفاده نمایید. آیا می‌دانید Sweep چیست؟ در واقع یک کاغذ بزرگ است که قابلیت تا شدت را هم دارد. و قسمت نزدیک انتهای آن نقش قسمت زیر محصولات شما را دارد. و به درون دیوار سفید پشت کالا شما خم می‌شود. خوب است که حتی الامکان سعی کنید از زمینه ساده و سفید استفاده کنید. با این کار کالای شما بیشتر مشخص است. و با انتخاب طرح‌ها شلوغ، ممکن است کالا به طور واضح مشخص نشود. با بک گراند سفید کالای شما محور اصلی تصویر نمایش داده خواهد شد.

 

داشتن لوازم جانبی می‌تواند به شما کمک کند. 

برای داشتن این لوازم نیازی نیست که حتما بهترین و برند‌ها را تهیه کنید. تنها خرید وسایلی که کار شما را راه بندازد و بتوانید با آن یک عکس حرفه ای بگیرید کافی است. در ادامه وسایلی که به نظر مهم تر است را برای شما خواهیم گفت. لوازمی از قبیل زمینه سفید (این زمینه بیشتر در عکاسی محصول مورد استفاده قرار می‌گیرد‌.) – سه پایه (کمی قبل در خصوص آن توضیح دادیم) – لایت باکس (برای نشان دادن جزئیات کالای شما این مورد می‌تواند به شما کمک کند.) – زمینه سیاه – فتومتر دستی (راهی برای کنترل کردن نور) – یک میز (برای تکیه گاه محصولات)

 

خلاقیت را فراموش نکنید.

بر روی ایده‌ها و خلاقیت‌ها متمرکز شوید. حتی برای این کار از دیگران نیز نظر بخواهید. هر ایده‌ی که به ذهنتان می‌آید را یادداشت کنید و بعدا عمیق‌تر روی آن‌ها فکر کنید تا اگر کار جالب و جدیدی برای عکاسی محصول بود، حتما آن را اجرا کنید. اگر حتی هر ایده‌ی که به نظرتان می‌آید را یادداشت کنید بعد از مدتی به ایده‌های جذاب و جالبی دست خواهید یافت. امیدوارم توانسته باشیم که شما را به این کار ترغیب کنیم.

 

ویرایش، یک ابزار کمکی

به وسیله‌ی ویرایش، می‌توانید تغییرات کوچکی در تصویر ایجاد کنید و حتی با به کار گیری آن، روی جزئیات تاکیدی بیشتری کنید. اما یک نکته مهم این است که توقع معجزه را از ویرایش نداشته باشید! با ویرایش کردن صرفا بخشی از تصویر را می‌توانید تغییر بدهید. اما اگر می‌خواهید به طور حرفه ای ویرایش انجام دهید، باید دانش خود را در این زمینه افزایش بدهید.

 

زوایای مختلف را امتحان کنید.

خوب است كه برای عکاسی محصول، زاویه‌های مختلف را امتحان کنید. تا بتوانید بعدها، هنگام ویرایش تصویر، بهترین تصویر را انتخاب کرده و ویرایش کنید. و همچنین کالاهای خودتان را در یکی از نقطه‌های قوت یا در راستای خط‌های تقاطع بگذارد. همان قانون یک سوم که مسلما با آن آشنایی دارید.

 

عکاسی محصول

از چه نوع لنزی برای عکاسی محصول استفاده کنم؟

این کار از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر نمی‌دانید که از چه لنزی برای این کار استفاده کنید، با ما همراه باشید در ادامه به شما خواهیم گفت. همانطور که شاید عده‌ای از شما بدانید، در کل دو نوع لنز داریم. لنزی دارای فاصله‌ی کانون ثابت، و نداشتن زوم؛ یعنی لنز پرایم. و لنزهایی با فاصله‌ی کانونی متغیر؛ لنز‌های زوم. حال برای انتخاب کردن لنز مناسب برای عکاسی محصول، باید به نوع سنسور دوربین خود توجه کنید. استفاده کردن از لنزهای استاندارد باعث جلوگیری از تغییرات شکل محصولات می‌شود. و نکته منفی آن این است که انعطاف تصویر را کم کاهش می‌دهد. در واقع به طور کلی لنزهای زوم کاربرد بیشتری دارند.

 

آماده کردن محصول برای عکس‌برداری:

در وهله‌ی اول باید به طور دقیق محصولات خود برای عکس‌برداری کردن آماده کنید. به طوری که هیچ اثر از گرد و غبار و اثر انگشت بر روی آن نباشد. برای جا به جایی محصولات هنگام تصویر برداری، می‌توانید از دستکش‌های نخی استفاده کنید تا اثر انگشتتان بر روی کالا نماند. یا اینکه متناسب با محصولات، از ماده‌ی شیمایی پاک کننده استفاده کنید. مثلا این موردی که گفته شده در عکس‌برداری از عینک‌های طبی و آفتابی به وفور قابل مشاهده خواهد بود.

 

معرفی نرم افزار برای ویرایش

امیدوارم توانسته باشیم تا اینجا مطالب را خدمتتان ارائه داده باشیم اما سوالی که ذهن خیلی ها را در گیر می‌کند این است که وقتی ما عکس‌برداری از کالاهایمان را انجام دادیم، حال آن را با چه نرم افزاری ویرایش کنیم؟ سوال مهمی است در ادامه قصد داریم به معرفی چند نرم افزار مهم و کاربردی برای ویرایش عکس کالا بپردازیم با ما همراه باشید.

Photoshop – یک‌ نرم افزار بسیار خوب برای ادیت

Lightroom – بهترین نرم افزار موجود برای ادیت عکس، برنامه‌ی ادوبی لایت روم است.

Canva – این برنامه آنلاین و رایگان است. و برای بیشتر موضوع‌های بازاریابی مفید است

Snapseed – ای برنامه مناسب موبایل است و همچنین کاملا رایگان است.

Android Camera Zoom Fx – بهترین اپلیکیشن موجود برای موبایل مخصوص اندروید

Camera+ 2 – یکی از بهترین برنامه برای کابران ios است. و برای عکاسی از محصول کاربرد دارد. و همچنین کار با آن هم راحت است.

 

در آخر…

در این مقاله سعی ما بر این بود که مطالب مفیدی را خدمت شما ارائه داده و از اهمیت عکاسی محصول برایتان بگوییم و در ادامه‌ی مطلب نیز نکاتی مهمی در این خصوص را به شما عزیزان گفتیم. امیدواریم توانسته باشیم به همه‌ی سوالاتی که ممکن بود برایتان پیش بیایید پاسخ بدهیم. اما اگر مجددا سوالی در این خصوص دارید می‌توانید با ما در الی استدیو ارتباط برقرار کنید. همچنین منتظر نظرات ارزشمند شما هستیم.