عکاسی از ماشین یکی از جذاب‌ترین و‌ چالش بر انگیزترین نوع تصویر برداری است. در بین این همه‌ی از خصوصیات و زیبایی‌های یک اتومبیل، قسمت‌هایی که جزئی از المان‌های اصلی و معرف برند آن خودروی لوکس هستند، می‌تواند بیننده‌ی آن تصویر را به خود جذب کند. به طور کلی نوع عکس‌برداری شما با توجه به مدل اتومبیل نیز کمی تغییر می‌کند. و هر کدام Optionهای مختلف و متفاوتی دارند. که باعث می‌شود که عکسی که شما می‌گیرید، منحصر به فردتر شود. مثل باله‌ی معروفی که در جلوی ماشین‌های کادیلاک است یا بالچه‌ها، چراغ‌ها جلو و… به طور کلی قصد ما در این مقاله‌ی الی استدیو این است که به آموزش عکاسی از ماشین بپردازیم و ایده‌ها و نکات طلایی در این خصوص را خدمتتان ارائه دهیم. با ما در ادامه همراه باشید.

چگونه عکاسی از ماشین را انجام دهم؟

در واقع به طور کلی به سه روش و مکان می‌توانید از خودروی خود عکس برداری کنید. در ادامه به بررسی این سه شیوه خواهیم پرداخت.

عکاسی از ماشین در فضای باز

 

 

 

1- در فضای باز

در این فضا شما انعطاف و راحتی که در استدیو را نخواهید داشت.(در ادامه با من همراه باشید به شما خواهم گفت که چرا) و گاها شما با یک لنز و دوربین می‌توانید عکس برداری خود را انجام دهید. اما در کنار این‌ها؛ خوبی‌های زیادی و منحصر به فردی را نیز دارد که می‌تواند به عکاسی شما جلوه خاصی بدهد. یکی از پر اهمیت‌ترین آن‌ها صحنه‌ی طبیعی و نور طبیعی است. آیا آفرود در کویر را تجربه کردید؟ خوب حال خود را در کویر متصور شوید. به نظرتان عکاسی از ماشین در کویر و فضای باز و طبیعی جلوه خاص به عکسی که شما می‌گیرید؛ نمی‌دهد؟ بله. طبیعتا اینطور است. حال آن را با عکس‌برداری در استدیو مقایسه کنید. اگر هم بتوانید که در کویر و فضای باز عکسی فوق العاده‌ای بگیرد. نشان دهنده‌ی حرفه‌ای بودن شما در این حوزه است.

 

نکات طلایی عکاسی از ماشین در فضای باز:

  • حال که تصمیم گرفتید در فضای باز از خودروی خود عکسی را به ثبت برسانید به این توجه کنید که ساعت تصویر برداری و میزان نوری که در آن زمان در دسترس است، محیطی که در آن هستید(جاده، کویر و …) باید دقت کافی را به همه این موارد داشته باشید.
  • همچنین ارتباط و هماهنگی بین فضای باز اطراف و خودرو بسیار حائز اهمیت است. سعی کنید از ماشین هایی عکس برداری کنید که رنگ آن ها هماهنگی لازم را با محیط اطراف شما داشته باشد. اگر به خوبی به این عامل توجه و آن را اجرا کنید باعث جذابیت عکسی که می گیرید می‌شود.
  • از زوایای دید مختلف عکس بگیرید. حواستان به قاعده های ترکیب بندی باشد. از تکنیک Motion Blur حتما استفاده کنید. یکی دیگر از مزیت‌های عکاسی در محیط باز، این است که می‌توانید از خودروی در حال حرکت نیز تصویر برداری کنید.

 

عکاسی از ماشین در استدیو

 

 

2- عکاسی از ماشین در استادیوم های تخصصی

اصولا عکس‌هایی که در استادیوم گرفته می شود؛ هدف تبلیغاتی دارند چرا که می تواند در آنجا با استفاده از تجهیزات زیادی که دارند، عکس های با کیفیت خیلی بالا را به ثبت برسانند. و همچنین Backgroundهای متناسبی را با استفاده از نرم افزارهای فتوشاپ در آن تصویر بگذارند. از دیگر مزیت‌های کار در استادیوم‌های این است که شما برای شوتینگ نیاز به زمان معیین و خاصی نخواهید داشت. و هر زمان از شبانه روز را که دوست داشتید می توانید به عکاسی از ماشین بپردازید. اگر بخواهیم به طور کوتاه با عکسی ثبت کنید در فضای باز آن را مقایسه کنیم این است که شما در محیط باز امکان کنترل نور نداشته باشد. یا شرایط جوی این اجازه را به شما ندهد که عکسی مناسب از خودوری به ثبت برسانید.

 

عکاسی از درون خودرو

 

3- عکس‌برداری از درون خودرو

در دو قسمت قبلی به عکس‌برداری از اتومبیل‌ها در فضای باز و در استادیوم پرداختیم. اما در اینجا اگر می‌خواهید که از درون خودرو تصویری برداری کنید، هم می توانید در محیط باز این کار را انجام دهید. و هم در استدیو. در واقع همانطور که واضح است سوژه های مهم برای عکاسی از ماشین، در ناحیه کنار فرمان و داشبورد است. شما می‌توانید عکس‌های متنوعی را بگیرید. اما این را حتما به خاطر بسپارید که کامپوزیشن‌های گوناگونی را امتحان کنید. و خلاقیت در کار را فراموش نکنید.
نکته‌ی طلایی: در خصوص این نوع تصویر برداری باید بگویم که حتما دیافراگم لنز خود را آخرین حد ممکن باز کنید. چرا؟ همانطور که می‌دانید این کار باعث این می شود که بیشترین نور طبیعی را در اختیار داشته باشید. همچنین نکته دیگر این است که برای اینکه سوژه را طبیعی‌تر به ثبت برسانید، از لنز 50mm استفاده نمایید.

 

آیا با انواع عکس‌ برداری از خودرو آشنایی دارید؟

در واقع انواع عکاسی از ماشین نیز به سه نوع تقسیم بندی می‌شوند.
1/ تبلیغاتی: معمولا این نوع تصویر برداری در نمایشگاه‌ها و مراکز فروش انجام می‌شود.
2/ شخصی: یک نوع شامل عکس گرفتن از خودرو‌ها در خیابان‌ها و مکان‌ها عمومی، کوچه‌ها و درون و شهری و … می‌باشد.
3/ رویداد‌ و مسابقات: این نوع عکس گرفتن هم در رویدادهایی مثل مسابقات اتومبیل سواری و … به ثبت رسیده می‌شود.

 

با این ترفند و ایده‌ها یک عکاس حرفه‌ای خودرو شو!

به نظر من یکی از جذاب‌ترین و هیجان‌ انگیزترین شاخه‌ها عکس‌برداری، عکاسی از ماشین می‌تواند باشد. بسیار از به شاخه علاقه مند هستی و دوست داری درجه یک و حرفه‌ای بشوی در عکس گرفتن از اتومیبل؛ همین الان ترفندهایی که در ادامه بهت میگم را اجرا کن و در کنار خلاقیت خودت یک عکس خیلی خوب بگیر.

 

عکس گرفتن در فاصله‌ی نزدیک ممنوع!

یکی از رایج‌ترین اشتباهات و اشکالاتی که تعداد زیادی از عکاسان دچار می‌شوند این است که می‌خواهد از فاصله‌ی نزدیک از اتومبیل تصویر برداری کنند. در صورتی که این اشتباه است. اما چرا اشتباه است؟ در واقع در این فاصله عکس‌برداری کردن، باعث می‌شود که به صورت واضح همه‌ی ابعاد اتومبیل مشخص نشود. و خودرو به خوبی به نمایش گذاشته نمی‌شود. اما راهکار چیست؟ اینکه حداقل فاصله‌ی 2m با خودرو را حفظ کنید. و یک نکته‌ی طلایی دیگر اینکه از زوم بی‌دلیل بر سوژه‌ی خود بپرهیزید.

 

 

از ساعات طلایی روز غافل نشوید

حتما می‌دانید که ساعت طلایی چیست؟ یک قانون در عکاسی است که خیلی حائز اهمیت است. بدین صورت که برای اینکه نور مناسبی برای تصویر برداری داشته باشید؛ بعد از طلوع خورشید و قبل از غروب آن بهترین زمان است و در طول این زمان نور مناسب و کافی را خواهید داشت. اما چرا می‌گوییم ساعت طلایی؟ در ساعاتی که در بالا ذکر شد، نور خورشید با زاویه بسیار کم که می‌تابد؛ بهترین نورپردازی را برای عکسی که می‌خواهید آن را ثبت کنید، فراهم می‌کند. با این نورپردازی طبیعی، سوژه و عنصرهای موجود در تصویر بهتر با یکدیگر تعامل برقرار کرده و تصویر فوق العاده‌ای را ثبت می‌نماید.

 

بازتاب نور ممکن است عکاسی شما را خراب کند!

حتما مراقب انعکاس نور باشید. ممکن است هنگام ثبت تصویر نور منعکس شود یا حتی تصویر خودتان بر روی خودرو بیوفتد و این جلوه‌ی خوبی به عکس شما نخواهد داد.(می توانید از لباس سیاه استفاده کنید) یک اتومبیل نو و خیلی تمیز به مثابه‌ی یک آینه است. پس دقت لازم را داشته باشید.

 

بهتر است که عکس عمودی بگیرید

عکس‌هایی که به صورت عمودی گرفته می‌شوند، در موبایل و کلا بهتر به نظر می‌آیند. پس این را در نظر داشته باشید که در عکس‌برداری از اتومبیل‌ها نیز به صورت عمودی عکسی را بگیرید. اگر بخواهید که افقی تصویر برداری کنید ممکن است جذابیت لازم را نداشته باشد.

 

حرفه‌ای ادیت بزن!

اگر‌ در فضای باز به خصوص در حضور خورشید عکس‌برداری کنید، Background آن می‌تواند یک چالش برای شما باشد. و بعد از گرفتن تصویر حتما باید آن را ادیت بزنید. بعد از انجام کارتان حتما از ابزارهای فتوشاب و دیگر ابزارهای برای ادیت تصویر استفاده نمایید. با استفاده از فتوشاپ و امکانات فراوانی دارد می‌توانید درصدد رفع نواقص و ایرادات عکس بپردازید.

 

قانون یک سوم

ترکیب نقش مهمی دارد. و می‌تواند باعث مجذوب شدن مخاطب به آن عکس شود. از قاعده‌ها و قوانینی که در تصویر برداری یاد گرفته‌اید یا به یاد دارید، حتما در عکاسی از ماشین نیز استفاده کنید. از جمله این قواعد و قوانین، قانون یک سوم یا نسبت طلایی است. نکته دیگر این است که برای جذاب‌تر نشان دادن تصویر قاب را پر کنید و ترکیب بندی خوبی داشته باشید.

 

لوکس بودن ماشین را مجسم کنید

خودروهای گران قیمت و لوکس زیبا هستند. و‌ در این موضوع شکی نیست. پس سعی کنید خود را چالش بکشید از ایده و خلاقیت‌های شگفت انگیز خود برای خلق یک اثر هنری زیبا استفاده کنید. و سعی کنید به عکس‌ها لوکس بودن را به ببینده‌های عکس انتقال بدهید.

 

لوگوی اتومبیل‌ها را در معرض دید قرار دهید

از نمادها بیشتر در عکاسی خود استفاده کنید. از آنچه که در عکس‌برداری برندهای معرف ماشین مانند فورد و فراری و پورشه و… الهام بگیرید. عکس گرفتن از لوگوهای یک خودروی خاص و گرفتن عکس در زوایه‌های مختلف می‌تواند مخاطب را به سوی خود جذب کند.

 

عکاسی از ماشین در حال حرکت چگونه است؟

اين تکنیک بیشتر برای عکاسی‌های تبلیغاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.(اگر‌‌‌ نمی‌دونی عکاسی تبلیغاتی و صنعتی چیه؟ و دوست داری بدونی که ترفندها و ایده‌های اون چیه حتما این  دو مقاله را در الی استدیو مطالعه کن) خوب برگردیم به سوال اصلی که شاید یکی از چالش بر انگیزترین نوع در این عکس‌برداری، عکاسی از ماشین در حین حرکت است.

در واقع این نوع تصویر برداری بیشتر در زمینه‌ی تصاویر تبلیغاتی به کار می‌رود. در این مدل عکس‌برداری‌ها زمینه‌ی اطراف تار است و اتومبیل در مرکز توجه قرار خواهد گرفت. و معمولا در سرعت بالا گرفته می‌شود. برای این کار شما باید به عنوان یک عکاس حرفه‌ای اتومبیل باید در جایی بایستید که به خودرو اشراف و تسلط کامل داشته باشید و بتوانید همراه با اتومبیل حرکت کنید. قطعا این را می‌دانید که شما نیز باید در یک خودروی قابل بنشینید و به صورت هماهنگ با آن خودرو که می‌خواهید از آن عکس بگیرید، با سرعت یکسان و برابر حرکت کنید. ولی اگر می‌خواهید به عنوان یک عکاس در یک مکان ثابت بایستید، باید دوربین خود را همگام با حرکت اتومبیل حرکت دهید.

 

سخن پایانی …

قطعا متوجه شده‌اید که عکاسی از ماشین چقدر می‌تواند جذاب باشد. مجددا تکرار می‌کنم؛ در واقع شاید این را بارها از من شنیده باشید که خلاقیت را هرگز فراموش نکنید به خصوص در حوزه‌ی عکس‌برداری. خیلی می‌تواند به شما کمک کند و حتی باعث تمایز شما از دیگر رقبایتان بشود. اما ما در این مقاله سعی‌مان بر این بود که به آموزش عکس‌برداری از اتومبیل بپردازیم. امیدوارم که توانسته باشیم به همه‌ی سوالات احتمالی شما پاسخ دهیم. اما اگر‌ هنوز سوالی ذهنتان را درگیر کرده، می‌توانید با الهام اشرفیان، بهترین عکاس اصفهان ارتباط برقرار کرده و از ایشان راهنمایی بخواهید. اما فراموش نکنید برای اینکه بخواهید در این حوزه حرفه‌ای شوید، نیاز به تمرین و آموزش‌های زیاد در این دارید.