آیا تا به حال عکاسی انتزاعی از طبیعت یا Abstract photography را انجام داده‌اید؟ با تکنیک‌های آن آشنایی دارید؟ اصلا می‌دانید که به چه نوع عکسی، عکس ذهنی می‌گوییم؟ برای افرادی که به تازگی دست به عکس‌ برداری زدنند. امتحان این روش و آشنایی با روش‌های آن می‌تواند تجربه‌ی جالبی برایشان باشد. و حتی برای عکاسان حرفه‌ای نیز این روش و امتحان کردن این روش و به کار گیری تکنیک‌های آن می‌تواند به پیشرفت و گسترش دانش هنری آن‌ها کمک کند. در واقع هنر عکس گرفتن آبستره با فاصله گرفتن از فرم فضایی و تلاش برای کشف احساسات و واکنش‌ها شما را فراهم می‌نماید. چون در این کار، شما و ببینده هیچ محدودیتی برای تفسیر آن ندارید، می‌توانید ارتباطاتی که در جاهای دیگر امکان دارد غیر طبیعی و ممنوع باشد. شما در عکس‌برداری به آن بپردازید. شما با فاصله گرفتن از واقعیت و استفاده خلاقیت یک مسیر خاص ایجاد کنید.

ما در الی استدیو و در این مطلب می‌خواهیم‌ به آموزش عکاسی انتزاعی از طبیعت بپردازیم. با ما همراه باشید.

 

عکاسی انتزاعی چیست؟

چیزی که در دنیا وجود داشته باشد «واقعی» است. اما چیزی که به شکل خالص در دنیا وجود نداشته باشد «انتزاعی» است. در واقع انتزاع در برابر واقعی قرار می‌گیرد. حال متوجه مفهوم آن شدیم. خوب است بدانیم که با عکس گرفتن آبستره نیز آشنا شویم. در واقع یکی از شاخه‌ها عکاسی؛ این مدل عکاسی است. در این نوع عکس‌ گرفتن، با حذف جزئی از ویژگی‌های سوژه، و پر رنگ کردن قسمت‌های دیگر مفهومی از انتزاعی به دست می‌آید. اما نکته‌ی جالب اینجا است که به طور کلی در حوزه‌ی هنر دو نوع انتزاع بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. نوع اول این است؛ به وجود آوردن چیزهایی که وجود خارجی ندارند(یعنی واقعی نیستند) و نوع دوم؛ به نوعی بازنمایی واقعیت‌ها با کات کردن برخی قسمت‌های که ضرورتی ندارند.

■ خوب، نوع اول در عمل ممکن و امکان پذیر نیست. پس نوع اول را کنار می‌گذاریم و به نوع دوم می‌پردازیم. در این نوع دومی که در بالا مطرح کردیم، عکاس، سعی می‌کند با حذف کردن برخی از قسمت‌ها و‌ خصیصه‌های یک چیز، فاکتور مهم‌تر آن را سوژه می‌کند و با عکس‌برداری از آن باعث می‌شود که بینیده‌ی تصویر، همه‌ی جنبه‌های آن عکس را ببینند.

■ آیا متوجه‌ی مفهوم عکاسی انتزاعی یا آبستره شدید؟ بهتر است مثالی بزنیم تا این مفهوم  برایتان واضح‌تر شود. به اطراف خود نگاه کنید. ما در اطراف خود طیف وسیعی از رنگ‌ها را می‌بینیم. اما اگر عکسی را ببینیم که سیاه و سفید باشد، آن عکس غیر واقعی و آبستره است. یا در واقع استفاده کردن از زاویه‌های غیر معمولی هم باعث می‌شود که عکسی ثبت می‌کنید از حالت طبیعی خارج شود. و حالت آبستره غیر واقعی به خود بگیرد.

 

عکاسی انتزاعی چیست

 

طبیعت و عکس گرفتن انتزاعی از آن

هدف از این ژانر عکاسی، این است که جهان را به صورت به هم پیوسته و متداول که دیدیم نیست. در واقع شاید از همین نظر باعث می‌شود که عکاسی آبستره از طبیعت تا این اندازه مبهم به نظر برسد. حال در عکس‌برداری از طبیعت خیلی از افراد سعی دارند که یک‌ چیز به طور واضح عکس‌برداری کنند. در واقع با این کار به جای آن دید زیبای هنری با دیدی علمی به آن سوژه نگاه می‌کنند. جالب است بدانید که عکاسی انتزاعی از طبیعت کاملا بر خلاف این ژانر است است. و متوجه شدیم که هدف از این کار، به ثبت رسانیدن فیزیکی واقعیت نیست. با ما همراه باشید می‌خواهیم به صورت گام به گام عکس‌برداریم آبستره از طبیعت را آموزش بدهیم.

 

چگونه این کار را انجام بدهم؟

برای آفریدن این نوع عکس‌ها، لازم است فراتر از بدیهات موجود و احساسات بروید. و حالت‌ها و سوژه‌هایی را کشف کنید که جزئی از واقعیت موجود جهان نیستند. اما برای یک ببینده یا هنرمندی که آن را می‌بیند واقعی به نظر برسد. جالب است که برایتان مثالی از صنعت موسیقی بزنیم. شما عکاسان آبستره باید مانند موسیقدانی به این موضوع نگاه کنید که از سازهای مختلفی برای آفریدن یک اثر هنری استفاده می‌کنند، که فراتر و بالاتر‌ از نوت‌ها به صورت جدا جدا است. عکاسان از سوژه‌ها و جسم‌هایی مختلفی برای برای خلق یک‌ عکس هنری استفاده می‌کنند. عکاس، به شکل غیر قابل انکاری از واقعیت که انتزاع در به وجود آمدن آن دخیل بوده است، آگاه بوده. ولی تفاوت مهم و غیر قابل انکار بین آن‌ها این است که هر کدام بنا به قوه‌ی تخیل خود می‌توانند عکس‌های مختلفی را بگیرند. خوب، برای عکاسی انتزاعی از طبیعت چه کنیم؟

 

از دید ماکرو عکاسی کنید

یکی از بهترین روش‌های برای کشف کردن موضوع‌های انتزاعی، خیلی نزدیک شدن به سوژه و گرفتن یک عکس ماکرو است. در واقع ما در زندگی روزانه از این دید برای طبیعتا استفاده نمی‌کنیم. و حالا کلی یک جسم را می‌بینیم. پس ثبت یک عکس ماکرو می‌تواند جذاب‌تر و متفاوت‌تر باشد. اما از‌چه لحاظ؟ از این بابت که بافت و رنگ در این نوع تصویر برداری بیشتر نمود پیدا می‌کند. و یک سوژه‌ی بسیار عالی برای عکاسی انتزاعی می‌تواند باشد. همچنین شما با توجه به خلاقیت خود می‌توانید عکس‌های بیشماری را از طبیعت به ثبت برسانید. اما چگونه؟ هیچ نیاز نیست که کار سختی را انجام دهید فقط لازم است به آرامی در طبیعت قدم بزنید و با دقت به اطراف خود نگاه کنید تا ایده‌ها و سوژه‌های متنوعی به ذهنتان برسد.

تصویر زیر نمونه‌ای از عکس انتزاعی است که بافت‌های آن به طور واضح مشخص است. شما می‌توانید با ادغام کردن خلاقیت و طرح‌های مختلف و نور، یک تصویر انتزاعی عالی را خلق کنید.

 

عکاسی آبستره از طبیعت

 

فاصله‌ی کانونی را تغییر دهید

با توضیحی که در ابتدای مطلب دادیم، متوجه شدیم که لزوما عکس‌های غیر واقعی، تار یا نامشخص نیستند. ولی شما می‌توانید از این نکته استفاده کنید برای خلق یک عکاسی انتزاعی عالی. شما می‌توانید با تغییر فاصله‌ی کانونی یا حتی فوکوس کردن روی تصویر حتی به اشتباه! حالت جدیدی را خلق کنید. با استفاده از قابلیت فوکوس دستی لنز دوربینتان. بیایید یک روش جالب در خصوص این کار برایتان بگوییم. شاید این سوال برایتان پیش بیایید خوب چگونه این کار را انجام دهیم. خیلی ساده است! چشمان خود را دوربینی تصور کنید. حال چشم‌های خود را کمی ببندید، به صورتی که عکس از فوکوس دربیاید. این گونه است که دنیا را به شکل ذهنی و متفاوتی خواهید دید.

 

عنصر کلیدی، یعنی زمان!

زمان یک عنصری غیر قابل انکار در عکس‌برداری است. شما نیز می‌توانید کمی زمان را دستکاری کنید. و با تکان دادن و‌‌ یا حرکت دادن دوربین خود عکاسی انتزاعی کنید. می‌توانید سرعت شاتر خود را در حد چند ثانیه کم کنید. و سپس دوربین را در قسمت‌های مختلف طبیعت بچرخانید. اینکه چگونه و چه عکس‌هایی بگیرید؛ دیگر بستگی به خلاقیت شما دارد. اما به طور کلی حرکت‌های حلزونی، افقی و حرکت عمودی، سه نمونه از متداول‌ترین نوع برای عکس‌برداری آبستره است. اما در طبیعت جسم‌هایی وجود دارند که شاید در نظر اول سوژه‌ی جالبی برای تصویر برداری نباشد. اما شما با خلاقیت خود و همچنین این نکته‌ای که گفتیم، یعنی حرکت دادن دوربین، سوژ‌ه‌های متفاوت و جذابی کشف کنید.

 

ایده‌های طلایی برای عکاسی آبستره از طبیعت

در ادامه چندین ایده مهم در خصوص این نوع عکس‌برداری خواهیم گفت. که تاثیر شگرف و بسزایی برای شما خواهد داشت. حتما آن‌ها را مدنظر خود قرار دهید.

 

استفاده همزمان از سایه و نور

تصور کنید که در یک جاده‌ی برفی، کویر یا صحرا هستید. مسلما در طبیعت نور زیادی وجود دارد. در آن‌ جا در کنار بلند‌های شن‌هایی که در کویر وجود دارد سایه‌ای به وجود می‌آید. و در منطقه‌های برفی؛ نور خورشید، برف یک‌سری قسمت‌های تیره و روشن جذابی به وجود می‌آورد که می‌توانید عکاسی انتزاعی بسیار عالی انجام دهید.

 

دبل اکسپوژر در عکس‌برداری آبستره

این ویژگی‌ای است که دوربین شما باید آن را داشته باشد. اگر دارد می‌توانید از آن برای گرفتن عکس آبستره استفاده کنید. اما با استفاده از این ویژگی عکسی که می‌گیریم چگونه می‌شود؟ شما می‌توانید از یک حالت با استفاده از دبل اکسپوژر دو عکس بگیرید. و با گذاشتن این دو تصویر روی هم و ترکیب آن یک عکس آبستره ایجاد کنید.

 

به دنبال جزئیات باشید

در این عکس برداری آبستره از دید کلی طبیعت یا هر فضایی که می‌خواهید از آن تصویر برداری کنید فاصله بگیرید. و یک دید جزئی‌تری داشته باشید. همچنین شما می‌توانید با دیدن و فوکوس کردن روی جزئیات یک منظره، عکس انتزاعی ناب از آن بگیرید.

 

 

در نهایت …

به طور کلی اغراق در رنگ‌ها، تله بودن زیاد از حد، فوکوس بیش از حالت طبیعی روی موضوع، استفاده نمودن ساتریشن بسیار غلیظ، تصویر‌های سیاه، حرکت دادن دوربین در هنگام گرفتن عکس، استفاده از کنتراست بالا و یا هر حالت غیر معمول دیگر می‌تواند به عکسی که می‌گیرید حالت آبستره بدهد. در واقع با بکار گیری این روش، شما کاری کردید که فردی که آن تصویر را می‌بیند، از دید همیشگی و‌ عادی خود نبیند. و از حالت کلی و واقعی خارج می‌شود. و بیشتر به سمت جزئیات و دنیای آبستره و انتزاع حرکت می‌کند.

 

ما در این مقاله سعی داشتیم به آموزش دادن عکاسی انتزاعی از طبیعت برای شما عزیزان بپردازیم. و اگر نیاز به راهنمایی بیشتری در این زمینه دارید می‌توانید با الهام اشرفیان ارتباط برقرار کنید. حال نظر شما در خصوص این نوع تصویر برداری چیست؟ آیا به این ژانر علاقه‌مند هستید؟ تا به حال آیا آن را امتحان کرده‌اید؟ می‌توانید در بخش دیدگاه، نظرات و تجربه‌های خود را با ما به اشتراک بگذارید. منتظر نظرات ارزشمند شما هستیم. اگر مایل بودید می‌توانید نمونه عکاسی‌ حرفه‌ ای الی استدیو در طبیعت بکر را نیز مشاهده کنید.