کاربردهای مهم فتوشاپ و لایت روم در عکاسی

۱۴۰۱/۰۲/۱۵

حتما اسم نرم افزار فتوشاپ و لایت روم را شنیده اید. آیا از کاربردهای بی نظیر آن ها خبردارید؟ آیا می دانید تفاوت این دو نرم افزار حرفه ای در چیست؟ امروزه در بازار کار و در جامعه، حرفه ای بودن در این دو نرم افزار امتیاز محسوب می شود. از این رو ما در این مقاله قصد داریم کاربردهای مهم نرم افزار فتوشاپ و لایت روم در عکاسی را شرح دهیم.

 

 

فتوشاپ چیست؟

فتوشاپ نرم افزاری است که توسط  Adobe Systems  ساخته شده است و برای ساخت و ادیت حرفه ای عکس‌ها به کار می‌رود. اگر با گرافیک و عکاسی سر و کار دارید پس به نوعی به این نرم افزار نیاز دارید. این نرم افزار بیشتر در بین عکاسان و طراحان گرافیک محبوب شده است. اگرچه حوزه هایی مانند ناشرین کتب و مجله، نقاشان هنری، انیمیشن سازان، طراح سایت، تولید محتوا اینستا و شرکت های تبلیغاتی هم این نرم افزار را جز صنعت خود به شمار می آوردند.

 

لایت روم چیست؟

لایتروم ( لایت روم ) که نام اصلی آن Adobe Photoshop Lightroom  می باشد؛ یک برنامه قدرتمند و غیرمخرب برای ویرایش عکس برای عکاسان حرفه ای می باشد. این نرم افزار بخشی از شرکت Adobe است که می تواند به راحتی فایل های خام را پردازش کند و خروجی بگیرد. این نرم افزار بسیار جوان تر از فتوشاپ است. با این حال امکانات قدرتمندی هم دارد. این امکانات باعث می شود خیلی از طراحان آن را برای ویرایش و ادیت عکس های خود استفاده کنند.

 

کاربرد فتوشاپ و لایت روم در عکاسی

در دنیای امروز، عکاسی و هنر عکس گرفتن یک شغل محبوب در بین اقشار جامعه است. برای دستیابی به این موضوع راه های مختلفی وجود دارد. از جمله این ها می توانیم به نرم افزارهای محبوب فتوشاپ و لایت روم اشاره کنیم. فتوشاپ با استفاده از ابزارهای بی نظیر به زیبایی تصویرها، کمک می کند. به علاوه کیفیتشان را نیز بالا می برد. حتی عکس های قدیمی را نیز می تواند ترمیم کند.

 

کاربردهای فتوشاپ

 

کاربردهای فتوشاپ

فتوشاپ کاربردهای زیادی در زمینه طراحی، کارت ویزیت ساخت بنر پوستر تبلیغاتی و اپلیکیشن دارد. ما در ادامه می خواهیم کاربرد فتوشاپ در زمینه عکاسی را برای شما شرح دهیم.

 

  • بالا بردن کیفیت عکس ها

با استفاده از این نرم افزار می توان عکس های قدیمی که دارای کیفیت پایین تری نسبت به عکس های جدید هستند را با فتوشاپ به عکسی با کیفیت بالاتر تغییر دهیم و کیفیت آن ها را افزایش دهیم. به علاوه با استفاده از مدهای رنگی که در این نرم افزار وجود دارد، امکان تغییر عکس های سیاه و سفید به رنگی نیز وجود دارد.

 

  • رفع ایرادات عکس و چهره

این بخش به افرادی که در آتلیه ها مشغول به کار هستند، کمک می کند تا عیب عکس ها را برطرف کنند. با استفاده از ابزار  Healing Brush tools می توان لک های روی صورت را برطرف کرد. حتی می توان روتوشی حرفه ای روی چهره انجام داد. به عنوان مثال می توانیم به رفع لک و جوش، سفید کردن دندان، ازبین بردن جوش، تغییر میکاپ چهره، تغییر رنگ چشم، حذف سیاهی دور چشم، چاق یا لاغر کردن چهره و بدن و غیره، اشاره کنیم.

 

  • تغییر عناصر عکس

با استفاده از فتوشاپ می توان مواردی را به تصویرها اضافه کرد یا حتی از آن ها حذف نمود. بک گراند عکس را می توان تغییر داد یا حتی حذف کرد. اگرمهارت کافی در زمینه ادیت داشته باشید می توانید تمام این کارها را کاملا حرفه ای انجام دهید. به طوری که کسی متوجه این تغییرات نشود.

 

  • تغییر سایز تصاویر

ابعاد تصویرها را با استفاده از ابزار (Resizing) می توان به سایز دلخواه تغییر داد و با همان سایز خروجی گرفت. این کار بهبهبود تصاویر کمک می کند. حتی می توان با آن کیفیت عکس ها را افزایش داد.

 

  • ایجاد تغییرات روی عکس:

با استفاده از این نرم افزار می توان از فیلترها و تکنیک های عکاسی روی تصویرها استفاده کرد. مثلا میزان نور آن ها را کم و زیاد کرد. یا حتی کنتراست تصاویر را با ابزارهای بی نظیر فتوشاپ تغییر داد. این نرم افزار دارای چندین مد رنگی نظیر می باشد. این مدها شامل RGB مخصوص نمایشگر، مد رنگی CMYK مخصوص چاپ افست، مد رنگی سیاه و سفید و مد رنگی LAB، است. شما می توانید از هر کدام برای بخش های مورد نظر خود استفاده نمایید. شارپ کردن تصاویر و کاهش نویز نیز با استفاده از ابزار ( Sharpening and Reducing Noise ) انجام می‌گیرد.

 

کاربرد لایت روم

لایت روم هم مانند فتوشاپ ابزار حرفه ای برای عکاسان است. اگر شما می خواهید فیلترهای بیشتری به تصویرهای خود بدهید، از این نرم افزار استفاده نمایید. لایت روم بهترین گزینه برای نوردهی و تغییر رنگ می‌باشد. ما در ادامه کاربردهای بی نظیر آن را بررسی می کنیم.

لایت روم از تصاویر یک کاتالوگ می‌سازد  که آن هارا روی هارد ذخیره می‌کند. شما می توانید از طریق برنامه های دیگر به تصاویر خود دسترسی داشته باشید. در حالی که مشغول وارد کردن تصاویر هستید، قادر خواهید بود کلمات کلیدی، عنوان، شرح تصاویر، نام مدل و دیگر اطلاعات مورد نیاز را به این تصاویر اضافه کنید. پس از آن که تصویر هایتان را با موفقیت وارد این نرم افزار کردید، لایت روم مرور تصاویر و انتخاب بهترین های ثبت شده را، برای شما ساده تر می کند.

 

 

  • خروجی فایل

این نرم افزار ابزاری قدرتمند است که می تواند فایل های بزرگ با پسوند RAW  را به JPEG تبدیل کند. پس از آن شما به راحتی می توانید تصاویر خود را روی شبکه های اجتماعی بگذارید و مجموعه ای ازگالری تحت وب برای خود تشکیل دهید.

 

  • طراح کاربری

جابه جایی تصاویر و مشاهده فایل ها در این نرم افزار بسیار ساده تر از آن است که شما تصور می کنید. زیرا رابط کاربری که در این نرم افزار وجود دارد امکان جابه جایی تصاویر و مشاهده آن ها را به شما می دهد.

 

  • ویرایش دسته ای

لایت روم می تواند روی ده ها تصویر به طور همزمان کار کند که این قابلیت را ویرایش دسته‌ای یا Batch Processing می‌نامیم. این برای عکاسانی مناسب است که تعداد زیادی عکس می‌گیرند و می خواهند هم زمان همه آن ها را ادیت بزنند. مثلا برای تصاویر طبیعت یا فضای سبز یا حتی مسابقات و جشنواره ها  که نیاز به ادیت همزمان دارند، بهتر است از این نرم افزار استفاده کرد.

 

  • زمان یادگیری

این نرم افزار به زمان کمتری نسبت به فتوشاپ برای یادگیری نیاز دارد. فارغ از محدودیت و امکانات لایتروم، شیب یادگیری در این برنامه بسیار سریع اتفاق می افتد.

 

  • برش تصاویر

در این نرم افزار مانند فتوشاپ می توانید تصاویر خود را در هر سایز و اندازه ای که مد نظر خود دارید به صورت خودکار برش بزنید و خروجی بگیرید.

 

  • افکت و پینترست آماده

شما میتوانید قبل از اینکه وارد برنامه شوید افکت هایی که از قبل وارد کردید را به طور خودکار روی بقیه تصاویر خود اعمال نمایید. پس دیگر نیازی به وارد کرن تک به تک عکس ها و ادیت جداگانه آن ها نیست. شما با این قابلیت می توانید از افکت آماده استفاده کنید.

 

لایت روم یا فتوشاپ

این سوالی است که اکثر طراحان می پرسند. شما نباید این دو نرم افزار را باهم مقایسه کنید. زیرا هر کدام از آن ها ویژگی ها و کاربردهای خاص خودشان را دارند. این بستگی به نوع ویرایش شما روی تصاویر را دارد. ما در این مقاله سعی کردیم برخی از مهم ترین آن ها را بیان کنیم. اگر با فتوشاپ کار کرده اید بهتر است از یادگیری لایت روم غافل نشوید. اما اگر از هیچ کدام استفاده نکرده اید، اول از لایت روم شروع کنید. زیرا ترفندهای نسبتا آسان تری نسبت به فتوشاپ دارد. این برنامه به خوبی می تواند نیازهای ابتدایی یک عکاس را تامین کند. حتی عکاسان حرفه ای هم برای سرعت بخشیدن به کارهایشان از این نرم افزار استفاده می کند. بعد از آن رفته رفته با سهولت پیدا کردن در برنامه لایتروم، می توانید از فتوشاپ برای ادیت حرفه ای عکس های خود استفاده نمایید.

 

الی استدیو، آتلیه تخصصی خدمات عکاسی و فیلمبرداری wedding، ضبط فرمالیته و مراسماتی از این قبیل، با مدیریت خانم الهام اشرفیان، در شادی و سرور شما کنارتان خواهد بود.

اینستاگرام الی استدیو را دنبال کنید.

اینستاگرام الی استودیو

 0 لایک
0 لایک
نوشته قبلی نوشته بعدی

یک دیدگاه بگذارید