کامپوزیشن یا ترکیب بندی یکی از مسائل مهم در عکاسی به شمار می‌آید. این موضوع در ابتدای کار قدری پیچیده به نظر می رسد. اما شما به آسانی می توانید اصول کامپوزیشن عکاسی را یاد گرفته تا بتوانید عکس های حرفه ای بگیرید. یکی از اولین تکنیک هایی که به عنوان یک عکاس می آموزید، قانون یک سوم است. اینکه چگونه سوژه را در یک سمت تصویر قرار دهید ( به جای این که صاف آن را در وسط قرار دهید ) که معمولا باعث ایجاد ترکیب بندی خوشایند تری می شود.

ترکیب بندی می تواند یک عکس را بسازد و یا آن را خراب کند، پس فقط به امید اینکه عکستان خوب می شود شاتر را فشار ندهید. البته گاهی شرایطی وجود دارد که مجبور می شوید سریع عمل کنید. اما معمولاً باید برای عکاسی زمان بگذارید، از سه پایه استفاده کنید و یک قاب عالی بسازید.در این مقاله سعی کردیم اطلاعات جامعی درباره قوانین کامپوزیشن ارائه دهیم پس با ما همراه باشید…

قانون یک سوم و عمق

هدف ترکیب بندی درست تصاویر، جلب توجه بیننده به مهم ترین جزئیات پرتره، چهره و به ویژه چشم های سوژه می باشد. اینجاست که دو قانون مهم به کار می آیند: قانون یک سوم و عمق.

از لحاظ علمی ثابت شده که نگاه بیننده بیشتر به چهار نقطه مختلف تصویر جذب می شود. توجه به این چهار نقطه به کادربندی سوژه به جذاب ترین شیوه کمک خواهد کرد. علاوه بر این، هنگام گرفتن عکس، نیازی به گفتن نیست که تصاویر ایجاد شده ۲ بُعدی خواهند بود. برای این که ۳ بُعدی به نظر برسند و برای این که سوژه در کادر برجسته باشد، باید در ترکیب بندی عمق وجود داشته باشد. پیش زمینه، زمینه میانی و پس زمینه یک تصویر، برای رسیدن به عمق لازم ضروری هستند.

 

به دنبال جذابیت پیش زمینه بگردید

شما زمانی که نور زیباست به محل عکاسی رسیده اید و سوژه اصلی را شناسایی کرده اید. سوال بعدی که باید به آن پاسخ دهید این است که چطور می خواهید نگاه بیننده را در میان عکس به مهم ترین قسمت ها هدایت کنید؟

مهم ترین تکنیک این است که چیز جالبی را در پیش زمینه بگنجانید تا چشم بیننده به آن بیفتد، که نگاه را به حرکت در میان عکس به سمت سوژه اصلی ترغیب کند. این کار حتی بهتر جواب می دهد اگر بتوانید نوعی خط پیدا کنید که نگاه را به میان کادر بکشاند.

هدف پیدا کردن یک ترکیب بندی هماهنگ است. در آن تمام قسمت های تصویر با هم عمل می کنند. در حالت ایده آل، پیش زمینه شما به اندازه کافی جذاب هست که بیننده به آن نگاه کند، اما نه آنقدر جذاب یا قابل توجه که نگاه را از سوژه اصلی دور کند. به سوژه اصلی به عنوان بازیگر ستاره صحنه، و به جذابیت پیش زمینه به عنوان بازیگر پشتیبان فکر کنید.

 

خطوط قوی:

همانند استفاده از رنگ در عكاسی_مینیمال ، تاثیر خطوط در عكس هنگامی كه موضوع اصلی محدود است خیلی اهمیت دارد. یک ترکیب بندی قوی معمولا خطوط هدایتگری دارد که توجه بیننده را جلب می کنند. این خطوط بسته به قرارگیری سوژه شما در کادر می توانند افقی، عمودی یا مورب باشند..

خطوط افقی و عمودی قوی به یك تركیب بندی محکم و منسجم عکس، منجر می شوند، زیرا ساختاری سه بعدی به ابعاد نهفته در عكس می دهند. بیان مثال قدیمی استفاده از خطوط برای جلب توجه بیننده به عكس در اینجا مناسب است. مسیر حركت خطوط را با توجه به آن چه كه می خواهید بیننده از عكستان برداشت كند تصور كنید، ‌به طور مثال: از مركز به سوی لبه های عكس و یا از گوشه به سوی مركز عکس.

 

 

استفاده از خطوط مورب در کامپوزیشن

استفاده از خطوط مورب یک تکنیک بسیار عالی برای ترکیب‌بندی یا کامپوزیشن می باشد. برای این کار باید چشم بیننده را به سمت اصلی ترین نقطه کانونی درون عکس بکشانید . این خطوط می بایست خطوطی واقعی باشند. می توانند شکلی از یک مسیر ، خطی از صف تشکیل شده به وسیله تعدادی از درختان ، یک رودخانه و یا هر یک از عناصر موجود در طبیعت باشند . در بسیاری از بررسی ها به این نتیجه گیری دست یافته اند که چشم انسان معمولا به سمت چپ یا راست تصویر کشیده می شود. از این رو اگر یک خط مورب قطری از گوشه پایین عکس به سمت گوشه مخالف در بالای عکس امتداد داشته باشد ، چشم بیننده ناخودآگاه این خط را تعقیب می کند. اگر نقطه کانون اصلی عکس بر روی این خط قرار داشته باشد ، چشم بیننده به سمت آن کشیده می شود .

 

 

ترکیب بندی مثلثی

عناصر موجود در این ترکیب بندی در ساختار مثلث و فضای سه گوش قرار دارد. این نوع ترکیب بندی در دوره ی رنسانس رواج داشت. هنرمندانی چون رامبراند، هوکوسای، پل گوگن و جورج برایتنر از استحکام و ساختار منسجم مثلث، برای ترکیب بندی ،سود برده اند. کیفیت آن را با نیاز تصویر مورد نظر منطبق نموده اند. در مجموع، مفهوم کلاسیک آن را دگرگون ساخته اند. انواع ترکیب بندی مثلثی وجود دارد، که اگر در ترکیب بندی از هر کدام از آن ها استفاده شود، با تمام تفاوت هایی که دارند، شباهتشان در تاکید در نوک و زاویه ی کوچکتر است. به علاوه هرچه زاویه تندتر باشد، این تاکید شدیدتر و موثرتر خواهد بود. از لحاظ ایستایی از استحکام استثنایی برخوردار است

پس متوجه شدیم که مثلث ها یکی از بهترین تکنیک های ترکیب بندی هستند. با استفاده از این ترکیب ما می توانیم به عکس هایمان هیجان، معنا، پویایی، استحکام، تزلزل و تعادل بدهیم.

 

 

خطوط افق در ترکیب بندی

انتخاب سطح افق در عکس باعث می‌شود وجود منظره در تصویر تشدید شود. ولی هیچ تاکیدی بر وجود آن نیست. خط افق باید با آنچه عکاس خواسته در عکس بیان کند، مطابقت داشته باشد. هیچ وقت خط افق را در وسط قرار ندهید چون تصویر را بصورت نازیبایی به دو بخش مساوی تقسیم می کند. این خط اگر در بالا قرار بگیرد احساس سنگینی را القاء می کند و مکان زیادی برای منظره باقی می گذارد. ولی اگر پایین قرار بگیرد احساس تعادل و وسعت را پدید می آورد. همچنین اگر آن را حذف کنیم چشم بر جزئیات تصویر دقت بیشتری پیدا می کند. حتی می‌تواند به تصویری تزیینی تبدیل شود.

 

چک لیست ترکیب بندی

قبل از اینکه کامپوزیشن را شروع کنید بهتر است به نکات زیر توجه کنید

۱- توجه به خطوط صاف

2- توجه به سوژه عکس که باید قوی و واضح باشد

 

3- موقعیت اشخاص در عکس

آیا یک چراغ خیابانی یا یک درخت از بالای سر آن ها بیرون زده است؟ آیا سر، پاها، دست ها یا بازوهای آن ها در تصویر قطع شده است؟

 

4- تماس چشمی

هنگام عکاسی از یک گروه از افراد، آیا ما با تمام سوژه های شما تماس چشمی داریم؟

 

5- موقعیت دوربین

باید شما در ارتفاع و زاویه مناسب برای به دست آوردن بهترین ترکیب بندی قرار گرفته باشید.

 

6- نقطه فوکوس

هنگام عکس گرفتن از اشخاص/ موجودات/ حیوانات بر روی چشم فوکوس کنید. طوری که در چشم آن ها برق چشم وجود داشته باشد. یک حس مقیاس ایجاد کنید. به خصوص برای صحنه هایی که منظره بزرگ دارند.

 

7- انتخاب لنز

لنزی که استفاده می کنید می تواند به طور مثبت یا منفی بر روی کامپوزیشن تاثیر بگذارد.

 

8.هرچه کمتر، بهتر

واقعا چه چیزهایی لازم است در کادر باشد؟ چه چیزهایی را می توانید بیرون بگذارید؟ هرچیزی که نیاز نیست در کادر باشند را حذف کنید.

 

به یاد داشته باشید که ترکیب بندی مهم است

اما همچنین

قوانین برای شکسته شدن هستند

نکته اصلی اینجاست که از عکاسی خود لذت ببرید و با سبک خود عکاسی کنید

“استیو مک کوری”

الی استدیو، آتلیه تخصصی خدمات عکاسی و فیلمبرداری wedding، ضبط فرمالیته و مراسماتی از این قبیل، با مدیریت خانم الهام اشرفیان، در شادی و سرور شما کنارتان خواهد بود.

 

اینستاگرام الی استدیو را دنبال کنید.

اینستاگرام الی استودیو