عکاسی یکی از محبوب‌ترین شغل های هنری است که علاقمندان زیادی دارد. زیرا به نظر می رسد میان این رشته ها بازار کار خوبی دارد. مهم نیست که شما دانشجوی این رشته هستید یا نه. ثبت تصاویر، رشته ای است که به درس و دانشگاه محدود نمی شود و افراد زیادی هستند که در کنار رشته تحصیلی متفاوت خود این کار را انجام می دهند. یکی از دغدغه‌های هنرمندان همیشه در مورد بازار کار هنرشان است. البته با توجه به وضع فعلی جامعه، دغدغه قابل تاملی است. در این مقاله تیم الی استدیو سعی دارد که شما را با آینده شغلی عکاسی آشنا کند .

آینده شغلی عکاسی در خارج از کشور چگونه است؟

آیا آینده شغلی عکاسی خوب است؟

بهتر است با بیان یک نکته مختصر و مفید، به این سوال پاسخ دهیم. هر حرفه‌ای که شما یاد می‌گیرید، می‌تواند قابلیت درآمدزایی داشته‌ باشد. به شرط آن‌ که در مسیر درست قدم بردارید. ثبت تصاویر نیز از این قاعده مستثنی نیست و می‌تواند شغل پولسازی باشد. در جامعه شاهد هستیم که گروهی از مردم در کنار شغل اصلی خود، به این حرفه نیز گرایش دارند و نه تنها به عنوان تفریح بلکه به عنوان شغل دوم، به آن نگاه می کنند.
شما در تمام طول سال می‌توانید عکس بگیرید و شرایط آب‌‌ و هوایی و دیگر مشکلات، تاثیر آن چنانی روی شغل شما ندارد. به بیان بهتر، هیچ اتفاقی برای یک عکاس محدودیت ایجاد نمی‌کند. در ادامه در مورد اینکه چرا این رشته بازار کار خوبی دارد و آینده شغلی عکاسی صحبت خواهیم کرد.

عکاسی یک هنر است

یکی از مواردی که می‌توان در بحث آینده شغلی عکاسی به آن اشاره کرد، بحث اهمیت کیفیت عکس‌های شما است. ثبت تصاویر، شغل آسانی نیست. بلکه نیاز به یادگیری، تمرین و البته کسب تجربه دارد. با اطمینان می‌توان گفت که تمام سرمایه‌ای که برای آموزش دیدن در این حرفه خرج می‌کنید، به شما باز می‌گردد. اما باید وقت بگذارید و ممارست داشته باشید. نسل فعلی، پول‌ زیادی را برای دیده شدن خرج می‌کند. امروزه با توجه به فعالیت مستمر مردم در اینستاگرام، داشتن عکس خوب حیاتی است . شما می‌توانید با گرفتن عکس‌های خاص و باکیفیت، در کنار خلق یک اثر هنری، درآمدزایی کنید.

آینده شغلی عکاسی، روشن و نامحدود است 

شما به عنوان یک عکاس می‌توانید در زیر شاخه‌های گوناگونی مانند عروسی‌، لایف استایل، صنعت مد، مسابقات ورزشی و حتی تبلیغات فعالیت کنید. ثبت تصاویر یکی از مشاغلی است که فرقی نمی‌کند که در چه سبکی کار می‌کنید. زیرا همیشه برای ارتقا خود دستتان باز است و فرصت‌های ویژه‌ای دارید.

می‌توانید آتلیه بزنید، برای شرکت های مطرح و محصولاتشان عکاسی کنید. یا در صدا و سیما و تلویزیون مشغول به کار شوید. حتی به‌ صورت آزاد فعالیت کنید و با زدن نمایشگاه و ارائه‌‌ی آثار خود به درآمد برسید. یا عکاسی تبلیغاتی انجام دهید و یا در کنار بلاگری کردن، در دنیای پرمخاطب اینستاگرام حرفی برای گفتن داشته باشید. در واقع آینده شغلی عکاسی در گرو افکار و ایده‌های شما است.

محدودیت سنی ندارد

هیچ قانونی وجود ندارد که بگوید شما در سن 10 سالگی یا 80 سالگی نباید عکس بگیرید. آینده شغلی عکاسی به سن شما ربطی ندارد. برای مشتری شما مهم نیست که چند سال سن دارید. اما قطعا در مورد کیفیت عکس های شما و مهارت عکاس، وسواس به خرج می‌دهد. پس مجددا اشاره می‌کنیم که به فکر آموزش دیدن و ارتقا حرفه خود باشید. در این صورت با هر سنی می‌توانید در این عرصه فعالیت قابل‌قبولی داشته باشید و به درآمد برسید.
این شغل بازنشستگی ندارد. اگرچه شما می‌توانید برگه‌ی بازنشستگی خود را امضا کنید. ممکن است از سنی به بعد، حوصله و شور و هیجان قبل را برای عکس گرفتن نداشته باشید. هیچ اشکالی ندارد زیرا در این جور مواقع، آپشن دیگری وجود دارد. شما می‌توانید با تدریس و برگزاری کلاس‌های آموزشی، آینده شغلی عکاسی را تضمین کنید.

بازار کار عکاسی نیاز به سرمایه‌ی هنگفت ندارد

برای کسب درآمد، در حوزه‌ی ثبت تصاویر، نسبت به باقی مشاغل به سرمایه‌ی کمتری احتیاج دارید. می‌دانیم که تهیه ی دوربین با توجه به اوضاع‌ فعلی جامعه و قیمت‌های نجومی، آسان و کم‌هزینه نیست. اما باور کنید که در مقابل کاری که می‌خواهید انجام دهید و نتیجه‌ی آن، ناچیز است.
دوره می‌بینید. مبانی را یاد می‌گیرید. سپس با تهیه‌ی دوربین، تمرین می‌کنید. خود را در موقعیت‌های گوناگون به چالش می‌کشید. سپس در نهایت به هر آنچه که نسبت به آینده شغلی عکاسی تصور می کنید، خواهید رسید. ممکن است سوالات دیگری ذهن شما را مشغول کند. همچنان همراه ما باشید تا به دو مورد دیگر از دغدغه‌های شما بپردازیم.

آینده شغلی عکاسی در خارج از کشور چگونه است؟
آینده شغلی عکاسی در خارج از کشور چگونه است؟

گروهی از علاقمندان در مورد آینده شغلی عکاسی در کشورهای دیگر سوال می‌کنند. درآمد ثبت تصاویر در اروپا با توجه به تفاوت میزان ارز داخلی با ارزهای جهانی می‌تواند فوق‌العاده بالا باشد. امروزه شاهد افزایش مهاجرت کاری عکاسان از کشورمان به مکان‌های مختلف بودیم. اگر قصد مهاجرت دارید، بهتر است به این نکته توجه کنید که یادگیری زبان کشور مقصد برای شما حیاتی است. البته از این مورد نیز غافل نشوید که زبان انگلیسی یکی از مهم‌ترین لازمه های یک عکاس است.
در حال حاضر در کشور انگلستان، میانگین درآمد سالانه یک عکاس مبتدی و تازه‌ کار، چیزی حدود سی هزار دلار و برای عکاسان حرفه‌ای حدود هفتاد هزار دلار است. بد نیست بدانید که در میان کشورها، استرالیا، کانادا، انگلستان و حتی آلمان، مقصدهای مناسبی برای عکاسانی هستند که می‌خواهند آینده شغلی عکاسی را در خارج از ایران دنبال کنند. اما کشور آمریکا در این مورد پیشنهاد نمی‌شود.

بازار کار یک عکاس به چه صورت است؟

بیشترین سود ثبت تصاویر مربوط به کسانی است که در سازمان‌های خبری و تبلیغات فعالیت می‌کنند. البته آتلیه خصوصی نیز پیشنهاد پولسازی است. توجه کنید که درآمد عکاسان اغلب به صورت قراردادی، ساعتی و استخدامی است. درآمد ساعتی مربوط به افرادی است که در مجلس خاصی مشغول عکس گرفتن هستند و در نهایت به صورت ساعتی مزد می‌گیرند.
درآمد قراردادی بستگی به شرکت و یا سازمانی که برای آن کار می‌کنید دارد. پس مبالغ متفاوتی، به عنوان دست‌مزد در نظر گرفته می‌شود. تعداد استخدامی‌ها بسیار کم است اما معمولا از حقوق ماهانه برخوردارند. این نکته را در نظر بگیرید که هر چه یک مهارت بیشتری داشته باشید و آثار محبوب تری را عرضه کنید، آینده شغلی شما در عکاسی بهتر و درآمد بیشتری نیز خواهید داشت.

مهارت‌های مورد نیاز یک عکاس 
مهارت‌های مورد نیاز یک عکاس 

پیش‌تر اشاره کردیم که آینده شغلی عکاسی به مهارت‌های شما مرتبط است. در این رشته، خلاقیت و دید هنری خیلی اهمیت دارد. شما باید بتوانید زاویه دید مناسب را در نظر گرفته و سوژه را به درستی به تصویر بکشید. همچنین باید توانایی برقراری ارتباط داشته باشید. به یاد داشته باشید که یک فرد اجتماعی به مراتب از فردی که از مردم دوری می‌کند، محبوب‌تر و البته قابل اعتمادتر است.

مسلما مشتری شما دنبال انسانی می‌گردد که در وهله‌ی اول بتواند به آن اعتماد کند. یک عکاس خوب، فردی صبور و دقیق است و به تمام جزئیات، توجه می‌کند. شما باید با نرم‌افزارهای مرتبط با ثبت تصاویر مانند فوتوشاپ آشنایی داشته باشید. این موضوع بی‌نهایت در بازار کار شغل عکاسی تاثیرگذار است.

کلام آخر الی استدیو

در این محتوا سعی کردیم که به سوالات شما پیرامون بازار کار و آینده شغلی عکاسی پاسخ دهیم. همچنین این رشته‌ی هنری را تا حد امکان برایتان شرح دهیم. مجددا تاکید می‌شود که از بحث آموزش دیدن غافل نشوید. مهارتی که امروز کسب می‌کنید، عامل موفقیت آینده‌ی شما خواهد بود. اما به یاد داشته باشید که انسان همیشه در حال یادگیری است و هیچ‌گاه به تسلط کامل و نهایی نمی‌رسد. پس تلاش کنید، دوره ببینید و تا حد امکان آزمون و خطا کنید.
این مقاله ارزش چند بار مطالعه کردن را دارد. الی استدیو در زمینه‌ی ثبت تصاویر، فیلم‌برداری و فرمالیته در خدمت شما است و در این حوزه بی‌نهایت می‌تواند کمک‌رسان شما باشد.