سلام خدمت همه‌ی شما همراهان عزیز. خیلی خوشحالم که با یکی دیگر از مقالات جذاب و کاربردی از سایت الی استدیو در خدمت شما هستم. می‌دانم که خیلی از شما مشتاقانه منتظر پادشاه فصل‌ها یعنی پاییز هستید. چرا که این فصل به خاطر شرایط آب‌وهوایی و رنگ‌های جذاب به یکی از استثنایی‌ترین فصل‌های سال برای عکاسی تبدیل شده است. من هم از جمله طرفدارهای عکاسی پاییزی هستم. منظره‌های پر از رنگ‌های متفاوت، نور ملایمی که در طول روز از بین شاخه‌ها می‌تابد و عناصر متنوع طبیعت مثل باران، باد و ریزش برگ‌ها، همه و همه می‌تواند دست به دست هم بدهند تا تصاویری زیبا با حس نوستالژیک ثبت کنیم. اما برای ثبت تصاویر جذاب در این پادشاه فصل‌ها لازم است یک سری نکات و ترفندها را آموزش ببینیم و پیاده کنیم. با من همراه باشید که در این مقاله تکنیک‌ و ایده‌هایی در اختیار شما خواهم گذاشت.

در زمان مناسبی در طول روز عکس بگیرید.

بهترین زمان عکاسی که اثر شما را متمایز از عکس‌های تهیه شده در فصول دیگر نشان می‌دهد، از طلوع تا غروب خورشید می‌باشد. بله همان ساعت‌های طلایی روزانه. در این ساعات انعکاس نور خورشید روی رنگ‌های قرمز، نارنجی و زرد دل هر ببینده‌ای را می‌رباید. اگر اهل پیاده‌روی اول صبح هستید از درخشش شبنم‌ها توسط نور آفتاب روی گل و برگ‌ها غافل نشوید. پیشنهاد بعدی من رفتن به یک منطقه‌ای پر از درختان بدون برگ هست. چرا که زمانی که نور ملایم از بین این شاخه‌ها به صورت یک هاله کوچک در فضای کم نور عبور می‌کند و به سوژه‌ی اصلی می‌تابد عکس منحصر به فردی را برای شما ایجاد می‌کند. از نور طلایی در طول روز بهترین استفاده را ببرید. برای ثبت یک عکس ‌پرتره زیبا، از این نور به طور مستقیم در راستای ایجاد تیرگی و نور جانبی سوژه بهره ببرید.

شناسایی بهترین نور برای عکاسی پاییزی

در پادشاه فصل‌ها خورشید به صورت ملایم می‌تابد و شما می‌توانید از صحنه‌های جذاب و دیدنی مخصوصا در حالت غروب آثار زیبایی تهیه کنید. در ادامه ایده‌هایی پیشنهاد می‌دهم که در شرایط جوی آب و هوایی آفتابی و  ابری تصاویر خارق‌العاده‎ای ثبت کنید.

شرایط آفتابی

شدت نور نسبتا زیاد اجزای موجود در عکس را شارپ و برجسته جلوه می‌دهد. از دیگر امکاناتی که نور زیاد برای ما فراهم می‌کند: جزئیات عکس را بیشتر نمایش می‌دهد و سایه‌های زیادی در تصویر می‌افتند. از این سایه می‌توان برای جذابیت عکس استفاده کرد. اما توجه داشته باشید که این سایه‌ها زیر چشم سوژه و گردن او قرار نگیرند. اگر تمایلی ندارید که جزئیات زیادی برای شما در تصویر قرار بگیرد و نور کمتری وارد لنز شود از فیلتر ND یا پولارایزر استفاده کنید. اگر به دوربین‌های حرفه‌ای دسترسی ندارید جای نگرانی نیست می‌توانید بعد از آماده‌‌سازی تصاویر آن‌ها را با نرم‌افزار فتوشاپ ادیت کنید.

شرایط جوی ابری

نور ملایمی که توسط ابرها ایجاد می‌شود می‌تواند صحنه‌ای با رنگ‌های غنی و اشباع در کنار سایه‌های مینیمال ایجاد کند. البته شاید به علت بر هم خوردن تن رنگ‌ها مجبور باشید بر تنظیمات تعادل سفیدی تغییراتی اعمال کنید و یا اینکه در مرحله‌ی ادیت تن رنگ عکس خود را تغییر دهید.

برگ پاییزی

 

استفاده از عناصر طبیعی در فصل پاییز

در این بخش قصد دارم 5 مورد از المان‌هایی که به جذابیت عکس پاییزی شما کمک می‌کند در کنار ایده‌های عکاسی معرفی کنم.

1. مه و شبنم اول صبح

شب‌هایی که بسیار سرد است صبح روز بعد مه زیبایی مهمان طبیعت خواهد بود. اگر این شرایط را دارید توصیه می‌کنم صبح زود به مناطقی که یک برکه یا دریاچه‌ای وجود دارد بروید. خواهید دید که حرکت ابرهای کوچک در کنار نور ملایم صحنه‌ای خارق‌العاده‌ای را ایجاد کرده است. از دیگر المان‌هایی که صبح زود می‌توانید از آن بهره ببرید شبم است. حتما از این المان‌ها از نمای نزدیک (کلوزآپ) تصویربرداری کنید.

2. قطرات باران

اگر قصد این دارید که مخاطب شما تحت تاثیر اثرتان قرار بگیرد توصیه می‌کنم حتما از این المان استفاده کنید. چرا که باران از جمله عناصری است که حالت روحی مخاطب را تغییر می‌دهد. قطرات باران روی چتر و شیشه عکس‌های بسیار زیبایی ایجاد می‌کند.

3. برگ‌های پاییزی

ایده‌های بسیار زیادی در این زمینه هست:

  • روی سوژه‌ی خود برگ بریزید و شاتر دوربین را در حالت فعال قرار دهید.
  • در فاصله‌ی دورتری به نسبت سوژه قرار بگیرید و از بین برگ‌ها به طوری که یک قاب اطراف سوژه توسط برگ‌ها ایجاد کرده‌اید عکس بگیرید.
  • دراز کشیدن روی برگ‌ها از جمله ژست‌های پرتکراری است که حس راحتی را به مخاطب القا می‌کند. نظر من این است که از کثیف شدن لباس‌های خود هراسی نداشته باشید بر روی شکم بخوابید و به رو‌به‌رو نگاه کنید.
  • دسته برگ‌هایی در دست بگیرید و به دنبال یک دیگر بدوید.
  • از افتادن برگ‌ها از درختان می‌توانید شات‌های زیبایی تهیه کنید.
  • لزومی ندارد حتما به مناطق دوری برای عکاسی پاییزی بروید. برگ‌های ریخته شده در کوچه و خیابان از دیگر زیبایی‌های پادشاه فصل‌ها ست.
  • چترهای خود را با برگ‌ تزئین کنید. در فاصله‌ی دورتری به نسبت سوژه قرار بگیرید و از جلوی دوربین با قطعه برگی بخشی از بدن سوژه را بپوشانید.

پادشاه فصل

4. ابر و آب

وجود آب در تصویر به زیبایی عکس شما می‌افزاید. اگر برکه یا دریاچه‌ای در منظقه‌ی شما وجود دارد از انعکاس عکس ابر یا طبیعت در در دریاچه بهره ببرید. عکس‌هایی که برگ‌ها روی آب در حرکت‌اند از دیگر جذابیت‌های پاییز هستند. مسیر این برگ‌ها را دنبال کنید و شات‌های زیبایی تهیه کنید. از غروب آفتاب در کنار دریاچه و تهیه‌ی تصاویر غافل نشوید. در هنگام غروب از سوژه بخواهید در کنار آب پشت به آفتاب بایستد. نور ملایم طلایی که به سوژه می‌خورد در کنار آب پرتره‌ی بسیار زیبایی برای شما ایجاد می‌کند. همان‌طور که بالاتر اشاره کردم در زمان مه اول صبح که نسیم خنکی می‌وزد می‌توانید مشاهده‌گر حرکت ابرهای کوچک بالای دریاچه باشید. این صحنه‌ را به هیچ عنوان از دست ندهید. و پیشنهاد آخر در این راستا وزش باد آرام می‌توانید موج‌های بسیار زیبایی در سطح آب ایجاد کند، از این المان برای عکاسی غافل نشوید.

5. میوه‌های پاییزی

اگر قصد عکاسی از کودک را دارید پیشنهاد می‌کنم از ماکت‌های میوه استفاده کنید. ماکت‌هایی به شکل کدو تنبل و سایر میوه‌های پاییزی ایجاد شده‌اند که می‌توانید کودک را داخل آن‌ها قرار دهید. پیشنهاد دوم من همان طور که در عکاسی از نوزاد اشاره کردم از سبدهای میوه و برگ در کنار او استفاده کنید. می‌توانید صندوق‌ یا سبدهایی تهیه کنید و بچه را در آن قرار دهید. دور سبد یا صندوق میوه‌های پاییزی قرار دهید. از عکس‌های شب یلدا در کنار تزئین میوه و آجیل به همراه خانواده که خاطرات به یادماندنی برای شما و عزیزانتان ثبت خواهد کرد غافل نشوید.

پاییز

تیپ مناسب پاییز

اینکه برای عکاسی در این فضا از چه رنگ لباس‌هایی استفاده کنیم موضوعی شخصی است و بستگی به روحیات و خلقیات افراد دارد. در این بخش از مقاله می‌پردازم به رنگ لباس‌هایی که به جذابیت عکس شما می‌افزاید:

رنگ خاستری و طوسی: چون طیف ملایمی از رنگ‌ها هستند در برابر رنگ‌های جیغ پاییز تضاد بسیار زیبایی را در عکس نشان می‌دهند. به نوعی رنگ‌های جذاب پاییزی بیشتر در دید مخاطب است.

رنگ نارنجی: استفاده از این رنگ را به دو سبک به شما پیشنهاد می‌دهم. می‌توانید در عکس تضاد رنگی ایجاد کنید. یعنی سوژه که چنین لباسی بر تن دارد در کنار آب قرار دهید و عکس بگیرید. به‌گونه‌ای که المان‌های رنگی در عکس به کمترین میزان خود باشند. یا اینکه عکس پرتره‌ی قدی از زاویه‌ی پایین با فضای مه‌آلود یا ابری بگیرید. سبک دوم سوژه رنگ نارنجی به تن داشته باشد و اطراف را با المان‌های رنگی پر کنید. مثلا اطراف او را برگ یا میوه‌هایی مثل کدو در کنار او قرار دهید.

رنگ سبز یشمی: رنگ سبز با آرامشی که به مخاطب می‌دهد می‌تواند در بین فضای رنگ‌های پاییزی توجه مخاطب را به خود جلب کند.

رنگ استخوانی یا کرم: اگر تمایل دارید در کنار تنه‌ی قهوه‌ای درختان عکس بگیرید پیشنهاد می‌کنم از پالتو و شال کرم به همراه یک چتر کرم استفاده کنید. تضاد رنگی بسیار زیبایی خواهید داشت.

رنگ قرمز: این رنگ  عشق و صمیمیت بین افراد را نشتن می‌دهد. بنابراین اگر عکس عاشقانه‌ی دو نفره دارید از این رنگ در این فضای زیبا استفاده کنید. می‌توانید از شال و کلاه و چتر قرمز برای جذابیت عکس استفاده کنید.

تجهیزات لازم برای عکاسی از طبیعت پاییزی

دوربین و لنز مورد نیاز:

یک دوربین معمولی که قابلیت تعویض لنز را داشته باشد برای این سبک کافی است. برای ثبت عکس‌‎های عالی پیشنهادم دوربین‌های کراپ‌دار رنج متوسط و یا فول فریم است. اگر قصد دارید فضای وسیعی در تصویر داشته باشید یک لنز wide استفاده کنید. در کنار این لنز برای عکس‌های مینیمال یک لنز تله نیاز دارید.

سه پایه:

برای جلوگیری از لرزش و ثبت تصاویر شفاف از سه پایه استفاده کنید. زمانی که برگ روی سوژه می‌ریزید برای ثبت تصویر با کفیت باید دوربین را روی سه پایه قرار دهید و شاتر آن را فعال کنید. البته مراقب باشید در هنگام وزش باد سقوط نکند.

در پایان

در این مقاله سعی کردم تمامی نکات، و ایده‌های عکاسی در پاییز را خدمت شما عزیزان ارائه دهم. اطمینان خاطر داشته باشید با پیاده کردن این نکات در هر سطحی که باشید آثار جذابی خواهید داشت. در نهایت خوشحال می‌شوم اگر عکس‌های زیبای خود را در این زمینه با ما به اشتراک بگذارید. الی استدیو در راستای پیشرفت بیشتر، شما را راهنمایی خواهد کرد. برای ثبت زیباترین لحظات در پادشاه فصل‌ها تیم قوی و حرفه‌ای الی استدیو در خدمت شما عزیزان است.