آیا با تکنیک سیلوئت آشنایی دارید؟ آیا عکاسی هنگام غروب خورشید را تجربه کرده‌اید؟ آیا نکات طلایی در این خصوص را می‌دانید؟ غروب خورشید یکی از زیباترین منظره‌های طبیعت است. که تقریبا همه‌ی شما عکاسی از آن را تجربه کرده‌اید. شاید این نوع تصویر برداری هم برایتان تکراری به نظر بیاید. اما اینطور نیست! هنوز از جذابیت و محبوبیت خاصی در بین عکاسان برخوردار است. ابتدا کمی این را در ذهن خود متصور شوید ک قصد گرفتن چنین عکسی را دارید. به چه نکاتی باید توجه کنید؟ در این مقاله با ما در الی استدیو همراه باشید می‌خواهیم به بررسی این عکاسی هنگام غروب و تکنیک سیلوئت بپردازیم. و نکات مهمی را برای شما ارائه دهیم.

سیلوئت یا سایه نما چیست؟

سیلوئت – Silhouette، که به آن ضد نور نیز گفته می‌شود. یکی از تکنیک‌‌های عکاسی و حتی نقاشی است. اما بیایید با هم به بررسی این تکنیک بپردازیم. اینگونه است که منبع نور در پشت سوژه قرار می‌گیرد. و در قوی‌ترین حالت به دلیل تندی نور، یک سایه‌ای از آن سوژه‌ی مدنظر بر روی عکس ایجاد می‌شود. اما اگر می‌خواهیم که از این تکنیک استفاده کنید یک نکته‌ی طلایی را مدنظر خود قرار دهید که زمانی عکس شما زیباتر خواهد شد که زمان طلوع یا غروب خورشید که پس زمینه‌ی و فضا به رنگ زرد یا نارنجی است، عکس خود را به ثبت برسانید.
در تصویر برداری سیلوئت، به علت وجود نور بسیار بالا‌ی پس زمینه، سوژه‌های موجود در فضا با کنتراست یا تضاد با نور دیده خواهند شد.

خوب است این نکته را هم بگوییم که هر چه قدر که نور از سوژ‌ه‌ی مورد نظر عبور نماید، باعث ایجاد تونالیته از دمای رنگ تصویر، با جذب نمودن نور زیادی توسط سوژه، رنگ آن به سیاه متمایل می‌شود. حال که با این مفهوم و تکنیک آشنا شده‌اید. تا به حال این نوع عکس‌ برداری را امتحان کرده‌اید؟ عکاسی سیلوئت یکی از روش‌هایی است که شما به وسیله‌ی آن می‌توانید احساس اندوه و ناراحتی و حالات عاطفی را به کسی که ببینده‌‌ی آن تصویر است انتقال دهید. به دلیل مشخص نبودن جزئیات تصویر؛ ببنیده ممکن است با دیدن چنین عکسی درک واضح و درستی از آن نداشته باشد. اما آن قسمت سیاه و طبیعتا تیره‌ی آن باعث شکل گیری یک قدرت تخیلی در بیننده می‌شود.

 

عکاسی هنگام غروب

 

چگونه این تکنیک را انجام دهم؟

امیدوارم که تا به اینجای مطلب با این تکنیک آشنا شده باشید. و اگر هم از قبل با آن آشنایی داشتید، در این قسمت نیز با ما همراه باشید که می‌خواهیم به شما مرحله به مرحله‌ی گرفتن یک عکس زیبای سیلوئت یا ضد نور را توضیح دهیم و نکات طلایی را در این خصوص برایتان شرح دهیم.

 

با دقت سوژه‌ی خود را انتخاب نمایید

در این قسمت برای پیدا کردن سوژه‌ی خود لازم نیست وسواس زیای خرج دهید. چون هر شی‌ء را می‌توانید به ضد نور تبدیل کنید. اما شاید با ما هم‌ نظر باشید که بعضی از اشیاء برای این کار بهتر از بقیه هستند. به هر حال خلاصه‌ی مطلب اینکه یک شی قوی را انتخاب کنید. که مورد پذیرش بینندگان آن تصویر واقع شود. طبیعتا رنگ‌ها و بافت‌ها سوژه در تصویر برداری سیلوئت به نمایش گذاشته نمی‌شوند. پس در انتخاب سوژه‌ی خود دقت کافی را داشته باشید.

 

با فلاش روشن نمی‌توانید عکس سیلوئت بگیرید!

فلاش روشن یا خودکار بودن دوربین شما عکس ضد نوری که می‌خواهید بگیرید را قطعا خراب می‌کند. پس حتما به این نکته توجه‌ی لازم را داشته باشید. و هنگام گرفتن تصویر، فلاش خود را خاموش کنید. یا اگر در حالت خودکار قرار دارد آن را غیر فعال کنید. همه این‌ها برای این است که شما برای گرفتن چنین تصویری به کمترین نور لازم در مقابل سوژ‌ه‌ی خود نیاز دارید!

 

درست نورپردازی کردن خیلی مهم است!

وقتی صحبت از نورپردازی به میان می‌آید اکثر افراد تصور می‌کنند که باید بیشترین نور را در مقابل سوژه‌ی خود قرار دهند. اما شما به عنوان یک عکاس حرفه‌ای مطمئنا این تصور را ندارید! به خصوص در عکاسی سیلوئت. چرا؟ در چنین تصویر برداری‌هایی شما ابتداً باید از این موضوع مطمئن شوید که پس زمینه‌ی پشت سوژه نور بیشتری دارد. پس به طوری کلی به جای اینکه نور مقابل سوژه را بیشتر کنید، این کار را برای پس زمینه‌ی آن انجام دهید. نوری که کاملا برای این کار مناسب است، هنگام طلوع یا غروب خورشید است. ولی به هر حال با هر نور و‌ چشمه‌ی نوری می‌توانید این کار را انجام دهید.

 

فوکوس

شاید شما خواستید عکس برداری از سوژه‌ای را انجام دهید که در فوکوس قرار دارد. در این شرایط فشار دادن دکمه‌ی شاتر تا نیمه، برای اینکه نور سنجی درستی انجام دهید؛ به این معنی خواهد بود که شما به آن نقطه در پس زمینه فوکوس خواهید کرد. برای این کار می‌توانید به دو صورت عمل کنید. اول آنکه از فوکوس دستی استفاده کنید. و دوم اینکه از دیافراگن برای به حداکثر رساندن فوکوس استفاده نمایید.

 

از کنتراست زیاد بپرهیزید!

خورشید در زمان ظهر سایه‌های زیادی را در عکس برداری شما به وجود می‌آورد. اجسام بزرگی مثل درخت‌ها و ساختمان‌ها اینگونه سایه‌هایی به وجود می‌آورند. اما در اینجا مشکل ما فقط این‌ها نیست. مثلا در زمان تصویر برداری از یک فرد شما به احتمال زیاد با سایه‌های شدیدی در ناحیه‌ی صورت و چهره‌اش مواجه می‌شوید. در زمانی که اشعه‌ها خورشید از یک زاویه‌ی افقی می‌تابند این مشکل تا حدودی بر طرف می‌شود. یعنی قبل از رسیدن این اشعه‌ها به شما از میان جو زمین عبور کنند. که این کار باعث پخش شدن نور می‌شود.

 

تراز رنگ سفید را رها نکنید!

تراز رنگ سفید یا White Balance را اگر رها کنید، به صورت خودکار تنظیم خواهد شد. برای ثبت کردن رنگ‌های غروب خورشید به همان شکلی که هستند، از پیش تنظیم تراز رنگ سفید غروب استفاده نمایید. اگر هم‌ می‌خواهید که به رنگ‌های‌ گرم‌تر و عمیق‌تر دست بیابید؛ از تنظیم هوای ابری استفاده کنید.

 

منتظر بمانید که خورشید به افق نزدیک‌تر شود

اگر قصد این را دارید که از عکاسی هنگام غروب را امتحان کنید؛ کمی منتظر بمانید که خورشید به افق نزدیک شود تا کمی از شدت نور آن کم شود. پس حواستان لحظه به لحظه به نور دهی باشد. اگر هم‌ هر کاری کردید باز نتوانسته‌اید آن را کنترل کنید، در آخر می‌توانید نوردهی آن را تنظیم کنید.

 

سیلوئت

 

عکاسی هنگام غروب آفتاب را چگونه انجام دهم؟

حتما شما هم با من هم نظر هستید که یکی از زیباترین مناظر طبیعت غروب آفتاب است. مخصوصا اگر هنگام غروب خورشید در کنار دریا باشید! منظره‌ی فوق العاده است. خوب حال اگر بخواهیم این زیبایی را با عکاسی از آن به ثبت برسانیم و به یادگار بگذاریم باید چه کنیم که عکس جذاب‌تری بتوانیم بگیریم؟ در وهله‌ی اول باید اصول و قواعد خاصی را رعایت کنید. و اگر این نکات و‌ قواعد رعایت نشود، ممکن است تصویری بی روح را به ثبت برسانیم!

بیایید با هم به بررسی چند نکته بپردازیم. ابتدا این را بگویم اینکه بعضی از عکاسان برای عکاسی هنگام غروب تنظیمات دوربین خود را بر روی حالت خودکار یا حالت اتوماتیک قرار می‌دهند که این کار اصلا درست و مناسب نیست. چرا؟ چون این نوع تصویر برداری نیاز به نوردهی متفاوتی با دیگر نوع عکاسی‌ها دارد. پس در اینجا باید به نکانی توجه کنید. که در ادامه خواهم‌ گفت.

 

  • لنز دوربین خود را تمیز کنید؛ لنز دوربین زود کثیف می‌شود. حال که برای عکاسی هنگام غروب از فضای باز استفاده می‌کنید، ممکن است در اطرافتان گرد و غبار باشد و این گرد و غبار بر روی دوربین شما نیز وجود داشته باشند. برای این کار از دستمال‌های میکرو فایبر که مخصوص تمیز کردن لنز هستند، استفاده کنید.
  • از سه پایه استفاده کنید؛ می‌توانید برای راحتی کار خود و جلوگیری از لرزش‌های احتمالی که هنگام تصویر برداری ممکن است پیش بیاید، جلوگیری کنید.
  • با فرمت خام عکاسی کنید؛ با این کار دست شما برای ادیت زدن باز است. و می‌توانید هر مقدار نور، فیلترهای دلخواه، کنتراست را کنترل در تصویری که به ثبت رسانده‌اید اعمال کنید.

 

نکته‌ای که شاید کمتر کسی به آن توجه می‌کند!

این را بگویم که هنگام ثبت عکس در هر زمان باید صبور باشید. و اکثر مردم علاقمند هستند که عکاسی هنگام غروب را تجربه کنند. پس برای توصیه‌ی می‌کنم که اندکی بعد از غروب آفتاب که لحظاتی طلایی محسوب می‌شوند به عکاسی بپردازید. زیرا هنوز به طور کامل تاریک نشده است. و همانطور که گفتیم که آسمان به رنگ زرد یا نارنجی در می‌آید. و بهترین زمان ممکن برای ثبت یک اثر هنری فوق العاده است.

 

چگونه عکاسی هنگام غروب را انجام دهم؟

 

سخن پایانی…

شاید این را با خود بگویید که این نکاتی که در این مقاله ذکر شد کمی موضوع را پیچیده کرده است! و برای عکاسی هنگام غروب یا عکاسی سیلوئت نیاز به ابزار خاصی دارید، نه اینطور نیست فقط لازم است کمی تلاش و پشتکار داشته باشید و همچنین صبور باشید تا به نتیجه برسید. و‌ خلاقیت در کارتان را هرگز فراموش نکنید. زیرا خلاقیت است که باعث متمایز شدن عکسی که شما می‌گیرید با دیگر افراد می‌شود. ما در این مقاله سعی کردیم که تکنیک سیلوئت و عکاسی هنگام غروب را برایتان توضیح دهیم. و به ذکر نکاتی در این خصوص بپردازیم. اگر شما این‌ نوع عکاسی را تجربه کردید، می‌توانید نظرات خود را در رابطه با آن با ما در میان بگذارید. منتظر نظرات ارزشمند شما هستیم.