سلام خدمت همه‌ی شما همراهان عزیز. مفتخرم که با یکی دیگر از مقالات کاربردی از سایت الی استدیو در خدمت شما عزیزان هستم. در این مقاله قصد دارم در ارتباط با یکی از تکنیک‌های کادربندی با شما عزیزان صحبت کنم. قاب‌بندی یا عکاسی قاب در قاب از جمله خطوط راهنمایی هستند که مخاطب را به سمت سوژه‌ی اصلی هدایت می‌کنند. با من همراه باشید تا شما را با این تکنیک بیشتر آشنا کنم.

 

عکاسی قاب در قاب چیست؟

عکاسی قاب در قاب یعنی از المان‌های موجود در محیط اطراف برای ایجاد یک کادر داخل فریم اصلی عکس استفاده کنیم. قاب‌بندی نوعی از تکنیک‌های ترکیب‌بندی است که تمرکز اصلی بر سوژه است. این تکنیک دقیقا مثل خطوط هدایت‌کننده که در مقالات قبلی به آن اشاره شد، به نوعی به مخاطب القا می‌کند که کدام قسمت تصویر را ببیند. برای پیاده کردن این تکنیک لزومی ندارد که حتما از یک عنصری خارج از محیط سوژه استفاده کنید. المان‌هایی که در این تکنیک بکار می‌روند جزئی از پس‌زمینه‌ی سوژه‌ی ما هستند. مثلا شاخ و برگ‌ها می‌توانند به عنوان کادر برای نمایش یک پروانه یا یک کلبه به کار روند. در قابندی هم از اشیاء بی‌جان و هم جان‌دار  می‌توان بهره برد. به عنوان مثال در یک جمعی که چندین انسان در کنار هم قرار گرفتند می‌توانید روی یک نفر فوکوس کنید و و سوژه‌ی اصلی را برجسته‌تر نمایش دهید.

 

قاب در قاب

 

اهداف استفاده از تکنیک قاب‌بندی

1. جلب نظر مخاطب 

از اصلی‌ترین اهدافی که از این تکنیک استفاده می‌شود همان‌طور که اشاره شد تمرکز بر سوژه‌ی اصلی است.

 

2. تاثیرگذاری بیشتر بر مخاطب

به عکس ما عمق می‌دهد. یکی از روش‌هایی که می‌توان احساسات بیننده را تقویت کرد ایجاد عمق در تصویر است. اگر بتوانید به تعداد بیشتر از انواع تکنیک‌های کادربندی استفاده کنید به عمق تصویر شما افزوده می‌شود. به عنوان مثال درختانی که در دو طرف یک مسیر مستقیم هستند نوعی از خطوط راهنما هستند. حال شما می‌توانید از بین شاخ و برگ‌ها عکس بگیرید که به عنوان دومین المان کادربندی از این عنصر بهره بردید.

 

3. مخاطب را با این سبک به فکر وادار کنید.

این سبک را می‌توان نوعی از ژانرهای انتزاعی دانست. گاهی اوقات زمانی که شما از یک کادر در تصویر استفاده می‌کنید بخشی از سوژه‌ی اصلی زیر کادر پنهان می‌گردد. در نتیجه مخاطب را برای کشف قسمتی که زیر کادر پنهان شده کنجکاو می‌کنید. (گاهی اوقات مواردی که در تصویر نیستند بیشتر نظر مخاطب را جلب می‌کنند تا زمانی که مستقیما در دید او قرار دارند.)

 

4. وزن بصری عکس را افزایش دهید. 

وزن بصری تصویر شما با تکنیک قاب در قاب افزایش می‌یابد. در مقالات قبلی اشاره کردم که برای اینکه سوژه‌ی اصلی بهتر نمایش داده شود از قانون یک سوم استفاده کنید و سوژه را در یک سوم میانی قرار دهید. اما گاهی یک سوم‌های اطراف فضاهای خالی هستند. بنابراین استفاده از المان‌هایی به عنوان یک کادر می‌تواند تصویر ما را به تعادل برساند.

 

5. با قاب‌بندی بافت عکس خود را افزایش دهید.

با استفاده از این تکنیک به بافت تصویر خود بیفزایید. بافت در هنرهای تجسمی مثل عکاسی، نقاشی و گرافیک یکی از اصول بصری هستند. یکی از روش‌های افزایش بافت استفاده از خطوط هستند که در این تکنیک به راحتی می‌توانید آن را افزایش دهید.

 

6. با المان‌های معمولی اطراف‌تان تصویری جذاب ایجاد کنید.

اطراف ما پر شده از عناصری که شاید اگر بدون استفاده از تکنیک‌های کادربندی و به صورت مجزا بخواهیم از آن‌ها اثر تهیه کنیم تصویر مناسبی نداشته باشیم. اما اگر این موارد توسط کادر‌هایی احاطه شده باشد به نوعی موضوع اصلی از محیط اطراف جدا می‌شوند. در نتیجه یک اثر متمرکزتر و شگف‌انگیزی خواهید داشت که به طور ناخودآگاه چشم مخاطب را به نقطه‌ی اصلی تصویر هدایت می‌کند.

 

کادر

 

از چه طور کادری استفاده کنیم؟

توجه کنید که قاب‌بندی همیشه تمرکز بر سوژه را افزایش نمی‌دهد. بسته به اینکه در چه موقعیتی و چگونه و در چه زمانی از قاب‌بندی قصد دارید استفاده کنید می‌تواند بر اثر شما تاثیرگذار باشد. در این بخش از مقاله قصد دارم به شما انواع کادرهایی که می‌توان از آن بهره برد معرفی کنم. البته باز هم به المان‌های موجود در تصویر دقت کنید که آیا استفاده از این تکنیک برای آن موقعیت مناسب است یا خیر.

 

قا‌ب‌بندی طبیعی

تقریبا هر عنصری که در طبیعت وجود دارد می‌تواند به عنوان یک کادر در تصویر ما بکار روند. درختان، تپه‌ها، شاخه و برگ‌ها، سنگ و صخره‌ها، رودخانه، ساحل و حتی گاهی مواقع خط افق هم می‌تواند بخشی از کادر‌بندی ما را ایجاد کند. در یک دورهمی خیلی شلوغ می‌توانید از گروهی از افراد به عنوان کادر استفاده کنید. حتی ایجاد یک تضاد بوسیله‌ی نور و سایه و رنگ‌ می‌تواند برای ما کادر ایجاد کند. یه مثالی که شاید تا آلان به ذهن شما متبادر نشده زمانی که یک شیء روی آب ساکن قرار می‌گیرد امواجی که در اطراف آن ایجاد می‌شود یک کادر طبیعی است.

 

قاب‌بندی مصنوعی

قاب‌های مصنوعی در اطراف ما بسیار زیاد هستند. هر چیزی که ساخته‌ی دست بشر باشد می‌تواند قاب مصنوعی برای ما ایجاد کند. در و پنجره، راه‌رو، جاده، چراغ‌های اطراف خیابان‌ها، گذرگاه‌ها، تونل، پل‌های هوایی، اتومبیل‌ها و… سبک عکاسی بوکه در مقالات قبلی معرفی کردم برای پیاده‌سازی این تکنیک فوق‌العاده است. می‌توانید اطراف سوژه با ریسه‌های نوری کادر ایجاد کنید. از زیبایی پیاده سازی این تکنیک به کمک معماری‌های سبک سنتی غافل نشوید.

 

کادر

 

چند نکته در ارباط با تکنیک قاب در قاب

 

– هر کادری مناسب عکس گرفتن نیست.

شاید گاهی اوقات تصور کنید که اضافه کردن المانی به تصویر برای پیاده‌سازی این تکنیک زیبا به نظر برسد. اما همان طور که اشاره کردم هر کادری مناسب عکاسی نیست و هر چیزی به کادر نیاز ندارد. در جست‌وجوی کادرها باشید اما به اجبار آن‎ها را به پس‌زمینه اضافه نکنید.

 

–  به میزان نور توجه کنید.

عرض کردم که یکی از روش‌های پیاده‌سازی تکنیک قاب در قاب ایجاد تضاد توسط نور است. حتما مد نظر شما یک نقطه‌ی روشن درون کادری است که در معرض کمبود نور قرار دارد. در کل روش‌های این سبک بسیار جذاب و زیبا هستند اما توجه کنید که باید تفاوت زیادی بین قسمت تاریک و روشن باشد. اگر  دوربین حرفه‌ای دارید تنظیماتی را اعمال کنید تا بتوانید به خوبی این تضاد را نشان دهید. در غیر این صورت هیچ مسئله‌ای نیست. با استفاده از نرم‌افزارهای حرفه‌ای مثل فتوشاپ و لایت روم به خوبی می‌‌توانید تنظیمات لازم را پیاده کنید. نکته‌ی دومی که در این زمینه باید به آن اشاره کنم: سعی کنید قاب‌تان به اندازه‌ی مناسب روشن باشد. چرا که حس خوشحالی و سر زنده بودن را به بیننده القا می‌کند. به نوعی مخاطب را دعوت می‌کنید که او هم از نگاه کردن به این اثر حس خوبی دریافت کند.

 

– از نقطه نظرهای معمولی عکس نگیرید.

این‌که دقیقا از سمت مقابل سوژه عکس بگیرید روشی تکراری است. زاویه‌‌ای که عکس می‌گیرید بسیار زیاد می‌تواند در القای پیام اصلی به مخاطب تاثیرگذار باشد. سعی کنید بیش از اندازه از نزدیک سوژه عکس نگیرید. از زاویه‌ای کمی بالاتر یا پایین‌تر از کادر یا از پهلو عکس بگیرید. نقطه نظر‌های غیر معمول می‌تواند سبک تصویر را کمی به ژانر انتزاعی ببرد.

 

– از کادربندی به انداه‌ی مناسب استفاده کنید.

اشاره کردم که کادربندی و استفاده از خطوط به عمق و بافت عکس شما کمک می‌کند و چه بهتر که گاهی از چند کادر و چند خط راهنما استفاده کنید.  اما هیشه به عکس ما جذابیت نمی‌دهد. درگیری زیاد با خطوط و المان‌های بی‌ربط ما را از هدف اصلی که هدایت نظر مخاطب بر سوژه‌ی اصلی است دور می‌کند.

 

– لزومی ندارد کادر اطراف سوژه را کامل احاطه کند.

دست شما برای پیاده‌سازی این تکنیک باز است. کمی خلاقیت به خرج بدید. می‌توانید از کادرها با اشکال متفاوتی استفاده کنید. اضلاع می‌توانند لبه‌دار باشند. عناصر متفاوتی می‌توانند هر ضلع قاب را برای ما بسازند. مثلا یک ضلع توسط زمین یا خط افق و اضلاع دیگر توسط بخشی از پنجره یا ساختمان. خودتان را محدود نکنید با توجه به شرایط و موقعیت اگر از زاویه‌ای عکس بگیرید که قاب بخشی از سوژه را احاطه کند باز هم اثر شما جذابیت خاص خود را دارد و پیام‌های متفاوتی به مخاطب می‌رساند. بنابراین در موقعیت‌های متفاوت استاندارهای ما تغییر می‌کند و الزامی نیست که حتما از کادری با ابعاد مشخص و ثابت استفاده کنیم. ما باید اثر فوق‌العاده‌ی خودمان را با توجه به خلاقیت و ایده‌های مد نظرمان ثبت کنیم.

 

قاب‌بندی

 

چند ایده برای استفاده از تکنیک قاب در قاب

– اگر در فصل پاییز عکاسی می‌نید می‌توانید اطراف سوژه با برگ قاب ایجاد کنید اما توجه کنید که قاب‌تان تا حدودی طبیعی به نظر برسد.

– نشستن روی تاب می‌تواند یک قاب زیبا برای سوژه‌ی شما ایجاد کند. فقط به یاد داشته باشید که از زاویه‌ی همیشگی و معمولی روبه‌رو عکس نگیرید.

– سوژه‌ی اصلی می‌تواند در انتهای راه‌رو قرار بگیرد و عکاسی از ابتدای راهرو از زاویه‌ی پایین انجام شود.

–   تهیه‌ اثر از غروب آفتاب و بازتاب آن در آب از دیگر ترفتندهای عکاسی قاب در قاب است که می‌توان از پشت صخره‌ها ثبت کرد.

– المان‌های موجود در آسمان که توسط شاخ و برگ احاطه شده‌اند.

در پایان

در این مقاله سعی کردم شما را با تکنیک تاثیرگذار قاب‌بندی آشنا کنم. نکات و ایده‌های اصلی خدمت شما ارائه شد. اینک نوبت شماست. شروع کنید و آثارتان از این تکنیک با من به اشتراک بگذارید. تیم قوی و حرفه‌ای الی استدیو در خدمات شما همراه عزیز است تا در کار خود پیشرفت کنید. همچنین این تیم برای ثبت بهترین لحظات‌ شما آماده‌ی همکاری است.