سلام خدمت همه‌ی شما همراهان عزیز. خیلی خوشحالم  که با یکی دیگر از مقالات جذاب الی استدیو در خدمات شما هستم. از سبک‌های پر طرفدار عکاسی ثبت اثر با ریسه نوری است که صحنه‌های رویایی زیبایی ایجاد می‌کند. در این مقاله قصد دارم ایده‌هایی در این راستا ارائه دهم.

 

 چه نوع ریسه‌ای مناسب این سبک عکاسی است؟

strip light  به دور سوژه یا دورن جعبه‌های شیشه‌ای قرار می‌گیرند و به جذابیت عکس‌ها می‌افزایند. این ریسه ها معمولا یا به شکل مفتولی هستند یا به همراه روکش هستند. بهتر است از نوع مفتولی استفاده کنید که ظرافت خاصی دارند. طولی انتخاب کنید که نه زیاد بلند و نه زیاد کوتاه باشد (حدود 5 متر مناسب است). این ریسه ها به شکل سوزنی، ساده و ستاره‌ای به دو نوع آفتابی و مهتابی در بازار ارائه می‌شوند. اگر فضایی برای آرامش و استراحت مثل اتاق خواب نیاز دارید توصیه می‌کنیم از strip light مهتابی که رنگ گرمی دارند استفاده کنید. ریسه‌های آفتابی رنگ سفید و سردی دارند. این رنگ انرژی‌بخش مناسب فضای کار و فعالیت است و با استقبال زیاد از سمت طرفداران رو به روست.

 

ریسه نوری

 

تزئین اتاق خواب با ریسه

strip light با انعکاس نور به نوع نقطه‌ای باعث منحصر به فرد بودن اثر شما می‌گردد. تفاوتی ندارد که یک عکاس حرفه‌ای هستید یا تازه کار، مطمئن باشید که حتما برای زیبایی فضای اتاق و حتی در طبیعت نیازمند این ابزار هستید.

– دوربین‌هایی هستند که سریع عکس‌هایی به شکل مربع چاپ می‌کنند. البته این عکس‌ها در سایزهای متفاوت با پس‌زمینه‌ی هم‌رنگ با ریسه قابل سفارش هستند. این تصاویر به صورت ساده یا عکس نوشته با گیره‌های زیبا می‌توانید تهیه کنید.

– برای اتاق کودک می‌توانید از ریسه های ماه و ستاره استفاده کنید.

– در فضای اتاق خواب می‌توانید از آن‌ها به دور آینه یا تخت استفاده کنید.

– نوشتن اسامی به مناسبت تولد یا ولنتاین به کمک strip light از دیگر ایده‌های جذاب است.

– قرار گرفتن این ابزار نوری بر روتختی مخمل به همراه ژست‌های درازکشیده‌ی مدل از دیگر ایده‌های استفاده از strip light است. اگر قصد دارید بخشی از ریسه بر روی مو‌های سوژه داخل کادر قرار گیرد توصیه می‌کنم از رسه‌های سوزنی استفاده کنید که جذابیت عکس شما را چندین برابر خواهد کرد.

– چسباندن ریسه های نوری به سقف و پوشاندن ‌آن‌ها با کاغذ دیواری فضای خاص و شیکی برای اتاق شما ایجاد می‌کند.

– کتاب‌هایی در کف اتاق یا روی میز بچینید و اطراف و روی آن strip light قرار دهید.

– تزئین عکس و یا قاب‌های روی دیوار از دیگر ایده‌های کاربردی رایج است. می‌توانید عکس‌های خود را شکل قلب به دیوار بزنید و دور تا دور آن‌‌ها به شکل قلب ریسه‌ی نوری قرار بگیرد.

– تزئین پله‌ها با ریسه نوری و یا قرار دادن آن‌ها روی پرده‌ها دکوراسیون منزل شما را شیک جلوه می‌دهد.

– اگر اهل گل و گیاه در فضای پذیرایی هستید توصیه می‌کنم از ریسه در کنار گل و شمع برای ایجاد فضای رومانتیک بهره ببرید.

 

ریسه LED

 

استفاده از ریسه‌ LED در طبیعت

  1. از جذابیت استفاده از این ریسه ها در تاریکی شب هر چقدر هم بگویم کم هست. بوکه از جمله تصاویری است که با استفاده از این وسیله ایجاد می‌شود. بوکه تصاویر تاری هستند که در بک‌گروند یک سری نور‌ها به صورت دایره قرار می‌گیرند در این موقعیت شما می‌توانید عکس‌های پرتره خارق‌العاده‌ای بگیرید.
  2. برای عکس‌ها وکلیپ‌های فرمالیته در کویر می‌تواند از چادرهای تزئین شده با strip light که فضای رومانتیکی ایجاد می‌کنند بهره ببرید. در فضای طبیعت می‌توانید از ریسه هایی استفاده کنید که کابل USB دارند و به لب‌تاب و وسایل دیگر وصل می‌شوند. (توصیه می‌کنم برای جلوگیری از احتمال پاره شدن سیم و خطر برق‌گرفتگی همیشه از نوع USB دار استفاده کنید.)
  3. پیشنهاد سوم برای استفاده از این ابزار در فضای باز کنار رودخانه یا حوضی است. می‌توانید ریسه ها را در بطری یا جعبه‌های شیشه‌ای قرار دهید و در کنار فانوس‌های فانتزی و شمع استفاده کنید.
  4. در ایده‌هایی که در مقالات قبلی ارائه دادم در ارباط با الگوهای تکرار شونده و خطوط صحبت کردیم. از ریسه‌ی نوری و چراغ‌ها می‌توانید به عنوان الگو‌های تکرار شونده در پشت سر استفاده کنید. به گونه‌ای که از موقعیتی که در نزدیک‌ترین فاصله‌ی دوربین تا فاصله‌ی دور این ابزار‌های نوری به صورت تکرار شوند قرار بگیرند. (البته در فاصله‌ی دور از خاصیت بوکه و تار شدن استفاده کنید که محل اتمام نور‌ها مشخص نباشد.)
  5. می‌توانید چتر‌های که حالت شیشه‌ای دارند با این ریسه‌ها تزئین کنید و در موقعیت تاریک به دست سوژه‌ی خود دهید.
  6. ریسه را با اشکال مختلف در دست بگیرید به گونه‌ای که عناطر طبیعت مثل کوه یا ماه دورن آن قرار بگیرند.
  7. با سوژه‌ی خود در کنار strip light در شب عکس‌های هنری و یا پرتره بگیرید. ولی توجه کنید که تمرکز اصلی بر سوژه و نحوه‌ی ژست او باشد نه ابزارهای نوری.

 

عکس‌های هنری:

عکس‌هایی هستند که در سبکی از آن‌ها چهره‌ی سوژه‌ی شما مشخص نیست. ایده‌هایی مثل ساختن قلب با این ابزار نوری و در دست گرفتن آن و یا تزئین مسیر و عکاسی از زاویه‌ی پایین از رد پا نمونه‌ای از این تصاویر هستند.

 

عکاسی پرتره‌:

سبکی هستند که چهره‌ی شخص مشخص است. خوابیدن روی چمن قرار دادن ریسه روی بدن سوژه، در دست گرفتن این ابزار نوری با ژست‌های زیبا از ایده‌های این سبک هستند.

 

ریسه

 

برای عکاسی با  strip light دوربین باید چه تنظیماتی داشته باشد؟

 

تنظیمات سرعت شاتر:

شاتر ابزاری است که جلوی دوربین قرار گرفته است و زمان تابیدن نور به سنسور را کنترل کند. به هر میزانی که سرعت شاتر طولانی‌ و کندتر باشد میزان نور ورودی به سنسنور افزایش می‌یابد. در نتیجه عکس شما روشن‌تر نمایش داده می‌شود. بنابراین به علت اینکه اغلب از این ریسه ها در فضاهای تاریک استفاده می‌کنند برای اینکه به یک حدی روشنایی تصویر افزایش یابد توصیه می‌کنم به مقدار کمی سرعت شاتر را کاهش دهید. البته بهتر است در این حالت از سه پایه استفاده کنید تا لرزش دست عکس را تار نکند.

 

تنظیمات ISO:

هرچقدر مقدار این تظیمات بیشتر باشد یعنی حساسیت سنسور دوربین به نور بیشتر است و عکس روش‌تری خواهیم داشت. مقدار آن معمولا بر روی extend می‌باشد اما بیشتر از این مقدار هم می‌توان تنظیم کرد. با وجود اینکه افزایش این مقدار به روشنایی عکس کمک می‌کند اما توصیه نمی‌کنم بیش از حد افزایش دهید. چرا که به عکس شما نویز خواهد داد.

 

تنظیمات دیافراگم:

نور بعد از لنز به دریچه‌ی دیافراگم می‌رسد. دیافراگم دریچه‌ای است که قابلیت تعویض دارد. پر واضح است که به هر میزانی که قطر دیافراگم بیشتر باشد نور بیشتری وارد می‌شود. لنز‌ دوربین‌ها معمولا در میزان بازشدن دریچه‌ی دیافراگم با یک دیگر متفاوت‌اند. میزان باز شدن این دریچه با علامت f روی دریچه مشخص است. هر چقدر عدد f کمتر باشد دیافراگم دوربین شما بازتر است و در نهایت میزان نور بیشتری به لنز می‌رسد. بنابراین برای عکاسی از ابزارهای نوری در فضای تاریک توصیه می‌کنم عدد دیافراگم را روی کمترین مقدار خود قرار دهید.

 

چند نکته در زمان استفاده از ریسه های LED

* برای ارائه‌ی بهترین اثر در این زمینه نیازی نیست که بهترین دوربین را داشته باشید. کافی است خلاق باشید، ایده‌های خود را پیاده کنید و تمرین کنید.

* حتما عکس‌های خود را به فرمت RWA ثبت کنید. در این فرمت دست شما برای ادیت در نرم‌افزارهای فتوشاپ و لایت‌روم خیلی بازتر است نسبت به زمانی که عکس خود را به حالت فشرده و در قالب jpeg تهیه می‌کنید. همچنین اگر وایت بلانس خوبی در تصویر نداشته باشید در فرمت RWA به راحتی می‌توانید ادیت کنید.

* جذابیت این ریسه ها کاربرد آن‌ها در فضای تاریک است. در این راستا توصیه می‌کنم به هیچ عنوان از فلش دوربین استفاده نکنید. زمانی که شما عکاسی می‌کنید در واقع یک فضای سه بعدی را به یک فضای دو بعدی تبدیل کرده‌اید. اگر از فلش استفاده کنید در واقع عکس خود را به شدت تخت و صاف ارائه کرده‌اید. در نتیجه تمامی پستی و بلندی‌ها و نقاط تیره و روشن از بین خواهد رفت و از جذابیت عکس ما کاسته می‌شود.

* اگر زمان کافی برای تنظیمات دوربین خود ندارید آن را به حالت خودکار قرار دهید. ولی در زمان‌های دیگر باید دوربین روی حالت مد دستی  (M) قرار بگیرد تا بتوانید تنظیماتی که به آن اشاره کردم اعمال کنید.

 

ایده‌ی عکاسی نوزاد با ریسه نوری

در این بخش از مقاله قصد دارم چند ایده برای عکاسی نوزاد با ریسه خدمت شما همراهان عزیز ارائه دهم:

* اگر نوزاند می‌تواند بنشیند پشت سر نوزاد ریسه هایی قرار دهید و از خاصیت بوکه و بلار شدن برای افزایش جذابیت عکس خود بهره ببرید.

* نوزاد را بر روی پارچه‌های خزدار قرار دهید و اطراف او strip light به همراه عروسک‌های همرنگ با ریسه یا لباس نوزاد قرار دهید.

* می‌توانید بخشی از ریسه را به دست نوزاد دهید و با تابلوهای گچی کوچک میزان سن او یا زمان تولد را مشخص کنید. (البته خیلی مراقب باشید که بیش از حد آن را نکشد.)

* تشک‌هایی هستند که به شکل حیوان یا اشکال دیگر در بازار ارائه می‌شوند. کودک را بر بخشی از این تشک‌ قرار دهید. با ریسه شکل تشک را دربیاورید.

 

در پایان

در این مقاله سعی کردم اکثر ایده‌های جذاب و پر طرفدار با ریسه‌های LED در اتاق خواب، پذیرایی، طبیعت و همین‌طور برای نوزاد حدمت شما عزیزان ارائه دهم. همان‌طور که قبلا هم اشاره کردم نیازی به دوربین حرفه‌ای ندارید با همین گوشی در دستان شروع کنید. ایده‌ها را پیاده‌سازی کنید و در قدم بعدی تمرین زیاد. برای پیشرفت کار می‌توانید آثار خود را ارسال کنید. تیم قوی و حرفه‌ای الی استدیو در راستای حرفه‌ای شدن کارتان پشتیبان شما خواهد بود. همچنین در راستای همکاری در زمینه‌ی ثبت بهترین لحظات الی استدیو آماده‌ی خدمت‌رسانی به شما عزیزان است.