سلام به همه‌ی همراهان عزیز الی استدیو. اخیرا یکی از چالش‌برانگیزترین کارهای روزمره افراد ثبت عکس‌های فوق‌العاده زیبا است. همچنین ناگفته نماند که انتخاب تصویر مناسب برای پروفایل بسیار حائز اهمیت است. حتما برای شما سوال پیش آمده است که چرا با وجود وسایل و امکانات لازم اثر زیبایی ثبت نمی‌گردد. بعضی از افراد هم حتی با وجود چهره‌ای بسیار زیبا از عکس‌های خود ناراضی هستند. باید به این دسته از افراد بگویم که ثبت اثر زیبا ارتباط چندانی با چهره‌ی خاص داشتن ندارد. تفاوتی نمی‌کند که یک عکاس حرفه‌ای باشید یا مبتدی، ما در الی استدیو به بررسی عواملی پرداختیم که به شما کمک می‌کند تصاویر بسیار جذابی در موقعیت‌های متفاوت و حتی در کنار دوستان و عزیزان‌تان ثبت کنید با ما همراه باشید.

با نور مناسب عکس‌های جذاب تهیه کنید.

نورپردازی یکی از مهم‌ترین اجزای ثبت عکس‌های مناسب است. کیفیت عکس شما ارتباط مستقیمی با نور دارد. نیازی نیست قانون خاصی را برای هر نوری پیاده کنید. رفتار همه‌ی نورها مثل هم هستند. شما باید همان نوری را که دسترسی دارید از لحاظ کیفیت، مقدار و جهت کنترل کنید.

  • کنترل نور

جهت نور به دو دسته تقسیم می شود: هارش که سایه‌ی زیادی داریم. سافت: که سایه‌ی خیلی زیاد نداریم. اگر از نوع هارش استفاده کنید کنترل نور و زاویه نور خیلی سخت هست. اگر نور سافت داشته باشید در هر حالتی که قرار بگیرید عکس مناسبی خواهید داشت. نورپردازی از جهات متفاوت تصویر‌های گوناگونی از شخص ثبت می‌کند. شاید برای بعضی از افراد پنهان شدن چین و چروک‌ها و حتی تیرگی دور چشم مهم باشد که برای رسیدن به این هدف نورپردازی از روبه‌رو انجام می‌شود. اما به خاطر داشته باشید که اگر سوژه مستقیما جلوی دوربین قرار بگیرد سایه‌های نامناسبی روی گردن و زیر چشم می‌افتد.

از قوانین ترکیب ‌بندی برای ثبت عکس‌های جذاب استفاده کنید.

یک عکاس حرفه‌ای آگاه است که سوژه‌ها در چه موقعیتی قرار بگیرند تا عکس زیبا و حرفه‌ای را خلق کند. در این بخش به معرفی یکی از قوانین ترکیب بندی می‌پردازیم.قانون یک سوم؛یکی از معروف‌ترین قوانین در ترکیب‌بندی عکس‌ها است. این قانون مشخص می‌کند که سوژه‌ها در کادر شما در چه محل‌هایی باید قرار بگیرند. زمانی که شما از این قابلیت استفاده می‌کنید صفحه‌ی عکاسی به ۹ مستطیل تقسیم می‌شود. سوژه‌ی اصلی باید روی یکی از این خطوط افقی و عمودی قرار بگیرند. برای تصاویر پرتره و قدی باید سوژه‌ی شما روی یکی از خطوط عمودی قرار بگیرد. نقاط طلایی عکس موقعیتی است که خطوط همگرا یک دیگر را قطع کردند. اگر سوژه‌ی شما رو یکی از نقاط طلایی قرار بگیرید یک عکس حرفه‌ای خواهید داشت.

برای جذاب شدن عکس‌ها، به نقطه نگاه خود و زاویه‌ی عکاسی توجه کنید.

زاویه‌ی دید موقعیتی است که نگاه و توجه کامل سوژه به آن است. اگر به دوربین نگاه نمی‌کنید و دارید به سمت راست یا چپ نگاه می‌کنید باید به این نکته توجه کنید که اگر به سمت راست نگاه می‌کنید باید سمت راست تصویر شما خالی باشد و شما سمت چپ تصویر قرار بگیرید. دقیقا به سمتی که نگاه می‌کنید باید فضای بیشتری از عکس را پر کند. به این نکته هم توجه کنید که به عنوان عکاس هیچ وقت از زاویه‌ای استفاده نکنید که همیشه چشم معمولی آن زاویه را می‌بیند. دیدتان را نسبت به سوژه ها عوض کنید یه مقدار از سمت چپ یا راست، کمی بالاتر یا پایین تر عکس خود را تهیه کنید. همین تغییرات کوچک باعث ایجاد عکس‌های خلاقانه و متفاوت‌تر می‌شود.

برای جذاب شدن عکس‌هایتان از اشکال هندسی استفاده کنید.

ما باید از اشکال هندسی خاص و منظم در تصاویر استفاده کنیم. مربع مستطی دایره مثلث، خطوط همگرا، خطوط موازی و حتی قوس‌ها. شلوغی یا نامرتب بودن این اشکال هندسی نمی‌تواند روی عکس تاثیر گذار باشد و به نوعی اثر شما را غیرحرفه ای نشان می‌دهد. درها و پنجره‌ها یکی از معروف‌ترین اشکال هندسی هستند که در کادرتان می‌توانید استفاده کنید. زمانی که اشکال هندسی دارید هرگز دوربین را نچرخانید. در صورت چرخش نظم سوژه‌ها بهم می‌ریزد و یک عکس غیرحرفه‌ای خواهید داشت. سعی کنید از اشکال هندسی‌ای استفاده کنید که به صورت پترن‌های تکرار شونده هستند این باعث جلب توجه مخاطب شما می‌گردد. اما مهم است که سوژه‌ی شما چه طور در مقابل الگوهای تکرار شونده و اشکال هندسی قرار می‌گیرند. اگر سوژه یکی از اضلاع هندسی را بپوشاند نقاط قوی عکس شما از بین رفته است. همین طور سوژه‌ی شما نباید خطوط تکرار شونده را بپوشاند.

ادیت حرفه‌ای لازمه‌ی ثبت عکس‎‌های جذاب.

عکس ادیت نشده یک عکس خام و غیر حرفه‌ای است. حتما آثارتان را ادیت کنید. لازم به اجرای ادیت‌های عجیب به روی تصاویر نیست. همین که فضای رنگی عکس خود را مقداری عوض کنید و از رنگ‌های روزمره‌ای که همیشه می‌بینیم فاصله بگیرید، تم رنگی خاص یک عکس حرفه‌ای را به شما تحویل می‌دهد. چند نکته در رابطه با ادیت عکس‌ها را باهم مرور می‌کنیم:

  1. به هیچ عنوان صورت سوژه‌ی خود را مات نکنید. مات کردن صورت سوژه باعث می‌شود جزئیات زیادی را از دست بدهید و یک تصویر غیر طبیعی داشته باشید.
  2. سفیدی چشم را روشن نکنید. در این صورت شما یک تصویر مصنوعی خواهید داشت. برای ادیت چشم ها بهتر است فقط مقدار کمی رنگ چشم برجسته‌تر شود.
  3. سایز سوژه نباید زیادی بزرگ یا زیادی کوچک شود که بازهم اینجا عکس غیر طبیعی خواهید داشت.
  4. تصویر خود را در لایه‌های جدا ویرایش کنید. در غیر این صورت برای اصلاح یکی از اقدامات به بقیه‌ی ویرایش‌ها آسیب وارد می‌شود.
  5. از hdr بیش از حد استفاده نکنید. این قابلیت نقاط روشن عکس شما را روشن‌تر و نقاط تیره‌ی عکس شما را تیره‌تر خواهد کرد و جزئیات زیادی را از دست خواهید داد.

با ژست مناسب عکس‌های جذاب ثبت کنید.

چالش بخش عکاسی، ژست گرفتن است. چون ثابت نیستند. شما باید دقت کنید که با توجه به فرم بدن،صورت و گردن‌تان چه ژستی برایتان مناسب است. باید زاویه‌ی خوب صورت‌تان را پیدا کنید. زاویه‌ای که دقیقا چشم‌ها بینی، چانه، پیشانی در فرم ایده‌آل‌شان قرار بگیرند. خودتان امتحان کنید سرتان را یک بار سمت چپ بگیرید و سلفی بگیرید و یک بار هم سمت راست. الان ببنید کدام تصویر مورد علاقه‌ی شماست. برای حالت قرارگیری دست‌ها از فضای مجازی ایده بگیرید. دقت داشته باشید که ژست شما باید بتواند احساس راحتی و طبیعی را به مخاطب منتقل کند. ترس از دوربین باعث می‌شود که حالت طبیعی در عکس را نداشته باشید. کم کم شروع کنید به اینکه با دوربین راحت باشید و با آن ارتباط برقرار کنید و دقیقا در زمان عکس گرفتن کاری را انجام بدید که بدن شما در حالت عادی آن کار را انجام می‌دهد.

درپایان

در این مقاله سعی کردیم نکاتی را بیان کنیم که شما با اجرای این نکات بتوانید جذاب‌ترین تصاویر و آثار را ثبت کنید. به یاد داشته باشید موفقیت در هر حوزه‌ای نیازمند تمرین و ممارست است. برای حرفه‌ای شدن شما باید عکس‌های بسیار زیادی در موقعیت‌های متفاوت بگیرید و آن‌ها را نقد کنید. همچنین شما می‌توانید آثارتان را با تیم قوی و حرفه‌ای الی استدیو به اشتراک بگذارید تا به شما کمک کنیم تصاویر حرفه‌ای‌ و جذاب‌تری ثبت کنید. مطالب زیادی برای پیشرفت بیشتر شما عزیزان در زمینه‌ی عکاسی در نظرگرفته شده است که به زودی ارائه می‌کنیم با ما همراه باشید.

منبع : finding the universe