انگشترها، ساعت‌ها، گردنبندها و حلقه‌ها، همگی عکاسان را با چالش‌هایی مواجه می‌کنند. سطح صاف و براق آنها باعث ایجاذ انعکاس می‌شود. اندازه آنها کوچک است. بنابراین نیاز به بزرگنمایی زیادی وجود دارد؛ پس دستیابی به عمق میدان کافی سخت می‌شود. بدین نتیجه می‌رسیم که عکاسی از طلا و جواهرات آنقدرها هم  آسان نیست . شما باید کلیدهای اصلی و نکات مهم گرفتن عکس‌های حرفه‌ای با وضوح و نور استاندارد را بدانید و بر آنها مسلط باشید. بازار عکاسی از جواهرات در حال رشد است؛ پس به حرفه‌ای سودآور و پرطرفدار تبدیل خواهد شد. چه بخواهید عکاسی از جواهرات خود را برای فروش انجام دهید یا بخواهید به عنوان یک حرفه، عکاسی از جواهرات را یاد بگیرید، در این مقاله نکات بسیار مفیدی را یاد خواهید گرفت پس تا پایان مقاله با ما باشید.

راه‌های عکاسی از طلا و جواهرات

همانطور که می‌دانید عکس گرفتن از حلقه‌های الماس یا گردنبندهایی از سنگ‌های قیمتی کاری آسان نیست. نیازمند تجهیزات تخصصی، تنظیمات حرفه‌ای نور، عکاسی انعطاف پذیر، پس زمینه استاندارد و دانش کامل از عمق میدان است. در ادامه به ذکر نکات و راه‌کارهایی در مورد اینکه چگونه تصاویر خیره کننده‌ای از زیورآلات را ثبت کنیم می‌پردازیم. پس جای نگرانی نیست زیرا زمانی که تجربه کافی در عکاسی با دوربین دیجیتال را کسب کردید، خواهید توانست با راهکارهای زیر عکس‌های چشم نوازی از جواهرات بگیرید.

انتخاب دوربین مناسب

با هر دوربینی می‌توانید از جواهرات عکس بگیرید. به‌ شرطی که با آن دوربین بتوانید به صورت دستی دیافراگم و سرعت شاتر را تنظیم کنید و با فرمت RAW عکاسی کنید. بنابراین می‌توانید به‌ راحتی تنظیمات لازم را انجام دهید تا بتوانید به عکس دلخواه خود برسید. اگر از دوربین‌های DSLR یا از دوربین‌های بدون آینه استفاده می کنید، مطمئن شوید که لنز انتخابی شما دارای دیافراگم باز است. بسیاری از لنزهای اولیه یا کیت‌ها دارای حداکثر دیافراگمی هستند که برای عکاسی ماکرو و محصول بسیار باریک می‌باشند. پس پیشنهاد می‌کنیم که برای کسب بهترین نتیجه، از لنزهایی در محدوده f/1.8-f/4 استفاده کنید. استفاده از لنز مناسب این تضمین را می‌کند که بهترین عکاسی با بالاترین کیفیت را از جواهرات داشته باشید. از آنجایی که جواهرات معمولاً اشیاء کوچک و ظریفی هستند، باید از یک لنز ماکرو استفاده کنید.

استفاده از سه پایه برای عکاسی

برای تصاویر محصولاتی مانند جواهرات، باید از سه پایه استفاده کنید. استفاده از آن برای گرفتن عکس‌هایی دقیق، واضح و بدون نویز بسیار مهم و حیاتی است. زیرا سه پایه تنظیم نقاط فوکوس و عمق میدان (دیافراگم) را برای شما آسان‌تر می‌کند. همچنین به کمک آن می‌توانید برای جلوگیری یا کاهش نویز، سرعت شاتر و ISO را بسیار کم کنید.

پس زمینه مناسب برای عکاسی از جواهرات

هنگام انتخاب لنز یا نورپردازی، ابتدا باید تصمیم بگیرید که از چه پس‌زمینه‌ای برای عکاسی از طلا و جواهرات استفاده کنید. پس زمینه بخشی جدایی ناپذیر از عکس شماست؛ بنابراین باید در انتخاب آن دقت کنید. شما باید بک گراندی را انتخاب کنید که محصول شما را ارتقا دهد، نه اینکه بر آن غلبه کند. بنابراین به رنگ، بافت و شکل پس زمینه و اثر آن بر تصویر، توجه کنید. سعی کنید قطعات جواهر را روی یک میز چوبی یا یک سطح سفید ساده قرار دهید. یا اینکه روی ویژگی‌های کلیدی زوم کنید تا بقیه اجزای تصویر حذف شوند و فقط تمرکز روی محتوا اصلی باشد. برای این کار را باید از دیافراگم باز برای محو کردن پس زمینه استفاده کنید.

ممکن است این تصور را داشته باشید که قرار دادن جواهرات بر روی یک پس زمینه سفید ساده، خسته کننده است و توجه خریداران بالقوه را جلب نمی‌کند. اما کاملا در اشتباهید. بک گراند سفید مزایای زیادی دارد. برای مثال باعث می‌شود که جواهرات شما در مرکز توجه قرار گیرند. زیرا پس زمینه شلوغ می‌تواند اثر معکوش داشته باشد و بیننده را گمراه کند. همچنین پس زمینه سفید مانع از جذب یا انعکاس هر گونه نور یا رنگ از اطراف جواهرات خواهد شد. پس زمینه سفید باعث می‌شود که جزئیات محصول به‌خوبی نمایان شود و بدین ترتیب، تا حد ممکن به واقعیت نزدیک است. پس وقتی خریدار محصولی را دریافت کند که با انتظاراتش مطابقت دارد، رضایت بیشتری خواهد داشت.

تمرکز بر نورپردازی استاندارد در تصویر برداری

دقیقاً مانند لنز، تنظیم نور نیز بر تصاویری که از جواهرات می‌گیرید موثر است. برای مثال یک سافت باکس حلقه‌ای یا نور پیوسته برای تصویر برداری بسیار عالی است. چون نور را هنگام تنظیم دوربین داریم تا اینکه به طور مداوم مجبور باشیم فلاش کنیم. استفاده از رینگ لایت‌ها برای نورپردازی برای عکاسی از جواهرات بسیار عالی است زیرا لبه اجسام را روشن می‌کنند. سافت‌باکس‌ها، ظاهری زیبا و یکنواخت به تصویر می‌دهند. نورپردازی دقیق در هر یک از انواع تصویر برداری امری حیاتی است.

کاربرد رنگ‌های متضاد در عکاسی از طلا و جواهرات

یکی از ایده‌‌های جذاب در عکاسی از طلا و جواهرات این است که جواهرات را بر روی سطوح جالب و رنگی قرار دهید و رنگ‌های متضاد را به نمایش بگذارید. می‌توانید امتحان کنید این ایده را و نوع تصاویری را که هنگام استفاده از رنگ‌های مکمل با جواهرات خود به دست می‌آید را ببینید.  همچنین می‌توانید با استفاده از یک رنگ ثابت یا چندین سایه از همان رنگ، سوژه عکاسی را برجسته کنید. البته باید توجه داشته باشید که در این کار زیاده روی نکنید زیرا استفاده زیاد از سایه‌ها می‌تواند توجه بینندگان را از سوژه اصلی شما منحرف کند.

فوکوس کردن حرفه‌‌ای

هنگامی که در حال عکاسی از طلا و جواهرات هستید، باید به این نکته توجه کنید که کل سوژه را در فوکوس نگه دارید. این کار همیشه آسان نیست، به خصوص اگر از یک لنز ماکرو در دوربین خود استفاده می‌کنید. اگر نمی توانید در دوربین به عمق میدان برسید، همیشه می توانید با استفاده از تکنیکی به نام انباشتن فوکوس، این کار را در مرحله پس از تولید انجام دهید. باید برای تصویر برداری یک محصول خاص چند بار به محل قرار گیری‌ محصول بروید، و هر بار فوکس را آنقدر حرکت دهید تا کل سوژه پوشش داده شود.

بعضی از دوربین های نیکون گزینه تغییر فوکس دارند که اینکار را به صورت خودکار انجام می‌دهند. سپس تمام آن عکس‌ها را در یک ویرایشگر عکس ترکیب می‌کنید و یک تصویر کاملاً متمرکز می‌سازید. برای موفقیت آمیز بودن این تکنیک، باید از یک سه پایه برای دوربین خود استفاده کنید. همچنین می‌توانید از برخی از نرم‌افزارهای اختصاصی مانند Helicon استفاده کنید.

روتوش تصاویر را فراموش نکنید!

بعد از اتمام فرایند عکاسی در صورت نیاز، حتماً تصاویر را روتوش کنید. مثلا تصاویر را صاف و تراز کنید . لکه‌ها و عوامل مزاحم را از بین ببرید، کنتراست نور را به درستی تنظیم کنید. در پایان سایه‌های ناخواسته را حذف کنید. با انجام این اقدامات شما عکسی حرفه‌ای، خیره کننده و بی‌عیب را خواهید داشت و سوژه اصلی عکاسی (طلا و جواهر) به‌راحتی نظر بیننده را به خود جلب می‌کند.

مدیریت انعکاس و بازتاب نور

ماهیت فلزات گرانبها و سنگ‌های قیمتی به‌گونه‌ای است که بازتاب‌دهنده هستند یعنی ممکن است هنگام عکاسی از طلا و جواهرات، تصویر خود و دوربینتان را در جواهرات منعکس کنید. قرار دادن کاغذ در اطراف و پایین لنز دوربین به جلوگیری از انعکاس و بازتاب کمک زیادی می‌کند. برای کاهش رفلکس بهتر است از یک نور پراکنده و غیر متمرکز در بالا و اطراف سوژه استفاده کنید. تا نور کافی را بدون ایجاد نقاط بازتابنده بیش از اندازه، پخش کند. بهتر است دوربین خود را به کمک سه پایه کمی بالا ببرید تا بتوانید از محصول خود عکس بگیرید.

استفاده از یک مدل برای تصویر برداری

گرفتن حداقل یک عکس که در آن یک مدل جواهر را به تن دارد همیشه توصیه می‌شود. این عمل به مشتری این پیام را منتقل می‌کند که جواهر در چه سایز و اندازه‌ای است و آن جواهر هنگام استفاده چگونه نمایش داده می‌شود. البته باید به این نکته دقت کنید که جواهرات نقطه کانونی عکس هستند. پس ما نباید حواس بیننده را توسط عناصر دیگر در تصویر پرت کنیم.

نکات کلیدی عکاسی از طلا و جواهرات

عکاسی از جواهرات معمولا کاری دقیق و نیازمند مهارت است. زیرا اندازه جواهرات معمولا کوچک است و انعکاس نور باعث اختلال در روند عکاسی می‌شود. اما با به خاطر سپردن تکنیک‌هایی که در بالا به آنها اشاره کردیم به‌راحتی خواهید توانست عکس‌های زیبا و بدون عیبی بگیرید. همچنین با رعایت نکات مهم و تکمیلی‌ای که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم، خواهید توانست به نتایج عالی‌ای دست پیدا کنید.

  • توجه به بک گراند و امکاناتی که برای عکاسی در اختیار داریم.
  • طلا خود را قبل از عکاسی با دقت تمیز کنید.
  • کاهش بازتاب نور
  • تنظیم نورپردازی استاندارد

سخن پایانی

در این مقاله به مهم‌ترین نکاتی که باید ضمن تصویر برداری از طلا مد نظر داشته باشید اشاره کردیم. الی استدیو در خدمت شما عزیزان است تا با ارائه‌ی نکات در زمینه‌ی تصویر برداری روز به روز در این حرفه پیشرفت کنید.