سلام به همه همراهان عزیز. با زیر شاخه‌ی عکاسی پرتره چه قدر آشنایی دارید؟ حتما پرتره‌ی پرسنلی برای شما آشنا است.‌ سرآغاز این سبک از قرن نوزدهم میلادی است که  اکثر افراد سرشناس علاقه‌ی زیاد به ثبت اثری از خانواده‌ و چهره‌ی خود داشتند. در آن زمان هزینه و زمان زیادی صرف این ثبت این دسته عکس‌ها می‌شد. از اواسط قرن نوزدهم با اختراع دوربین عکاسی نقاشان سبک پرتره جذب عکاسی پرتره شدند و این ژانر با هدف اشتراگ‌گذاری هویت فردی مخاطبان زیادی را به خود مجذوب کرد. جذابیت این دسته عکاسی به قدری است که افراد عادی هم بدون داشتن سر رشته‌ی زیادی شیفته‌ی این ژانر می‌شوند. ثبت آثار زیبا در این سبک همانند ژانرهای دیگر نیازمند یادگیری تکنیک‌های مخصوص است. در این مقاله به برسی چندین زیرشاخه‌ی با اهمیت سبک‌های پرتره می‌پردازیم. پس قصد دارم شما را با این ژانر بیشتر آشنا کنم. با من همراه باشید.

1.عکاسی پرتره هنری:

این دسته عکس‌ها از ارزش فکری یا زیبایی زیادی برخوردار هستند. این ژانر از عکاسی را شما عموما برای تبلیغات، پروژه‌های اجتماعی و نمایشگاه‌های عکاسی بیشتر مشاهده می‌کنید. ناگفته نماند که هنرمندان برای به عرضه گذاشتن هنرهای دیواری‌شان از این سبک استفاده می‌کنند. پس می‌توانیم نتیجه بگیریم که برای سبک عکاسی؛ دکور یا دکوراسیون عکس هم قابل تعریف است. برای اینکه بتوانید عکس زیبا و جذابی در این ژانر ثبت کنید با توجه به موقعیتتان از ژست، ترکیب و نورهای مختلفی استفاده کنید. ژست بیان‌کننده‌ی حالت سوژه‌ی شما در این نوع عکاسی است. به طور معمول در این سبک از پس زمینه‌ی ساده  به هدف برجسته‌سازی سوژه استفاده می‌شود. بعضی از افراد عقیده دارند که المان خاصی نباید در این سبک به کار برده شود و تمرکز اصلی باید بر روی سوژه باشد در صورتی که نظر دسته‌ای از اشخاص این است که به سلیقه و ذوق خود عکاس بستگی دارد.

2.پرتره‌ی سنتی یا معمولی

حتما این مجموعه عکاسی را بارها تجربه کرده اید. بله درست حدس زدید ژانری است که در کارهای اداری ضروری است.  این دسته جز نام‌دار‌ترین سبک‌های عکاسی هستند. در این ژانر مشاهده‌ی سوژه مستقیما به دوربین است و معمولا قسمت بالا تنه‌ی فرد در عکس مشخص است. پس به نوعی فقط چهره‌ی شخص حائز اهمیت است و موضاعات دیگر فرعی هستند. این دسته عکس‌ها معمولا در آتلیه‌ها جلوی یک پرده شفاف و به کمک منبع نور استادیویی با پس‌زمینه‌ی یک دست انجام می‌شوند. اگر شما برای عکس‌های پرسنلی و اداری از این سبک استفاده می‌کنید بهتر است سوژه بر روی صندلی بنشیند و کمر وی کاملا صاف باشد. ضمن اینکه عکس‌های پرسنلی حتما چاپ می‌شوند مهم است که رزولوشن صحیحی انتخاب کنید که زمان چاپ عکس تار یا محو نگردد. (معمولا رزولوشن 300)

3.پرتره ی خانوادگی یا گروهی

این ژانر معمولا علاقه‌ی زیادی را به مخاطب منتقل می‌کند. در عکاسی پرتره‌ی خانوادگی مهم است زمانی که خانواده در حال لذت بردن از حضور هم دیگر هستند عکس صادقانه‌ای ثبت شود. سوژه‌ی خود را دقیقا روبه‌روی نور خورشید یا حتی نوری که در استدیو استفاده می‌کنید قرار ندهید. زیرا سایه‌هایی در زیر چشم و گردن آن‌ها قرار می‌گیرد و حتی ممکن است به خاطر تابش نور چشم خود را ببندند. بهترین حالت این است که پشت به نور قرار گیرند. نوع دیگر عکس‌های پرتره‌ی گروهی عکس‌هایی هستند که در مهمانی‌ها و جشن‌ها ثبت می‌گردند و یادآور خاطرات گذشته اند. اگر تعداد افراد زیادی در عکس قرار بگیرند کار شما کمی سخت هست. چرا که باید تک تک افراد را برسی کنید که موقعیت مناسبی داشته باشند. ترکیب بندی مناسب به جذابیت عکس شما می‌افزاید. مثلا از عناصری استفاده کنید که افراد در ارتفاعات متفاوتی قرار بگیرند.

۴.پرتره‌ی سبک زندگی

این ژانر با هدف ثبت خاطرات، از لحاظات زندگی تهیه می‌شوند. با این توضیح چه نمونه‌هایی در ذهن شما مجسم می‌شود؟ معمولا آلبوم‌های ما از این دسته عکس‌ها پرشده‌اند. تصویری که از شیرین کاری‌های یک بچه ثبت می‌گردد. این ژانر از سبک‌های دیگر از محبوبیت و طرفداری بیشتری برخوردار هستند. مصداق این صحبت من در بلاگری و جذب فلاور بیشتر است. در این ژانر شما اگر بخواهید شرایط را دقیقا کنترل بکنید و طبق برنامه پیش ببرید کمی مصنوعی به نظر می‌رسد. حتی اجازه بدید محیط کمی بهم ریخته باشد. یکی از نکات این سبک این است که واقعا هیچ قانونی ندارد. شما بسته به خلاقیت خودتان این نوع از عکس‌ها را ثبت می‌کنید. سعی کنید جزئیات را به خوبی نشان دهید. از لنز‌های wide در این سبک استفاده کنید چون گاهی نیاز هست از سوژه فاصله بگیرید و بخشی از محیط را در تصویر داشته باشید.

4.عکاسی پرتره‌ی لحظه ای

این ژانر در لحظه بدون هیچ برنامه ریزی ثبت می‌گردند. به گفته‌ای اصلا میزان تمرکز در این نوع عکس‌ها مهم نیست. مسئله‌ی حائز اهمیت این است که در لحظه‌ای که سوژه‌ها در موقعیت مناسب خود قرار دارند دکمه‌ی شاتر زده شود.  به گفته ای این ژانر شکار لحظه‌ها است. عکس‌هایی که ضمن عبور یک موتور سیکلت با سرعت تهیه می‌شوند از این سبک هستند. پرتره‌های خیابانی شباهت زیادی  به این سبک دارد. عامل سرعت اینجا بسیار حائز اهمیت است. پس سعی کنید برای این سبک لوازم جانبی فرعی را به همراه نداشته باشید. داشتن یک دوربین با لنز اصلی ۵۰ یا ۲۵ برای شما کافی است. حتی در این سبک می‌توانید زمانی که در حال قدم زدن در خیابان هستید اگر سوژه‌ی جذابی به نظرتان رسید ثبت کنید.

5.پرتره ی انتزاعی

نقطه مقابل آبستره یا انتزاعی مجموعه‌های  واقعی است. منظور ژانری است که وجود واقعی ندارد. حالت غیر طبیعی بودن سوژه و اغراق معیار اصلی این ژانر است. نوعی مفهوم در این دسته عکس‌ها نهفته است که مخاطب را، به نوعی ارتباط عاطفی دعوت می‌کند و وی را برای رسیدن به پاسخ سوالات و ابهاماتی که در آنها نهفته شده است به فکر فرو می برد.  در عین حال تصاویر شلوغی نیستند و تمرکز اصلی بر روی یک سوژه است. وزن بصری عکس خود را با حفظ الگو، بافت‌های ویژه، زاویه‌ی دید مناسب و هارمونی و هماهنگی خوب بالا ببرید. زاویه‌ی دیدی در این سبک صحیح است که در عین پوشش کامل سوژه پیام را در کمترین زمان به مخاطب منتقل کند. ادیت این دسته عکس‌ها  از قوانین خاصی تبعیت نمی‌کند اما بهتر است بگویم که ادیت حرفه‌ای به جذابیت عکس شما می‌افزاید.

در پایان

در این مقاله سعی کردم شما را با زیرشاخه‌هایی از ژانر پرتره آشنا کنم. تا اینکه اگر به عنوان یک عکاس حرفه‌ای قصد دارید در این زمینه کار کنید نکات کاربردی‌ به شما ارائه شده باشد. حتی اگر شما عزیزان صرفا براساس ذوق خود قصد دارید برای خود و خانواده یا دوستانتان اثری ثبت کنید با این نکات حتما عکس جذابی خواهید داشت. تیم قوی و حرفه‌ای الی استدیو آماده‌ی خدمت رسانی برای آموزشات بیشتر و ادیت حرفه‌ای آثار شماست با ما همراه باشید.