عکاسی یکی از پر طرفدار‌ترین هنر‌ های جهان است که طیف گسترده‌ ای دارد. یکی از این طیف‌ های گسترده عکاسی در آب است. عکاسی زیر آب حتی در آب‌‌ های کاملا شفاف و واضح هم محدودیت‌‌ های زیادی دارد. شما تا زمانی که وارد آب نشده‌‌ اید از شرایط آن مطلع نیستید. اما این شرایط فقط در صورتی که خودتان بخواهید می‌‌ توانند باعث موفقیت و یا شکست شما شوند. بدین ترتیب ما تصمیم به نوشتن این مقاله کردیم تا شما را با عکاسی در آب آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید تا نکات عکاسی زیر آب را برای شما شرح دهیم.

شروع عکاسی زیر آب

عکاسی زیر آب یکی از پر هزینه ترین حوزه های عکاسی است و نیاز به ابزار‌ های ضد آب و مخصوص دارد. اما زمانی که این کار را به پایان برسانید نتیجه‌ ای فوق العاده به دست می‌ آید. ولی به شرطی که نکات آن را رعایت کنید. اما نکات مهم عکاسی زیر آب چیست؟ در ادامه نکات عکاسی زیر آب را با هم بررسی می کنیم.

بیشتر بخوانید: معرفی تجهیزات عکاسی در آب

جنس دوربین

اولین نکته‌ ای که باید در هنگام عکاسی زیر آب به آن دقت کنید، جنس و مدل دوربین است. مطمئنا شما هم می‌ دانید که برای عکس در آب باید جنس دوربین ضد آب باشد. اگر از دوربین‌ های معمولی استفاده کنید، به دوربین شما آسیب جدی وارد می‌ شود و خواهد سوخت.

تجربه‌‍‌ ای کاربردی از عکاسی زیر آب

هوراکیو مارتینز یکی از معروف‌ترین عکاسان آب است. او خاطره‌ای جالب از کلاس آموزشی خود برای دانش آموزان عکاس تعریف می‌کند: من اخیرا شانس آموزش عکاسی زیر آب در کنفرانس عکاسی بودویر را داشته‌ام. کلاس‌‌های من تماما زیر آب و با کمک دو نفر از مدل‌‌های بودویر برگزار می‌‌شدند. استخری که در آن کلاس‌‌ها را شروع کردیم یک استخر بزرگ به همراه هیتر بود. وجود هیتر کمک می‌‌کرد مدل‌‌ها و دانش‌آموزان کاملا راحت باشند و احساس سرما نکنند؛ با این وجود این استخر یک هفته قبل از پایان کلاس‌‌ها بسته شد و ما مجبور شدیم یک استخر جدید پیدا کنیم.

استخر جدید یک چشمه آب گرم داخلی بود که بخاری هم داشت. هنگامی که خارج از استودیوی خودتان کار می‎‌‌کنید باید از قبل محیط را ببینید اما من امکان این کار را نداشتم. وقتی من به این استخر رسیدم متوجه شدم که بخاری‌ها برای مدت زیادی روشن بوده‌‌اند و باعث شده‌‌اند که آب تار شود. به دلیل شفافیت پائین آب نتوانستیم از لباس‌‌های بلند استفاده کنیم.

برای اینکه بتوانیم جزئیات را به صورت کامل ثبت کنیم باید تا جای ممکن به سطح آب نزدیک می‌‌ماندیم و به همین خاطر پیشنهاد دادم هنر‌آموز‌ها روی سر مدل تمرکز کنند. در چنین شرایطی استفاده از لنز های واید برای نزدیک شدن به سوژه خیلی ضروری است. تنظیمات دوربینی که استفاده می‌کردیم دیافراگم f9 و ایزو 640 بود. برای اینکه مدل دراماتیک‌‌تر به نظر برسد از یک نور Stella Pro استفاده کردم. همچنین برای Hair Light هم از یک Lume Cube استفاده کردم. از آن‌جایی که آب خیلی کدر بود سوژه نمی‌توانست دوربین را ببیند و به همین خاطر من از او خواستم به یک جهت ثابت نگاه کند.

پیام یکی از مشهورترین عکاسان دنیا

همچنین او پیامی بسیار مهم و برای عکاسان زیر آب داشت: هر شرایطی می‌‌تواند مشکلات خاص خودش را داشته باشد اما مطلع بودن از اینکه چطور به این شرایط غلبه کنید کمک می‌کند تحت هر شرایطی آرامش خودتان را حفظ کنید. اینکه بتوانید مشکلات مختلف را حل کنید خیلی خوب است اما بهتر است همیشه قبل از شروع عکاسی لوکیشن را بازبینی کنید. 

سوژه عکس در آب

دومین نکته عکاسی زیر آب سوژه شما است. به طور استاندارد شما باید با سوژه مورد نظرتان در آب تا جایی که ممکن است فاصله‌ کمی داشته باشید. در غیر این صورت عکس‌ های شما تار خواهد شد. اما آیا می‌ دانید که علت آن چیست؟ علت این است که به دلیل شکست نور در آب سوژه شما نزدیک‌ تر و بزرگ‌ تر از حد واقعی به نظر می‌ رسد.

اما شاید بخواهید نور عکاسی زیر آب شما کمی روشن‌ تر باشد. به نظر شما در آن هنگام باید چکار کرد؟ شما می‌ توانید برای اینکه نور اضافی به تصویر مورد نظرتان برسانید از فلاش داخل دوربین استفاده کنید.

اما این کار یک مشکل اساسی دارد. آن هم این است که تا زمانی که در نزدیکی سوژه قرار نگیرید فلاش مؤثر نخواهد بود. بدین ترتیب در اینجا فلاش باعث می‌ شود ذرات معلق موجود در آب در عکس شما ظاهر شود. بهتر است به جای استفاده از فلاش از یک نورافکن قوی ضدآب استفاده کنید تا حباب‌ های نورانی در تصویرتان ثبت نشود. البته هزینه آن کمی زیاد است. که اگر با هزینه‌ ها مشکل نداشته باشید می‌ تواند عکس شما را جذاب‌تر کند. اگر شما در نزدیک سطح آب عکس برداری کنید. می‌ توانید از نور طبیعی خارج از محیط آب استفاده کنید. همچنین هر چه به سطح آب نزدیک شوید رنگ‌ها روشن‌ تر و صاف‌ تر می شوند.

آمادگی برای رویارویی با اتفاق‌ های جدید

یکی دیگر از نکات عکاسی زیر آب آمادگی برای اتفاقات جدید است. در آب ممکن است که هر اتفاقی بی‌ افتد پس اگر برای مثال لباس مجللی بر تن کردید که در زیر آب تبدیل به لباس ژولیده شد، به هیچ عنوان احساس نا امیدی نکنید. زیرا عکاسی زیر آب به عکاسی پر اتفاق مشهور است. اگر شما ذهن خلاقی داشته باشید می‌ توانید خیلی راحت بدترین اتفاق ها را در این کار به بهترین اتفاق ها تبدیل کنید. این نکته که عکاس آماتور هستید یا حرفه‌ ای دیگر مهم نیست. به هر حال شما می خواهید وارد یک محیط جدیدی برای عکاسی بشوید که دوباره حس یک تازه کار به شما دست خواهد داد. احساس نا امیدی نکنید چون قرار است اتفاق خارق العاده ای بی افتد. سعی کنید از قبل از شروع عکاسی، ایده پردازی کنید و ذهن خود را کاملا آماده کنید.

عکاسی زیر آب عروس و داماد

عکاسی عروس و داماد چند سالی است که در ایران و دنیا مد شده است. این عکاسی برای عروس و داماد ها حتی از عکاسی در آتلیه هم جذاب‌تر است و طرفداران ریادی دارد.

نکات مهم عکاسی زیر آب

برای عکاسی در زیر آب باید یک نکته را دقت کنید. البته این نکته برای مدلینگ‌ های عکاسی نیست بلکه برای عکاسان است. با مدلینگ خود مهربان باشید.

زیرا  مدلینگ بودن در زیر آب کار بسیار دشواری به حساب می آید. حتی مدلینگها دوربین را به درستی نمی‌ بینند و یا دوربین را به شکل یک لکه سیاه و تار می‌ بینند. آنها در شرایطی قرار می‌ گیرند که احتمالا تا کنون در آن نبوده‌ اند. حتی اگر این شرایط را هم تجربه کرده باشند باز هم با زندگی روزمره آنها متفاوت است. اکثر مدل ها در زیر آب سعی می‌ کنند که ژست جذاب بگیرند اما برعکس این جواب می‌ دهد. ژست آن‌ ها باعث می شود که چشمان و بینی و دهان آنها از حالت طبیعی خارج شود. سعی کنید به آنها بگویید که چهره طبیعی خود را حفظ کنند و بعد ژست بدن را به آن ها بگویید.