گرفتن عکس‌های متنوع و‌ گوناگون برای اکثر افراد خوشایند است. اما در مقابل آن برخی افراد هستند که تمایلی به گرفتن عکس ندارند. برخی دیگر نیز دوست ندارند که چهره‌شان مشخص شود. در اینجا بهترین کاری که به این معدود افراد می توانیم پیشنهاد بدهیم، گرفتن عکس و ژست عکاسی بدون چهره است. زیرا تمرکز عکاس دیگر بر روی چهره‌ی فرد نیست و می تواند عکس‌های زیبا و مطابق میل فرد گرفته شود. اگر دوست دارید که این مدل از عکاسی را امتحان کنید و ژست عکاسی بدون چهره زیبایی را بگیرید، در ادامه ما به عنوان تیم تحریریه الی استدیو، قصد داریم ضمن معرفی چندین ژست زیبا در این خصوص، ویژگی‌های و‌ نکاتی مهمی را ارائه دهیم. با ما همراه باشید.

عکس بدون چهره چیست؟

همه‌ی ما با عکاسی پرتره یا Portrait photo آشنایی داریم. در واقع یکی از ابتدایی‌ترین و متداول‌ترین نوع عکاسی است که افراد زیادی را به خود جذب کرده است. در این نوع عکس برداری، به طور خاص توجه به چهره‌ی افراد می شود و صورت فرد موضوع اصلی عکاسی است. بنابراین موضوعات و اشیا افراد عکس پرتره فرعی به حساب می آید. این نوع عکس‌برداری از جذابیت زیادی برخوردار است. به طوری که حتی افراد با دانش عکاسی اندک‌ نیز قادر به گرفتن چنین عکس‌هایی خواهند بود.

اما در مقابل عکاسی پرتره که تمام تمرکز بر روی صورت افراد است، نوع دیگری از عکس‌برداری نیز وجود دارد که به اصطلاح به آن عکس بدون چهره می گوییم. همانطور که از اسمش مشخص است، برخلاف عکاسی پرتره، در این نوع عکس‌برداری چهره افراد مشخص نمی شود و تمرکز عکاس بر روی موضوع دیگری است. عکس و ژست عکاسی بدون چهره می تواند ما را با چالش جذابی رو به رو کند که به مراتب مهارت و هنر عکاس را نمایش می گذارد.

ژست عکاسی بدون چهره

هنر عکاس اهمیت بالایی دارد

حال که تا حدودی با این‌ نوع عکس‌برداری آشنا شدید، به نظرتان در مبهم‌ کردن و‌ به تصویر نکشیدن جزئیات صورت افراد چه اتفاقی خواهد افتاد؟ بله درست است. در اینجا عکاس باید با به کار گیری یکسری روش‌ها‌‌ و ترفند‌های خلاقانه، به معرفی سوژه خود بپردازد و داستان را به تصویر بکشد و‌ عکسی زیبا به ثبت برساند.

چگونه ژست عکاسی بدون چهره جداب بگیریم؟

متوجه شدیم که خلاقیت در عکاسی از اهمیت بالایی برخوردار است. در پرتره‌های بدون چهره، افراد مجبور می شوند تا عناصر دیگر را به تصویر بکشند. همچنین از بازو، دست، مو یا حتی برخی اشیا دیگر مانند موبایل خود برای پوشاندن صورتشان استفاده کنند. تا بتوانند عکسی منحصر به فرد را به ثبت برسانند. فرقی ندارد که عکس‌برداری برای یک‌ مناسبت خاص باشد یا یک‌ مدل و کار تبلیغاتی. به هر حال سوژه باید زیبا و‌ جذاب باشد. در ادامه می‌ خواهیم به معرفی چندین ژست عکاسی بدون چهره و کاربردی بپردازیم.

خلاقیت را فراموش نکنید

همانطور که تا این بخش از مطلب متوجه شدید، شیوه تصویر برداری بدون چهره به مراتب سخت‌تر و پیچیده‌تر از پرتره است. بنابراین نیازمند ایده‌های خلاقانه است. برای این کار باید به برخی نکات مهم و اختصاصی توجه بیشتری کنید. سوژه خود را شناسایی کنید سپس ایده‌های متناسب با را انتخاب و شروع به تصویر برداری نمایید. همانطور که بارها گفته ایم؛ خلاقیت در همه‌ی کارها از اهمیت بالایی برخوردار است و باعث متمایز شدن شما با دیگر‌ رقبایتان می شود. پس هرگز‌ از اهمیت خلاقیت در کار خود غافل نشوید.

عکس بدون چهره

به جزئیات بها دهید

در قسمت قبل در خصوص اهمیت خلاقیت در ژست عکاسی بدون چهره گفتیم. حال برای جذاب‌تر شدن عکس‌هایتان در کنار فاکتور مهم خلاقیت باید به المان مهم دیگری مانند توجه به جزئیات نیز اهمیت دهید. سعی کنید از سوژه و جزئیات اطرافتان به نحوی استفاده کنید تا جذابیت بیشتری را برای بیننده به وجود بیاورید. بنابراین سعی کنید جزئیات را به خوبی به نمایش بگذارید.

فاصله کانونی را حفظ کنید

بگذارید موضوع را یک‌ مثال ساده شروع کنیم. تصور‌‌ کنید که می‌ خواهید از فردی که در کنار ساحل است یک عکس بدون چهره بگیرید. معمولا در این نوع تصویر برداری‌ها بزرگ نمایی کردن به وضوح دیده می شود. اما بهتر است که در ژست عکاسی بدون چهره از بزرگ نمایی‌های به دلیل و اضافی خودداری کنید و به جای بزرگ نمایی، فاصله کانونی خود را حفظ کنید تا عکسی زیبا را به ثبت برسانید.

از آینه کمک بگیرید

استفاده از آینه می تواند تصاویر جذابی را برای شما به ثبت برساند. به این صورت که می توانید از آینه برای پوشاندن صورت خود استفاده کنید. یا جلوی آینه بروید به وسیله موبایل یا دوربین عکاسی، چهره خود را بپوشانید و سپس عکس بگیرید. به طور کلی بازی با آینه می تواند در خلق اید‌ه‌های جذاب به شما کمک زیادی کند.

استفاده از سایه برای ژست عکاسی بدون چهره

استفاده از سایه برای عکس‌‌برداری خلاقانه

یکی از بهترین ایده‌ها در این زمینه، استفاده از سایه است. شما می توانید از آن برای نمایش دادن جزئیات و بدون مشخص شدن صورت و چهره فرد استفاده کنید. به طور معمول در این نوع ژست‌ها، نورها تمام تصویر را در بر نمی گیرد.

از فاصله دور عکس بگیرید

در قسمت‌های قبل چندین ژست برای این مدل از عکاسی را برایتان گفتیم. اما در قسمت می خواهیم یک ژست متفاوت‌تر را برایتان معرفی کنیم. در این ژست شما می توانید از قسمتی از بدن خود برای پوشاندن صورت استفاده کنید یا سوژه را در فاصله‌ای دور از فریم قرار دهید. سپس با نگاه کردن به سمتی دیگر یک تصویر بدون چهره زیبا را می توانید ثبت کنید. آیا تا به حال شما این ژست را امتحان کرده اید؟ اگر تاکنون به این شیوه عکاسی نکرده اید، حتما پیشنهاد می کنیم که آن را امتحان کنید.

به ترکیبات و رنگ‌ها دقت کنید

یک عکس برای عکاسی بدون چهره، باید ترکیبات مناسبی داشته باشد. راه رسیدن به این ترکیب، این است که از لحاظ بصری جذاب باشد و همه‌ی اصول حرفه‌ای تصویر برداری را دارا باشد. برای این کار، به این فکر کنید که چگونه می توانید عناصر گوناگون را در کنار هم قرار دهید، تا تکنیک‌های اساسی عکاسی نظیر تعادل و قانون یک سوم و ترکیب بندی رعایت شود.

داستان مورد نظر خود را دنبال کنید

یکی از نکات مهم برای رسیدن به ایده و ژست‌های جالب، این است که تصویری که می خواهید ثبت کنید، یک داستان را دنبال کند. به عبارتی دیگر، این عکسی که شما می گیرید، باید روایت کننده‌ی یک داستان باشد و ایده‌ها متناسب با موضوع مورد نظر انتخاب شوند.

معمولا عکس‌های بدون صورت، ناگهانی هستند

به نکته نیز توجه داشته باشید که معمولا این نوع عکس‌برداری‌ها بدون برنامه ریزی و ناگهانی هستند. برخی اوقات بدون هیچ ایده‌ی اولیه گرفته می شوند. مثلا ژست بدون چهره‌ کودکی که اسباب بازی خود را مقابل صورتش گرفته است. این را نیز مدنظر داشته باشید که حتما باید پشت این نوع تصویر برداری‌ها، همانطور که کمی قبل گفتیم، داستان خوبی قرار گرفته باشد.

سخن آخر

عکس گرفتن با روش‌های گوناگون می تواند بیانگر حس و حال و روحیات شما باشد. عکسی که شما در لحظه ثبت می‌کنید، می‌ تواند برای سال‌ها برایتان به یادگار بماند. در این مقاله سعی ما بر این بود که نکات و ژست‌های ساده‌ و قابل اجرا را برایتان ارائه دهیم. حتما نکات و ژست‌هایی که در این مقاله گفته شد را اجرا کنید تا بتوانید عکسی جذاب را به ثبت‌ برسانید. امیدواریم که این مقاله، برای شما مخاطبین عزیز مفید بوده باشد.

 

برای دیدن نمونه کار عکاسی و ارتباط با ما می توانید به سایت الی استادیو مراجعه نمایید