عکس برداری از سوژه های در حال حرکت یکی از مهم‌ترین مسائلی است که در عکاسی با آن روبرو می‌شویم. در زندگی همه ما، لحظات خوشی وجود دارد که شاید تمایل داشته باشیم آن‌ها را یادگاری نگه داریم. برای مثال، ممکن است دوست شما در مسابقات دوچرخه‌سواری شرکت کرده باشد و بخواهید این رویداد را یادگاری داشته باشید. در اینجاست که اهمیت تصاویر به میان می‌آید. شما با عکاسی از لحظات خوب و بد، می‌تواند آن‌ها را تا ابد برای خود نگه دارید.

البته یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در اینجا پیش می‌آید، نحوه عکس‌برداری است. شاید هر کسی یک گوشی یا دوربین عکاسی داشته باشد، اما نحوه استفاده درست از آن را نداند. به همین دلیل هم ما این مقاله را ارائه داده‌ایم تا برای شما عزیزان این کار مهم را شرح دهیم. در این نوشتار، می‌توانید نکاتی مهمی را مشاهده کنید که برای عکس‌برداری از سوژه های در حال حرکت اهمیت زیادی دارند. زیرا همان طور که می‌دانید، بحث عکس برداری از سوژه‌های ثابت با متحرک کاملاً متفاوت است. پس تا پایان همراه ما باشید.

 

شیوه های عکس برداری از سوژه های در حال حرکت

شیوه های عکس برداری از سوژه های در حال حرکت

ما در ادامه شش روش عکس برداری از سوژه های در حال حرکت را برای شما شرح خواهیم داد. پس از آن شما می توانید تمام لحظات زیبا اما زودگذر زندگیتان را به ثبت برسانید.

 

تنظیم سرعت شاتر اولین راه برای عکس برداری از سوژه های درحال حرکت

اولین کاری که شما باید انجام دهید، این است که سرعت شاتر دوربین خود را تنظیم کنید. فرض کنید  قصد دارید از یک بازیکن سریع بسکتبال در حین این‌ که توپ را به داخل سبد می‌اندازد، عکسش را بگیرید. در این زمان، شما باید سرعت شاتر را تا بالاترین حد ممکن تنظیم کنید. بدین منظور، بهتر است سرعت شاتر حداقل 1.500 ثانیه یا جتی بالاتر باشد. البته توجه داشته باشید که میزان سرعت شاتر به حرکت سوژه هم بستگی دارد. هر چه سوژه با سرعت بیشتری حرکت کرد، سرعت شاتر هم باید بالاتر برود.

نکته دیگری که در عکس برداری از سوژه های در حال حرکت، این است که سرعت بالای شاتر می‌تواند نور تصویر را محدود کند. این بدان معنی است که هرچه میزان شاتر بالاتر باشد، عکسی که شما می‌گیرید هم تاریک‌تر است. هنگامی که شما از سوژه‌های بیرون از منزل عکسشان را می‌گیرید، این اتفاق چندان مشکل‌برانگیز نیست؛ اما هنگامی که از داخل منزل قصد عکس‌برداری دارید، احتمالاً باید از فلش دوربین استفاده کنید تا بتوانید نور وارده به عکس را بیشتر کنید.

 

دیافراگم را بالا ببرید

یکی دیگر از کارهایی که باید در عکس برداری از سوژه های در حال حرکت انجام دهید، بالا بردن درجه دیافراگم است. دیافراگم در دوربین یک سوراخ است که نور از طریق آن به داخل سنسور تصویر شما وارد می‌شود. این ویژگی به شما این امکان را می‌دهد که از سوژه‌های در حال حرکت، عکس‌هایی با روشنایی بالا بگیرید.

بااین‌حال، استفاده از درجه دیافراگم بالا می‌تواند موجب مشکلاتی هم شود. این احتمال وجود دارد که عمق عکس شما کاهش یابد. اما این موضوع یعنی چه؟ این بدان معنی است که شاید در تصوییر شما علاوه بر موضوع اصلی، عناصر دیگری هم وجود داشته باشد. در اینجا گزینه f-stop به شما کمک می‌کند تا کل صحنه را در فوکوس قرار دهید.

 

از فلش استفاده کنید

 

از فلش استفاده کنید

استفاده از فلش در حین عکس برداری از سوژه های در حال حرکت می‌تواند راه خوبی باشد. اگر شما در فضایی هستید که شرایط نور مناسب نبوده و می‌خواهید از سرعت شاتر بالا استفاده کنید، این گزینه می‌تواند انتخاب خوبی برای شما باشد. همان طور که می‌دانید، شما با استفاده از فلش می‌توانید خیلی راحت عکس‌ها را ویرایش کرده و نواقص آن را از بین ببرید.

بااین‌حال، اغلب دوربین‌ها دارای فلش‌هایی هستند که برد بسیار کوتاهی دارند. این بدان معنی است که اگر می‌خواهید از این گزینه استفاده کنید، نمی‌توانید بیشتر از چند متر از سوژه متحرک دور شوید. لازم به ذکر است که برای عکاسی از رویدادهای ورزشی که در حال حرکت هستند، استفاده از فلش انتخاب چندان خوبی به نظر نمی‌رسد. زیرا اولاً که شاید شما فاصله زیادی از آن داشته باشید و همچنین ممکن است تا حد زیادی باعث حواس‌پرتی بازیکنان و ورزشکاران شود.

 

ایزو را بالا ببرید

یکی دیگر از کارهایی که برای عکس برداری از سوژه های در حال حرکت باید انجام دهید، این است که ایزو را بالا ببرید. بالا بردن ایزو می‌تواند به شما این امکان را دهد که بدون این‌که نیاز باشد استرس تار یا تاریک شدن عکس‌ها را داشته باشید، به‌راحتی سرعت شاتر و دیافراگم را بالا ببرید. این گزینه انتخاب بسیار خوبی برای شما به نظر می‌رسد و می‌توانید از سوژه‌های در حال حرکت، عکس‌های هنری جذابی بگیرید.

البته توجه داشته باشید که استفاده از ایزوی بالا در این زمان‌ها می‌تواند باعث شود که نویزهای زیادی در تصویر شما ایجاد شود. این بدان معنی است که احتمالاً روی عکس، به‌صورت دانه‌دانه دیده می‌شود. این یکی از معایب اصلی استفاده از ایزوی بالا به نظر می‌رسد.

راز اصلی داشتن فوکوس بالا روی عکس‌های متحرک سرعت شاتر بالاست. در ضمن می توانید به کمک فلش، عکس‌های تیره را اصلاح کنید. همچنین برای این کار، شما می‌توانید دیافراگم یا سرعت ایزو را بالا ببرید. اگر می‌خواهید در عکس برداری از سوژه های در حال حرکت کاملاً حرفه‌ای عمل کنید، تکنیک پنینگ را نیز یاد بگیرید.

 

تکنیک پنینگ راهی برای عکس برداری از سوژه های درحال حرکت

 

تکنیک پنینگ راهی برای عکس برداری از سوژه های درحال حرکت

تکنیک پنینگ یکی از مهم‌ترین روش‌های عکس برداری از سوژه های در حال حرکت به شمار می‌رود که قابلیت زیادی دارد؛ این امکان را می‌دهد که عکس‌های کاملاً حرفه‌ای و هنرمندانه‌ای بگیرید. برای شناخت این روش، عکسی را تصور کنید که لامپ‌های شهر را با ردی از خودروهای در حال رفتن به مقصد نشان می‌دهد. اگر می‌خواهید از این‌گونه عکس‌ها بگیرید، دوربین خود را کاملاً ثابت نگه دارید تا بتوانید نورهای شهر را ثبت کنید. هنگامی که خودروها عبور می‌کنند، دوربین شما آن‌ها را به‌عنوان دنباله‌ای از نور نشان می‌دهد.

شاید برای شما جالب باشد که بدانید تکنیک پنینگ به‌صورت معکوس کار می‌کند. برای عکس برداری از سوژه های در حال حرکت و خودروهای متحرک، به‌جای این‌که دوربین را ثابت نگه دارید، باید دوربین را هم با جسم، همراه کنید. در نتیجه این کار، خودرو به‌صورت فوکوس حفظ شده و بقیه شهر و نورهای پشت سر آن، کاملاً تار خواهند بود.

همان طور که می‌دانید، گفتن این کار بسیار ساده‌تر از انجام دادن آن است. اگر تحرک جسم مد نظر شما آرام‌تر باشد، عکس برداری از آن هم آسان‌تر خواهد بود. برای مثال، عکاسی از یک سگی که می‌دود برای استفاده از پنینگ بسیار ساده‌تر از یک خودروی سریع است. باید تمرینات لازم برای پنینگ را انجام دهید تا بتوانید بهترین  عکس برداری از سوژه های در حال حرکت را داشته باشید.

 

اما چگونه می‌توان تکنیک پنینگ را اجرا کرد؟

سرعت شاتر را پایین بیاورید: سرعت شاتر باید کمتر از سرعتی باشد که از عکس‌های معمولی می‌گیرید. عوامل دیگری مانند نور و سرعت سوژه هم در تعیین سرعت شاتر شما نقش دارند. دست خود را کاملاً ثابت نگه دارید.

بهترین پس‌زمینه را برای عکاسی انتخاب کنید. از آنجا که در پنینگ پس‌زمینه تصویر شما تار بوده و سوژه اصلی فوکوس دارد، باید بهترین گزینه را برای پس‌زمینه انتخاب کنید که حواس کسی را پرت نکند.

دوربین خود را از قبل، روی نقطه‌ای که می‌خواهید عکسی را بگیرید، فوکوس کنید.

شاتر را به‌آرامی رها کنید تا لرزش دوربین تا حد امکان کاهش دهید.

 

سخن نهایی

عکس برداری از سوژه های در حال حرکت یکی از جذاب‌ترین موضوعاتی است که در حوزه عکاسی وجود دارد. این توانایی می‌تواند به شما این امکان را بدهد تا حرفه‌ای‌ترین، بهترین و هنرمندانه‌ترین عکس‌ها را ایجاد کنید. ما در این نوشتار، نحوه عکس‌گرفتن از سوژه‌های متحرک را برای شما عزیزان شرح دادیم. اگر می‌خواهید این‌گونه توانایی را داشته باشید، این مطلب را مطالعه فرمایید.

 

اینستاگرام الی استدیو را دنبال کنید.

اینستاگرام الی استدیو