مزایا و معایب شغل عکاسی چیست؟ این سوالی هست که هر عکاسی قبل از اینکه به صورت حرفه ای وارد این حوزه بشود از خود می‌پرسد.

پس بهتر است در مرحله اول با این شغل آشنا شویم;

ثبت تصاویر برای یک عکاسی، از لحاظ همه گیری و نیاز همیشگی جامعه به آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. با یک قرارداد می‌تواند کسب درآمد کند. او باید تمام ویژگی‌های شخصیتی هنرمند را در وجود خود داشته باشد. هم چنین باید فردی خلاق و دارای ذوق هنری باشد. که به راحتی با دیگران ارتباط  برقرار کند و دید قوی داشته باشد. که با دقت زیاد جزئی ترین موارد را مشاهده کند.

 

آشنایی با شغل عکاسی:

آشنایی با شغل عکاسی:

عکاس به فردی گفته می شود که علاوه بر ثبت عکس، توانایی کار با نرم افزارهای گرافیکی را هم داشته باشد. اکثر عکاسان به صورت مستقل و حتی سیار عمل می‌کنند. اما برخی از آنان در شرکت ها به صورت پروژه ای قرارداد می‌بندند. و دسته ای از افراد در استودیو و آتلیه و هم‌چنین شرکت های تبلیغاتی مشغول به کار هستند. هم‌چنین برخی از افراد در مراسم ازدواج‌ها، جشن‌ها و مدلینگ فعالیت می‌کنند.

مهارتهای یک عکاس: 

  • داشتن صبر و دقت و توجه به جزییات
  • سرعت عمل داشتن در عکس گرفتن
  • توانایی کارکردن با نرم افزارهای مرتبط مثل فتوشاپ و پریمیر و افترافکت
  • داشتن خلاقیت و ابتکار جدید
  • داشتن انعطاف پذیری در موقعیت های مختلف
  • داشتن تجربه و مهارت
  • سرعت عمل در ثبت لحظات
  • هم فکری و تبادل نظر با مشتری و سفارش دهندۀ کار

محاسن و مزایای شغل عکاسی:

  •   مستقل بودن:

یکی از مزایای اصلی این شغل استقلال کار شما است .چرا که با راه اندازی این حرفه شما در تصمیمات خود آزادی عمل دارید، و ترس اخراج شدن و برکناری از کار را نخواهید داشت.

  •  کسب اعتماد به نفس و مهارت ارتباطی:

با داشتن این شغل شما می‌توانید با مشتریان و همکاران به خوبی ارتباط برقرار کنید. و این از مهارت‌هایی است که می توانید به مرور زمان از طریق این شغل به دست آورید. و حتی می‌توانید از ملاقات با افراد جدید و حضور در موقعیت های مختلف اجتماعی لذت ببرید.

  •   زمان:

 یک عکاس مستقل قابلیت داشتن برنامه انعلاف پذیر را دارد که می‌تواند به صورت نیمه وقت یا تمام وقت کارهایش را انجام دهد.

  • بازار کار:

 این حرفه از جمله شغل هایی است که روز به روز در هر نهاد و خانواده به آن نیازمندتر می شوند. و هر فرد به انتخاب خودش می‌تواند در هر گرایشی که علاقه دارد به اشتغال بپردازد. گرایش هایی مانند:  عکاس پرتره و چهره، سیاسی، طبیعت و تبلیغاتی از آن جمله هستند. ورود به حوزه خبری در صدا و سیما می‌تواند یک شغل پردرآمد را برای شما رقم بزند. موفقیت در این بخش فقط به خود شما بستگی دارد. چرا که تلاش و پشتکار شما بسیار مهم است

گرایش های مختلف عکاسان:

 

همه چیز به خودتان بستگی دارد...

حتما با گشتن در سایت‌های استخدام متوجه شدید که خیلی از شرکت‌های خصوصی رستوران‌ها و فروشگاه‌ها نیاز به عکاس دارند. اگر مهارت خوبی در این زمینه داشته باشید، با تلاش و برنامه ریزی می‌توانید به صورت پروژه ای با چندین شرکت قرارداد ببندید، و حتی حقوقی چندبرابر دریافت کنید.

گرایش های مختلف عکاسان:

  • عکاس تبلیغاتی:

عکاس‌هایی که در زمینه تبلیغات هستند در مراکز تبلیغاتی ، مجله ها و نمایشگاه های عکاسی ، مشغول به کار می‌شوند. آنها باید بتوانند به خوبی از عهده عکس برداری لباس و مدل کاتالوگ برآیند.

  •  عکاس طبیعت:

یکی از لذت بخش‌ترین گرایش های این شغل ،عکاسی از طبیعت است. چرا که دائما با محیط طبیعت و جاذبه های طبیعی ارتباط دارید. در این گرایش خوشبختانه سوژه و منظره‌های زیادی وجود دارد. و فرصتی مناسب برای آزمون و خطا و تمرین وجود دارد. و با این کار می توانید تصاویر خود را در فضای مجازی انتشار داده و روز به روز به کیفیت آن ها بیفزایید. این سبک برای افرادی که حتی نمی‌خواهند وارد حوزه کاری بشوند هم مناسب است. چراکه می‌توانید با اشتراک‌گذاری تصاویر تماشای دیدن طبیعت را به دیگران هدیه دهید.

  • عکاس خبری:

این بخش را فتوژورنالیسم هم می نامند. این کلمه به معنای عکاسی کردن از رویدادهای زنده می باشد. که با گرفتن تصاویر حرفه‌ای و خاص امکان انتشار آن را در نشریات مجله و مقاله به ارمغان می‌آورد و در روزنامه ها و برخی انتشارات باید فعالیت کند. تفاوت این گرایش با گرایش های دیگر در این است که شما هیچ چیز را طراحی نمی‌کنید و از قبل هیچ چیزی آماده نیست، فقط از لحظه هایی که در آن حضور دارید، تصویر برداری می‌کنید.

  • عکاس صنعتی:

این بخش شامل صنایع مختلف کارخانه‌ها و ماشین آلات می شود. برای این کار عکاس باید ویژگی های تبلیغاتی هم با این گرایش تلفیق کند تا نتیجه دلخواه را به دست بیاورد. این حرفه با حرفه تبلیغات رقابت دارند که در حوزه صنعت و تجارت فعالیت می‌کند. به هر حال عکس های صنعتی برای بروشور ها، کاتالوگ ها، آگهی های تبلیغاتی چاپی و مجازی و … مورد نیاز هستند.

تحصیلات لازم برای ورود به شغل عکاسی:

برای ورود به شغل عکاسی می‌شود از طریق هنرستان که نقطه شروع این شغل می باشد شروع شود که امکان ادامه تحصیل تا مقاطع کارشناسی ارشد وجود دارد. و راه دوم اگر کسی علاقه به تحصیلات دانشگاهی ندارد می تواند از راه تجربه و  با گذراندن دوره های آموزشی آزاد،وارد این حوزه شود.

معایب و مشکلات شغل عکاسی:

معایب و مشکلات شغل عکاسی:

  • هزینه و درآمد:

اولین چالش پیش رو برای شغل عکاسی هزینه های آن می‌باشد که باعث محدودیت فرد در انتخاب این شغل است. زیرا این شغل برای درآمدزایی افراد نیاز به شهرت عمومی دارد. درآمد شغل عکاسان نامتعادل است .گاهی اوقات عکاس می‌تواند درآمد بسیار خوبی را در یک دوره داشته باشد و حتی می‌تواند درآمد بسیار پایینی را در دوره ای دیگر داشته باشد.

  • زمان:

گرفتن زمان زیاد از عکاس برای اینکه بتواند جلب رضایت مشتری را به دست آورد هم جز معایب این شغل است. ساعت کاری عکاسانی که به صورت مستقل کار می‌کنند می تواند به صورت نامنظم باشد. حتی گاهی اوقات پیش می‌آید که شما نمی‌توانید آخر هفته خود را به تعطیلات یا به خانواده خود اختصاص دهید.

  • مشغله ذهنی و اختلاف نظر

ممکن است افراد برای هماهنگی پروژه ها و هم چنین هماهنگی محل عکاسی با مشتری به اختلاف نظر برخورد کنند.که بهتر است در حوزه مدیریتی خودتان را تقویت کنید که با این مسائل را  بتوانید به راحتی حل کنید. عکاس باید تمام شرایط را بسنجد چون ممکن است در شرایط محتلف آب و هوایی بد یا خوب کار کند. حتی ممکن است برای گرفتن عکس مجبور باشد مسافت های طولانی را طی کرده و همزمان تجهیزات سنگینی را حمل کند.

باید به این نکته توجه داشت که...

میزان رقابت در موقعیت کاری این شغل بسیار زیاد است; فقط افرادی می توانند در این حوزه موفق شوند که خلاقیت تخصص و تجربه بیشتری نسبت به رقبای خود داشته باشند.

کلام آخر:

برای اینکه یک عکاس حرفه ای باشید باید روز به روز مهارت‌هایی را که در این حوزه وجود دارد به صورت تخصصی بیاموزید. خلاقیت و دید هنری خود را افزایش دهید که با داشتن ذهن خلاق می‌توانید موضوعات مختلف را در کنار هم بچینید . با این کار می‌توانید بهترین تصویر را ترسیم کنید. صبر و تمرکز خودتان را افزایش دهید چراکه عکاسی یک کاری است که به دقت و صبوری زیادی نیاز دارد. گاهی پیش می‌آید که چندین روز مشغول هماهنگی و آماده کردن محیط و برنامه مناسب برای آنچه که در ذهنمان وجود دارد باشیم بنابراین لازم است عجول نباشیم تا به نحو احسن بتوانیم در این حرفه پیشرفت کنیم.

با ما در ارتباط باشید