عکس دست جمعی همواره خاطرات خوبی همراه خود دارند. از این رو قطعا هنگامی که بعد از مدت ها به عکس دسته جمعی خود نگاه می کنید، لبخند زیبایی روی لب هایتان پدیدار می‌شود. پس بهتر است عکسی که می گیرید با کیفیت و حرفه ای باشد. امروزه با روی کار آمدن گوشی ها و دوربین ها، اکثر افراد می توانند عکس بگیرند. اما عکس های دست جمعی قوانین خودشان را دارند. تا به یک یادگاری زیبا تبدیل شوند.

تصاویر جمعی ممکن است هرجایی گرفته شوند. از جمله  مراسم ازدواج، اردوها، مهمانی ها، مدارس و غیره. گاهی در تصاویر دست جمعی مشکلات و اشتباهاتی پیش می آید. مثلا: بعضی وقت ها یک یا چند نفر حواسشان نیست. برخی درست روبه روی دوربین قرار نمی‌گیرند. گاهی اوقات چشمک زدن باعث خرابی تصاویر می‌شود. گاهی هم یک نفر در کادر نیست. برخی مواقع نیز ژست های افراد هماهنگ نیست.

در واقع عکس دسته جمعی آداب خود را دارد که سعی می کنیم در این مقاله به آن بپردازیم.

نکاتی برای داشتن یک عکس دسته جمعی خوب

نکاتی برای داشتن یک عکس دسته جمعی خوب

در ادامه  این مقاله  این نکات را با هم بررسی می کنیم.

۱)وقت شناس باشید

قطعا تمام آدم ها از انتظار متنفر هستند. پس به هیچ عنوان سوژه عکاسی خود را معطل نکنید.
برای رعایت این مورد بهتر است که نکاتی را بدانید.

  • محل عکاسی را از قبل مشخص کنید.
  • در مورد ژست های پیشنهادی و تنظیم کادر تصاویر فکر کنید.
  • از شارژ دوربین خود مطمئن شوید.

۲) مکان را با دقت زیادی انتخاب کنید

مکان عکس دسته جمعی را مشخص کنید. این موضوع که مکان تصویر گروهی مهم است دلایل خود را دارد. اول آن که می‌تواند به جای تصویر سخن بگوید.

برای مثال می توان به یک شات از  تیمی ورزشی اشاره داشت که در زمین بازی می کند این مورد نشان می‌دهد که در چه موردی سخن می گویید.

دوم، مکان می‌تواند روی گروه شما تاکید کند یا می‌تواند چشم را به خود جلب کند. برای برجسته‌تر کردن گروه، شما به یک مکان بدون مزاحمت نیاز خواهید داشت. جایی که نور کافی برای ثبت تصویر وجود دارد و در آن جا هیچ عامل حواس‌ پرت کننده‌ای نیز وجود ندارد.

۳)چند عکس بگیرید

هنگام عکس های دسته جمعی چند تصویر را ثبت کنید. در برخی از مواقع  مشخص شدن اینکه هر کسی در زمان عکاسی خوب و زیبا به نظر برسد دشوار است.می‌توانید دوربین را به حالت پیوسته قرار دهید. سپس در فاصله زمانی کوتاه عکاسی کنید. اگر لنز زوم دارید، سعی کنید برخی از تصاویر را با فاصله کانونی وسیع و برخی را با کادر بسته تر بگیرید.

3)خوش خنده و سرحال باشید

سعی کنید در طول عکس برداری شاد باشید و لذت ببرید. آن وقت متوجه می شوید با این کار روحیه و حال خوبی به گروه می دهید. این راه خیلی خوبی برای ایجاد آرامش و لحظات خوب در کنار گروه عکاسی می‌باشند. مطمئنا لحظه ی خیلی خوبی رو می توانید ثبت کنید.

۴) به سوژه نزدیک شوید

سعی کنید تا جایی که می‌توانید به گروهی که تصویر آن‌ها را ثبت می کنید، نزدیک شوید. هرچه نزدیک‌تر شوید، جزئیات بیشتری خواهید داشت. چیزی که واقعا می‌تواند کیفیت و جذابیت یک عکس دسته جمعی را بالا ببرد.

5) مشخص شدن ژست ها در عکس دسته جمعی

از دیگر نکات داشتن یک عکس دسته جمعی خوب این است که ژست ها را مشخص کنید. افراد قد بلند به عقب، افراد کوتاه به جلو بروند. با قرار دادن میزبانان در وسط گروه، میزبان را کانون اصلی قرار دهید. اگر می‌خواهید تصویر یک گروه رسمی را ثبت کنید، اعضای بلندتر را به سمت مرکز پشتی و افراد کوتاه‌تر را در امتداد لبه‌های کناری کادر قرار دهید. سپس با بالا نگه داشتن غبغب یک تصویر زیبا بسازید.

۵) برای عکس دسته جمعی خوب به گروه زمان دهید

۵) برای عکس دسته جمعی خوب به گروه زمان دهید

با دقت لحظه ای را برای تصویر خود انتخاب کنید. سعی کنید زمانی را انتخاب کنید که با آن چه در این گردهمایی اتفاق می افتد مرتبط باشد. به نظر ما بهترین کار این است که وقتی افراد از قبل به هم نزدیک هستند و وقتی در مهمانی آرامش دارید، عکاسی گروهی انجام شود. ابتدای دورهمی و مهمانی زمان خوبی برای عکسبرداری می باشد. همه با هم هستند و خوش و بش می کنند. همه آنها بهترین ظاهر خود را دارند و اگر غذا یا نوشیدنی میل کرده باشند، هنوز تأثیر قابل توجهی روی آن ها نداشته است.

6)کنترل عکاسی را بدست بگیرید

با سوژه های خود صحبت کنید و دقیقا خواسته خود را برای آنان بیان کنید. آن ها را مجبور به لبخند زدن کنید. راجع به ژست آنان نظر دهید. بگویید تا چه مدت باید در یک ژست باشند. برای ثبت تصویر به سوژه ها انگیزه دهید. زیرا هنگامی که شما به آن ها انگیزه می دهید، حس بسیار خوبی دارند. شما باید بتوانید دوربین را ببینید، دوربین نیز شما را. این یک نکته ی کلیدی برای این است که بتوانید صورت هر کس را در قاب داشته باشید. اگر در مراسمی عکاس های بیشتری غیر از شما در حال عکاسی بودند، صبر کنید عکاسی آنان به پایان برسد. سپس شما شروع به عکاسی کنید. چرا که در آن هنگام تمام توجهات نزد شما است.

7)نور، نکته ای دیگر برای عکس دسته جمعی

یکی دیگر از نکات عکس دسته جمعی خوب، داشتن نور کافی است. برای اینکه جزئیات کافی را در عکس نهایی به دست آورید، باید نور کافی داشته باشید. شیوه انجام این کار در موقعیت های متفاوت باهم فرق می‌کند.اما اگر گروه به اندازه کافی کوچک است و به اندازه کافی برای تأثیرگذاری آن نزدیک هستید، استفاده از فلاش را هم در نظر داشته باشید.

8) هنگام عکاسی از گروه های بزرگ، بلند شوید

عکاسی از گروه‌های بزرگ افراد دقت زیاد و تمرین بسیار می خواهد. می‌توانید از چهار پایه یا صندلی کمک گرفته و بالا بروید. تا بتوانید تمام افراد را در عکس خود جای دهید.

9) استفاده از سه پایه برای عکس دسته جمعی

9) استفاده از سه پایه برای عکس دسته جمعی

نکته ای دیگر در رابطه با عکس دسته جمعی،سه پایه است. یکی از دلایل عالی بودن عکس استفاده از سه پایه برای عکاسی گروهی وجود دارد. به  سادگی دوربین خود را روی سه پایه قرار دهید. نور دهی را مد نظر داشته و فوکوس را تنظیم کنید. سپس سوژه های خود را از طریق ژست های مختلف امتحان کنید. وقتی همه چیز درست شد‌، دکمه شاتر را فشار دهید. اگر تصویر شما خیلی رسمی نیست، شاید دیگر احتیاجی به سه پایه نباشد و بخواهید دوربین را با دست خودتان نگه دارید. بنابراین بهتر است تنظیمات را هم تغییر دهید تا از لرزش‌های احتمالی هنگام ثبت تصاویر جلوگیری کنید.

10) از یک نفر به عنوان دستیار کمک بگیرید

یک دستیار می تواند برای گروه بزرگ مفید باشد. برای عکس دسته جمعی خوب، یک دستیار نیز فوق العاده مفید است.

11) تصاویرتان را درست زمان بندی کنید

هنگام گرفتن عکس دسته جمعی حواستان به زمان باشد. زمان تصاویرتان را با دقت انتخاب کنید. برای زمانی که همه به هم نزدیک شده اند و یک نظم خوب برقرار شده است.

12) زاویه های عکاسی

نکته ی دیگر عکس دسته جمعی،زاویه ی آن است. استفاده کردن از زاویه های افقی بسیار می تواند موثر باشد.هنگام عکاسی با زاویه‌های عریض، خیلی باید مراقب پس‌زمینه باشید. چرا که کادر بسیار بزرگ‌تری خواهید داشت. بنابراین محیط بسیار بزرگ‌تری نیز در عکس شما ثبت خواهد شد.

سخن آخر

عکس دسته جمعی یکی از زیباترین آثار یک عکاس است که باید با رعایت نکات ذکر شده انجام شود. تصور نکنید که تمام افراد حاضر در تصویر باید سهمی یکسان از کادر و اهمیت داشته باشند. حتما چینش‌های مختلف آن‌ها را امتحان کنید. هیچ ایرادی ندارد که یک نفر جلوتر از بقیه، در وسط، و باقی افراد پشت سر او باشند. این ترکیب‌های خلاقانه کمک بسیار زیادی به تصویر گروهی شما خواهد کرد.