سلام به شما مخاطبان عزیز. قبل از اینکه ادامه این مقاله را برسی کنید از شما  درخواست دارم به این چند سوال پاسخ بدهید. به نظر شما امکان تهیه‌ی عکس‌های باکفیت با گوشی موبایلی که در دست دارید هست؟ حتی به نظر شما می‌توان به دید یک منبع درآمدزایی به این هنر نگریست؟ به عکاسی علاقه دارید و در این زمینه اطلاعات کافی ندارید؟ گوشی‌های موبایل امروزه از قابلیت‌هایی زیادی برخوردار هستند. افراد علاقه‌مندی که به  دوربین باکیفیت دسترسی ندارند؛ با آموزش، تمرین و ممارست در این حرفه حتما موقعیت خوبی کسب می‌کنند. در این مقاله قصد دارم چند ترفند عکاسی با موبایل را به شما آموزش بدهم و همین طور راه‌های در آمدزایی از طریق عکاسی با همین گوشی موبایلی که در دست دارید. با من همراه باشید.

چه طور در منزل با نور پنجره عکاسی کنیم؟

برای اشخاصی که قصد عکاسی از محصول را دارند این روش را توصیه می‌کنم. نور خورشید وقتی به پنجره می‌تابد تیزی آن گرفته می‌شود که از مناسب‌ترین نورها برای عکاسی است. برای اینکه بتوانید یک عکس جذاب از محصول با این روش تهیه کنید به این روش عمل کنید: مجصول را دقیقا جلوی پنجره قرار دهید به طوری که نور دقیقا به سوژه بتابد.

عکاس در این روش باید جلوی پنجره و پشت پنجره بایستد. (عکاس بین پنجره و محصول قرار بگیرد.) اگر نوری که به داخل اتاق می‌تابد کم هست و خود عکاس هم میزان تابش نور را کاهش می‌دهد راه حل این است که فاصله‌ی سوژه و پنجره را از هم کاهش دهید. همین طور شما با استفاده از همین نور می‌توانید عکس‌های گراماتیک تهیه کنید. به این صورت که سوژه را به طور مایل جلوی پنجره قرار دهید. در این روش باید نیمی از سوژه روشن و نیمی از آن تیره باشد. این مدل عکاسی کنار هر پنجره‌ای میتواند مناسب باشد ماشین، قطار و…

عکاسی بوکه با گوشی موبایل

بوکه چیست؟

عکسی بوکه است که با بک گروند تار و نورهایی که به صورت دایره هستند گرفته شده است. برای تهیه این مدل عکس به این روش عمل کنید: فاصله سوژه از بک گروند که در این یکسری نور هست زیاد کنید. در این حالت ناخودآگاه یک بک گروند تار که نورها به صورت دایره‌ای در ان قرارگرفتند دارید. در منزل برای ایجاد بوکه می‌تو‌انید از ریسه‌های نوری استفاده کنید فقط کافی است که فاصله‌ی سوژه از بک گروند و ریسه را کاهش دهید. روش دوم برای این مدل عکاسی این هست که فاصله‌ی سوژه از دوربین را کاهش دهید. اما بهترین روش برای بوکه روش اول هست چون در روش دوم احتمال افت کیفیت عکس هست. شب در ارتفاعات شهر،خیابان و حتی پشت بام در موقعیتی که یک سری نور وجود دارد به‌ راحتی می‌توانید این نوع عکس را تهیه کنید.

استفاده از اشکال هندسی در عکاسی

ما باید از اشکال هندسی خاص و منظم مثل مربع، مستطیل، خطوط همگرا و موازی در عکس استفاده کنیم. شلوغ یا نامرتب بودن این اشکال هندسی عکس را غیر حرفه‌ای جلوه می‌دهد. اگر زمانی که اشکال هندسی داریم دوربین را  بچرخانیم یه عکس غیر حرفه‌ای داریم. کادر خودتان را با استفاده از این اشکال هندسی ببندید. درها و پنجره‌ها یکی از معروف‌ترین اشکال هندسی‌اند که در کادر می‌توانید استفاده کنید.

کلید استفاده از اشکال هندسی در عکس این است که شما دقیقا اشکال هندسی خوب را از بد بتوانید تشخیص دهید که این دقیقا به ذهن و خلاقیت شما بستگی دارد. سعی کنید از اشکال هندسی‌ای استفاده کنید که به صورت الگو و پترن‌های تکرار شونده قرار دارند. این کار باعث می‌شود توجه مخاطب به سوژه‌ی اصلی جلب شود. فقط باید سوژه در بین الگو‌های تکرار شونده قرار گیرد. اگر سوژه روی یکی از خطوط پنجره قرار گیرد شما نقاط قوی در عکاسی را از بین برده‌اید.

نکات ژست گرفتن

چالش‌ترین بخش عکاسی ژست گرفتن هست؛ چون ثابت نیستند و متغیراند و شما باید دقت کنیدکه با توجه به فرم بدن و صورت و گردن تان چه ژستی برای شما مهم است.

1- در بدن ما ستون فقرات که اسکلت ما هست باید صاف باشد. مهم نیست در چه موقعیتی و وضعیتی هستید ایستاده یا خوابیده حتما باید ستون فقرات صاف باشد.

2- در عکس‌ها باید حالت طبیعی را داشته باشیم. باید موقع ژست گرفتن رفتاری رو انجام بدهید که بدن‌تان در حالت عادی انجام می‌دهد. ترس از دوربین باعث می‌شود حالت طبیعی در عکس نداشته باشیم.

3- وزن تان را روی یکی از پاهای تان بیندازید. شونه را محکم به سمت بالا نگه ندارید. راحت به سمت پایین رها کنید. این به معنای این نیست که قوز کنید.

4- اگر اندام تپلی دارید کمی زاویه دار ایستادن نسبت به دوربین کمک می‌کند تا شما را لاغرتر نشان دهد.

راه‌هایی که از طریق عکاسی می‌توان کسب درآمد کرد.

شما باید از آموزشی که کسب می‌کنید بتوانید کسب درآمد کنید. عکاسی از قبیل مهارت‌هایی هست که در کنار علاقه‌ی زیاد و جو شادی که دارد می‌تواند منبع درآمدی خوبی باشد.

 1- عکس‌های که تهیه می‌کنید را بفروشید. سایت‌های ایرانی و خارجی‌ای هستند که شما می‌توانید ثبت نام کنید و اکانت تهیه کنید و هنر خود را بفروشید.

2- می‌توانید در زمینه‌ی عکاسی از طبیعت، سفر یا مستند فعالیت کنید و آن‌ها را به مجلات و سایت‌های مختلف بفروشید.

3- کار در آتلیه ها: که در ابتدا از شما نمونه کار می‌خواهند و شما باید برای مدتی در اتلیه به صورت مجانی کار بکنید.

4- به عنوان ادیتور کارکنید. اگثر پیج‌های قوی ادیتور دارند. در اینستاگرام به پیج‌های مختلف دایرکت بدهید. می‌توانید ادمین پیج باشید و ادیت عکس و ویدیو انجام بدهید.

5- سایت شخصی در این زمینه داشته باشید. ویدیو و مقاله‌های آموزشی در زمینه‌ی عکاسی قرار دهید. در کنار این سایت حتما پیج اینستاگرام برای ارائه‌ی نمونه کار و آموزش داشته باشید.

در پایان

در این مقاله سعی کردیم چند نکته و ترفند آموزشی برای عکاسی با موبایل به شما ارائه دهیم. اگر به عکاسی علاقه دارید از همان گوشی‌ای که در دست دارید می‌توانید استفاده کنید و به دید یک منبع درآمدزایی به این حرفه نگاه کنید. ژست‌ها و ترفندهای عکاسی بسیار زیاد و متغیر هستند. اگر به دنبال ایده‌‌های جذاب برای عکاسی هستید یا به دنبال تیم قوی و حرفه‌ای برای عکاسی از مناسبت‌ها یا محصولات خود هستید الی استدیو آماده‌ی خدمت رسانی به شما همراهان عزیز است.

اینستاگرام الی استدیو را دنبال کنید.

اینستاگرام الی استدیو