دوربین عکاسی جز آن دسته از لوازمی است که از گذشته‌های نزدیک تاکنون در هر خانه‌ای پیدا می‌شده است. بدون شک زمانی را به یاد می‌آورید که حلقه‌های فیلم دوربین آنالوگ را به آتلیه می‌بردید تا عکس‌های گرفته شده را ظاهر کنند. به مرور زمان و با پیشرفت تکنولوژی ابزارهای دیجیتالی عکس‌برداری، جایگزین نوع آنالوگ آن شدند. از این رو امروزه کمتر نیاز به ظاهر کردن تصاویر وجود دارد. زیرا برای تماشای آن‌ها کافی است به یک نمایشگر دیجیتال اعم از لپ‌تاپ یا تبلت دسترسی داشته باشید. اما آیا می‌دانستید در گذشته‌های خیلی دور دوربین‌ها به قدری سنگین و غیر قابل حمل بودند که کمتر کسی توانایی ثبت تصویر خود را داشت؟ تا کنون برایتان سوال پیش آمده که دوربین‌ها چطور و توسط چه کسانی اختراع شدند؟ آیا از تغییرات آن‌ها در مرور زمان و انواع گوناگونشان اطلاعی دارید؟ ما در این مقاله  در الی استدیو به تمام سوالات شما پاسخ خواهیم داد. اگر سوال خاصی نیز داشتید، در قسمت نظرات مطرح بفرمایید.

دوربین عکاسی

کلمه‌ی دوربین به طور کلی برای دستگاه‌های بسیاری استفاده می‌شود. برای مثال وسیله‌ای که با آن می توانند مسافت‌های دور را واضح‌تر ببیند و یا ابزاری که با آن فیلم ضبط می کنند را دوربین می‌گویند. اما دوربین عکاسی دستگاهی است که به وسیله‌ی آن می‌توانیم تصاویر را به ثبت برسانیم. این کار به دو روش انجام می‌شود. یا تصاویر به وسیله‌ی نوع آنالوگ روی نگاتیوها ثبت می‌شوند. و یا اینکه روی کارت حافظه‌ی دیجیتالی ذخیره می‌شوند. امروزه نوع دوم کاربردی‌تر و بیشتر مورد استفاده‌ی مردم است. در ضمن برخلاف گذشته که تنها عکاسان به این ابزار ثبت تصاویر دسترسی داشتند، امروزه هر شخصی می‌تواند عمل عکس‌برداری را انجام دهد. این تغییر و تحول بشر را به فکر فرو می‌برد که این وسیله و سازندگان آن چه مراحلی را طی کرده‌اند تا دوربین به شکل امروزی در آمده است؟ به علاوه در این سیر چه اشکال مختلفی به خود گرفته است؟

دوربین عکاسی و تاریخچه آنسیر اختراع دستگاه عکس‌برداری

دوربین عکاسی به یک‌باره در شکل و شمایل امروزی اختراع نشده است. بلکه در این مورد ما با تاریخچه‌ای طولانی رو به رو هستیم. خلق تصاویر از آرزوهای دیرینه‌ی بشر است. انسان‌های زیادی در نقاط مختلف کره‌ی زمین به فکر ثبت تصاویر افراد یا مناظر جالب و چشم‌نواز افتاده‌اند. آن‌ها با توجه به امکانات دوره‌ی خودشان دست به ساخت ابزاری برای تحقق بخشیدن به این رویا زده‌اند. به مرور زمان این وسیله پیشرفته‌تر شد. زیرا مردم روز به روز بیشتر به کاربرد آن‌ پی می‌بردند. با افزایش نیاز جوامع به این ابزارها برای تکثیر و تحول‌های سازنده در آن‌ها، کارخانه‌های بزرگی احداث شدند. تا آنکه این تغییرات بشر را به دوربین‌های امروزی رساند. تحریریه الی استودیو در مقالات قبلی تاریخچه‌ی هنر عکاسی را به طور مفصل برای شما بازگو کرده است. اما در ادامه‌ی این مطلب نقاط عطف مربوط به سیر گسترده و طولانی دوربین عکاسی را برای شما بررسی خواهیم کرد.

  • الهام از تاریک‌خانه‌ها

اولین موفقیت بشر برای ثبت تصاویر مورد نظرش، دست‌یابی به تاریک‌خانه‌ها بود. آن‌ها در اتاقی کاملا تاریک از طریق روزنه‌ی نور تصاویر را به طور واژگون روی دیوار ثبت می‌کردند. سپس به رنگ‌آمیزی نقش ثبت شده مشغول می‌شدند. دوربین‌های عکاسی از ابتدا تا امروز تماما الهام گرفته از این اختراع ساده‌ی بشر دیروز هستند. به طوری که برای توضیح طریقه‌ی کار تمام آن‌ها می توانیم به ثبت نور تصاویر روی یک شی بسنده کنیم. این شی در ابتدا صفحه‌ای نقره‌ای و بخار گرفته بود. سپس تبدیل به نگاتیو‌ شد. البته زمان ثبت عکس در ابتدا نزدیک به هشت ساعت بوده است. این زمان به مرور و با پیشرفت ابزارها کاهش یافته است. همچنین وضوح تصاویر نیز در طول زمان بهبود یافته است.

  • انقلاب کداک

تا قبل از زمان تاسیس شرکت کداک ما با دوربین‌هایی سنگین و غیر قابل حمل رو به رو هستیم. در واقع این ابزار تنها در اختیار عده ای اندک قرار داشت. همانطور که اشاره کردیم بشر تا آن زمان به ثبت تصاویر روی نگاتیو‌ها دست پیدا کرده بود. نگاتیوها یا همان نوارهای مخصوصی که تصویر روی آن‌ها نقش می‌بست ابتدا از جنس کاغذ بودند. سپس نگاتیوهای شیشه‌ای به بازار عرضه شدند. این نوارهای از جنس شیشه، برای حمل و نقل و استفاده، مشکلات زیادی را ایجاد می‌کردند. از مشکلات رایج هدر رفتن زمان و شکستن حین جا به جایی بود. اما با اختراع نگاتیوهای از جنس پلاستیک فشرده و خاص، شرکت کداک محصولی جدید به نام حلقه‌ی فیلم به بازارها روانه کرد. با این اختراع مردم عادی نیز توانستند از دوربین‌ها استفاده کنند. از این رو این حرکت کداک، یک انقلاب در تاریخ دوربین عکاسی محسوب می‌شود.

  • تولد دیجیتال در میان غرب و شرق

در گذشته، جنگ جهانی اول و دوم، در پیشرفت استفاده از دوربین‌های عکاسی نقش بسیار موثری داشتند. اما با گسترش درگیری بین جناح شرق و غرب، جای خالی دوربینی که نیاز به حلقه‌های متعدد فیلم و ظاهر کردن عکس ها نداشته باشد، به شدت احساس می‌شد. دوربین‌های آنالوگ دیگر جوابگوی این نیاز بشر نبودند. از این رو دولت آمریکا بودجه‌ و سرمایه‌ی زیادی را به ساخت ابزاری برای رفع این نیاز اختصاص داد. سرانجام در سال 1975 اولین تصویر دیجیتال ذخیره شد.

تاریخچه دوربین های عکاسیانواع دوربین از آغاز تا امروز

همانطور که اشاره کردیم افراد زیادی در ساخت دوربین نقش داشتند. همچنین برای پیشرفت و توسعه ویژگی‌های این ابزار تلاش های زیادی در طول تاریخ انجام شده است. ما تنها به نقاط کوچک ولی بسیار تاثیرگذار در این جریان گسترده و طلانی اشاره کردیم. در ادامه قصد داریم تاریخچه‌ی خود این ابزار و تنوع آن در عصرهای مختلف را تحت بررسی قرار دهیم. هر چند در مقاله‌ی هنر عکاسی طرز کار چند دوربین اولیه را به طور مفصل توضیح داده‌ایم. اما در این مقاله انواع گوناگون آن‌ها را معرفی خواهیم کرد.

  • جعبه‌ی عکس‌برداری

در تاریخچه‌ی دوربین عکاسی ذکر کردیم که اولین تلاش بشر برای ثبت تصاویر ایجاد تاریک‌خانه‌ها بود. در سال 1568 دانیل باربارو روزنه‌ی این اتاق‌ها را به یک عدسی مجهز کرد. بدین شکل می‌توانست تصاویر را واضح‌تر انعکاس دهد. بعدها جوزف نیسفور نیپس، در سال 1827، تاریک‌خانه را درون یک جعبه‌ی جواهر کوچک بازسازی کرد. همچنین آن را به ذره‌بین نوری مهجز ساخت. به این شکل اولین دوربین عکاسی تاریخ متولد شد.

  • پولاروید و عکس فوری

شاید برایتان جالب باشد که بدانید دوربین‌های فوری به خاطر سوال یک دختربچه به وجود آمد‌ه‌اند. یک روز یک دختر کوچک حین سفر از پدر خود سوال کرد که چرا نمی‌تواند عکسی که از او گرفته است را همان موقع ببیند؟ این سوال، پدر دختر بچه را به فکر فرو برند و سرانجام ایده‌ی ساخت این دوربین را در ذهن او به وجود آورد. ادوین لین، پدر دختر بچه در سال 1943، این ایده را به دست آورد. تا سرانجام پس از گذشت پنج سال اولین دوربین عکس فوری به بازار آمد. بیشترین سود از این دستگاه را پولاروید کسب کرده است. این ابزار در سال 1965 بسیار مورد استقبال قرار گرفت. به طوری که تا امروز نیز از پرفروش‌ترین دوربین‌های تاریخ محسوب می‌شود.

  • دوربینهای عکاسی مختلفدوربین دیجیتال

همانطور که اشاره کردیم در جنگ بین دو جناح دوربین دیجیتال در آمریکا متولد شد. اولین تصاویر ثبت شده با این دوربین بسیار تار بودند. اما به مرور زمان به درجه‌ای از وضوح دست پیدا کردند که ما امروزه به وسیله‌ی آن‌ها می توانیم تار و پود یک لباس، خطوط محو روی صورت و نقش و نگار بال پروانه‌ها را بدون از دست دادن کوچکترین جزئیات به ثبت برسانیم. امروزه دوربین‌های دیجیتال در سایزهای مختلف و با لنزهای بسیار متفاوت برای کاربردهای گوناگون روانه‌ی بازار می‌شوند. تنها کافی است بگویید چه نوع تصویری را می‌خواهید ثبت کنید تا ابزار آن توسط شرکت‌های متنوع، در اختیارتان قرار بگیرد.

ما در آتلیه عکاسی و فیلم‌برداری عروس و داماد الی استدیو، با مدیریت خانم الهام اشرفیان، خدمات عکس و فیلم مراسم عروسی، نامزدی و عقد را به وسیله بهترین دوربین‌های روز دنیا با بالاترین کیفیت به شما عرضه می داریم. همچنین با برنامه‌های متنوع ضبط فرمالیته و تمام خدمات عکاسی و فیلم‌برداری مانند عکاسی کودک، همراه شما خواهیم بود.

جهت اطلاع از پکیجها و خدمات الی استدیو با شماره زیر تماس بگیرید.

09134461663

اینستاگرام الی استدیو را دنبال کنید.

اینستاگرام الی استدیو