عکاسی پرتره همواره یکی از پر طرفدارترین انواع ثبت تصویر در میان انسان‌ها بوده است. با این وجود بسیاری تصور می‌کنند که ثبت چنین تصاویری در تاریکی شب امری غیر ممکن است. و یا اینکه به تجهیزات خیلی پیشرفته و گران‌قیمتی برای این کار نیاز است. از این رو بدون شک باید برایتان جالب باشد که بدانید بسیاری از عکاسان بزرگ و شناخته شده، بهترین زمان برای گرفتن پرتره را شبانگاه می‌دانند. با این حال برای خلق عکس‌های زیبا در نور کم باید نکات خاصی را مد نظر داد. به همین خاطر ما در تحریریه الی استدیو، این مقاله را به بررسی نکات خلاقانه و مهم در عکاسی پرتره شبانه اختصاص داده‌ایم. اما پیش از آن تکنیک‌ها و تنظیمات لازم برای این کار را بازگو خواهیم کرد.

عکاسی پرتره در شب - الی استدیو

عکاسی پرتره در تاریکی و یا شب

پرتره همواره در فرهنگ‌های مختلف به تصویر تک چهره یا طرح صورت انسان معنی شده است. در هنر عکاسی نیز زمانی که سوژه‌ی اصلی و موضوع تصویر ما یک شخص است، آن را عکاسی پرتره می‌نامیم. بحث‌های بسیاری در مورد زمان‌های طلایی این نوع از ثبت تصویر وجود دارد. یکی از زمان‌های مورد بحث شب هنگام و در میان تاریکی است. چنانچه جردن متر، عکاس معروف ژاپنی، شب را بهترین زمان در نظر می‌گیرد. اما به رعایت نکات خاص آن تاکید می‌کند. شب به دلیل تنوع زیاد در رنگ‌ و شدت نور، قابلیت به کار گیری خلاقیت را بسیار بالا می‌برد. تنها کافی است اصول و تکنیک‌های موجود را فرا گرفته و با ذوق و سلیقه‌ی خود دست به خلق تصاویری شگفت‌انگیز بزنید.

تکنیک‌ها و تنظیمات دوربین برای عکس‌برداری در شب

بدون شک می‌دانید طرز کار چشم انسان‌ها به بازتاب نور وابسته است. حتی در دل تیره‌ترین‌ شب‌ها و تاریک‌ترین مکان‌ها، همواره باریکه‌ای از نور می‌درخشد. به همین جهت ما در شب نیز قادر به دیدن هستیم. در مقاله هنر عکاسی هم، آموختیم که ماهیت عکس‌ها، در ثبت نور تصاویر خلاصه می‌شود. نقاط پر نور، روشن و واضح، و نقاطی که نور کمتری بر آن‌ها تابیده، سایه‌‌وار به تصویر کشیده می‌شوند. حال برای عکاسی پرتره به تنظیمات و گاها تجهیزاتی نیاز داریم که بتوانیم اندک نور موجود در شب و فضایی که در آن هستیم را بهتر به ثبت برسانیم. برای این کار فراگیری تکنیک‌ها نیز حائز اهمیت است.

تکنیک‌ها و تنظیمات دوربین برای عکس‌برداری در شب - عکاسی پرتره در شب

  • لنز دیافراگمی

لنز در عکاسی پرتره حرف اول را می‌زند. البته شاید بهتر است بگوییم حرف اول و آخر در عکاسی را نور می‌زند. ولی ما برای ثبت این نور در تاریکی شب، به وسیله‌ای نیاز داریم که به ما کمک کند حداکثر استفاده را از این غنیمت اندک ببریم. از این رو انتخاب لنز مناسب بسیار حائز اهمیت است. لنزهای دیافراگمی همانند دریچه‌ای می‌مانند که مقدار باز یا بسته بودن آن را خودمان مشخص می‌کنیم. هر چقدر این دریچه گشاده‌تر باشد، مقدار بیشتری نور از آن عبور می‌کند. این ویژگی برای بهره‌گیری از نور اندک شب بسیار حائز اهمیت است. از این رو همواره به عکاسان توصیه می‌کنیم برای این عکس‌برداری سمت لنز‌های کیت نروند. زیرا لنز‌های دیافراگمی توان بیشتری برای عبور نور دارند. این قابلیت می‌تواند یک عکاس حرفه‌ای از شما بسازد.

  • شاتر آهسته

همانطور که گفتیم تنها موضوع مهم در عکس‌برداری، نور است. برای ثبت بیشتر باریکه‌های نور در دل شب، بهتر است مدت زمان ثبت عکس طولانی‌تر باشد. برای این منظور باید تنظیمات شاتر را آهسته‌تر کرد. البته این کار می‌تواند باعث تار افتادن تصاویر شود. زیرا دوربین عکاسی در نهایت در دست شما دچار اندک لرزشی خواهد شد. اگر شاتر آهسته‌تر عمل کند این لرزش‌ها در آن اثر گذاشته و باعث تار شدن و لرزش تصاویر می‌شود. برای کنترل لرزش در عکس‌های شاترآهسته، می‌توان از سه‌پایه‌ی ثابت استفاده کرد. همچنین بعضی از لنز‌ها دارای قابلیت لرزشگیر هستند که می‌تواند در این امر کمک زیادی به شما کند.

  • فوکوس دستی

به طور قطع می‌دانید که سیستم فوکوس در دوربین‌ها بر اساس تشخیص نور عمل می‌کند. حال اگر در شب اقدام به عکس‌برداری کرده باشید احتمالا صدای‌های دوربین که نشان از تلاش‌های ناکامش جهت فوکوس روی سوژه دارد، دردناک‌ترین بخش از کار شما بوده است. برای حل این مشکل کافی است نور را به شکل دستی وارد محیط کنید. برای این کار تجهیزاتی همانند فلاش‌های چتری وجود دارند. اما شما می‌توانید با هزینه‌ای اندک به روی چراغ قوه‌ای قوی، نور مورد نیاز برای فوکوس در شب را به دست آورید. به علاوه در عکاسی پرتره می‌توان به صورت خلاقانه و بدون هزینه نیز، نور مورد نیاز را تامین کرد. استفاده از نور موجود در محیط یا ریسه‌های درخشان زیبا، تعدادی از راه‌های خلاقانه دست‌یابی به نور مورد نیاز فوکوس است.

نکات خلاقانه عکاسی پرتره در شب

نکات خلاقانه عکاسی پرتره در شب

عکاسی بدان جهت هنر نامیده می‌شود که ذوق و سلیقه‌ی خلاقانه در آن بسیار تاثیر‌گذار است. برای گرفتن یک عکس در فضایی ثابت، چندین زاویه و روش متفاوت وجود دارد. این موضوع می‌تواند به ثبت هزاران تصویر منحصر به فرد از یک منظره، شیء یا شخص منجر شود. نکته‌ای که باعث ایجاد این تفاوت‌ها می‌شود، تفکر متمایز و خلاقانه‌ی هر عکاس است. همان‌طور که اشاره کردیم شب به دلیل گستردگی و تنوع رنگ و شدت نور، بهترین زمان برای بروز این خلاقیت است. تنها کافی است قواعد بازی را بلد باشید تا عکاسی پرتره در شب جولانگاه ذوق و سلیقه‌ی شما شود.

  • بازی سایه و نور

یک عکس خوب دارای روشنایی کامل و یکدست است. همچنین تمام جزئیات را به نمایش می‌گذارد. این تصور کاملا غلط است. اما متاسفانه در ذهن بسیاری از عکاسان جا افتاده است. آن‌ها با اشباع نور هنگام عکاسی پرتره شبانه، زیبایی و جلوه کار خود را از بین می‌برند و تصویری بیش از حد روشن و بی‌کیفیت به ثبت می‌رسانند. ولی شما به عنوان یک عکاس خلاق باید به یاد داشته باشید که شب یادآور تاریکی است. و همواره ماهیتی مرموز داشته است. هیچ کس از یک پرتره شب هنگام انتظار وضوح در جزئیات را ندارد. بلکه بهره‌برداری هنرمندانه از باریکه‌های نور و ایجاد سایه‌های جذاب، تصویری تاریک و روشن را برای شما به ارمغان می‌آورد که هر فردی را میخکوب خواهد کرد. این بازی نور و سایه نیاز به تمرین و امتحان زوایای مختلف دارد تا بتوانید بر محیط و سوژه مسلط شوید.

  • قابلیت‌ مکان

هر مکانی ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارد. عکاسی پرتره هنگام شب، در فضای شلوغ خیابان‌های پر رنگ و لعاب با ثبت عکس در ساختمانی متروکه کاملا متفاوت است. از این رو شما باید پیش از اقدام به عکاسی از قابلیت‌های محیط انتخابی خود آگاهی کسب کنید. همچنین باید ابزارهای مورد نیاز آن فضا را فراهم کنید. برای مثال در مکان‌های شلوغ می‌توان از نور چراغ‌های خیابان و تابلوهای روشن مغازه‌ها استفاده‌ی زیادی کرد. اما در مکان‌های متروکه و کاملا خاموش، باید مقداری تجهیزات مانند چراغ قوه، فلاش یا ریسه‌های نور، همراه داشته باشیم.

  • تلفیق رنگ‌ها

رنگ در ناخودآگاه انسان‌ها تاثیر بسیار شگفت‌انگیزی دارد. از این رو لازم است در هر عکس با توجه به موضوع آن و هدف خودتان، رنگ‌های مناسب را ایجاد یا به تصویر بکشید. برای مثال رنگ آبی در تاریکی می‌تواند جلوه‌ای رویایی‌تر و مرموز‌تر به سوژه‌ی مورد نظرتان بدهد. استفاده از رنگ تابلوهای نورانی مغازه‌ها نیز جلوه‌ای تاثیرگذار در عکس‌ها ایجاد می‌کند. البته این کار کاملا سلیقه‌ای و بسته به سوژه و محیط می‌باشد.

همچنین به یاد داشته باشید که هنگام عکاسی پرتره در شب، لباس‌های سفید و رنگ روشن، جلوه‌ی بهتری به سوژه‌ی شما خواهد بخشید.

عکاسی حرفه ای پرتره در شب - عکاس حرفه ای در الی استدیو واقع در اصفهان.

سخن آخر

ما در این مقاله به طور جامع و کلی، نکات مهم در عکاسی پرتره هنگام تاریکی شب را بیان کردیم. اما عکاسی تنها تکنیک نیست. بلکه برای ثبت عکس‌های ماندگار به تمرین و خلاقیت زیادی نیاز است. به علاوه استفاده از تجهیزات عکاسی، می‌تواند تاثیری شگرف در تصاویر شما داشته باشد. از این رو بهتر است ثبت شب‌های خاص و تکرار نشدنی خود را به عکاسان حرفه‌ای بسپارید.

الهام اشرفیان در آتلیه عروس و داماد الی استدیو، با بهره‌برداری از تکنیک‌های روز دنیا و تجهیزات حرفه‌ای، در مراسمات نامزدی، عروسی، عقد و تمام شب‌های خاص شما همراهتان خواهد بود و لحظات تکرار نشدنی شما را به تصاویری شگفت‌انگیز و همیشگی تبدیل خواهد کرد. با الی استدیو همراه باشید.

تماس با الی استدیو:

09134461663

031-36645398

ارسال ایمیل به الی استدیو:

info@elistudio.net

ورود به صفحه اینستاگرام الی استدیو:

elham.ashrafian.studio@

بخشی از نمونه کارهای عکاسی پرتره در شب و یا تاریکی توسط تیم الی استدیو