در دنیایی زندگی می‌کنیم که شبکه‌‌های اجتماعی ، نقش پر رنگی دارند . مردم، مشتاق بارگذاری عکس‌های خود در این فضا هستند و داشتن عکس خوب را الزامی می‌دانند . در همین حین افرادی هستند که قصد ندارند ، پول زیادی را صرف عکاسی کنند . به همین دلیل به گوشی همراه خود اکتفا می‌کنند . در مقابل با افرادی طرف هستیم که دنبال راه‌حل های پیچیده تر می‌گردند. این دسته به دنبال عکس با کیفیت هستند اما آنچنان میلی به هزینه کردن ندارند.در این محتوا در نظر داریم که به یکی از پرسش های پر تعداد این گروه پاسخ دهیم . آیا می‌توان در خانه، بدون هزینه ی آنچنانی ، عکس آتلیه ای گرفت؟

تعریف ساده عکس آتلیه ای 

اصطلاحا به عکس‌هایی که داخل آتلیه گرفته می‌شود ، عکس آتلیه ای می‌گویند. آتلیه فضایی اختصاصی است که جهت تسهیل فرایند عکاسی به کار می‌رود . این بستر دارای فضاهای مختلفی مانند اتاق تاریک خانه ، اتاق آرشیو یا ذخیره‌سازی عکس می‌باشد. با توجه به این توضیحات ، به نظر می‌رسد که گرفتن عکسی با ویژگی‌های عکس آتلیه ای در خانه، غیر ممکن باشد .

گرفتن عکس آتلیه ای در منزل ممکن است؟

حقیقت انکارناپذیری است که گرفتن عکس هنری ، سختی های خاص خود را دارد . برای عکاسی مناسب ، شما نیاز به تجهیزات ، دانش و تخصص دارید . در وهله ی اول به شما پیشنهاد می‌دهیم که به آتلیه مراجعه کنید یا حداقل با یک عکاس خوب صحبت کنید که در بازه‌های زمانی تعیین شده ، به منزل شما مراجعه کند.

 

مزایای داشتن عکس حرفه‌ ای 

شاید این سوال در ذهن شما شکل بگیرد که داشتن عکس‌ خوب چه مزایایی دارد؟ چه فرقی می‌کند که عکسمان اصولی گرفته شده باشد ؟ داشتن عکس با کیفیت چه تاثیری در زندگی ما دارد؟

مشاغل اینترنتی به داشتن عکس با کیفیت وابسته هستند.

در فضای مجازی ، داشتن عکس مناسب یک امتیاز محسوب می‌شود . ارائه ی خدمات یا فروش محصولات در شبکه‌های اجتماعی تا حد زیادی به عکس‌ها بستگی دارد. تصور کنید که از کنار یک مغازه رد می‌شوید . در صورتی که مغازه ی مربوطه ، ویترین جذابی نداشته باشد ، شما به آن توجه می‌کنید؟ شما با عکس‌های باکیفیت ، ویترین سایت یا پیج تخصصی خود را می‌چینید و مشتری جذب می‌کنید.

افزایش اعتماد به نفس و تاثیر شگرف بر روحیه ی شما

صادقانه بگوییم ، هر انسانی به نوبه ی خود زیبا است و چیزی بهتر از یک عکس خوب نمی تواند این زیبایی را تمام و کمال به شما نشان دهد . همین مسئله در روحیه ی شما تاثیر زیادی دارد. در روزهای پر چالش زندگی ، رفتن به آتلیه و گرفتن چند عکس ، می‌تواند گزینه ی مناسبی باشد .

ثبت خاطرات و وقایع زندگی 

به جرات می‌توان گفت که یکی از بهترین دستاوردهایی که بشر با استفاده از عکاسی به آن رسید ، ثبت رویدادهای مهم بود . بعضی از لحظه‌های زندگی دیگر تکرار نمی‌شوند و طبیعی است که انسان بخواهد آن‌هارا ثبت کند. عکاسی ، فرصت دائمی کردن لحظات خاص را به ما می‌دهد. تصور کنید که ده سال بعد ، به سراغ خاطرات خود می‌روید . شما قصد مرور وقایع لذت‌بخش زندگی خود را دارید اما کیفیت بد عکس‌های موجود ، حسابی شما را مایوس می‌کند . عکس حرفه‌ای ، یک یادگیری ویژه محسوب می‌شود.

پیشنهاد دیگر الی استادیو

درصورتی که بعد از مطالعه مزایای ذکر شده ، کماکان فکر می‌کنید که رفتن به آتلیه بی‌مورد است و احساس می‌کنید که در طولانی مدت ، هزینه های وارده سر به فلک می‌کشند و ارزشی ندارد، می‌توانید به داشتن استادیو خانگی فکر کنید. پیشنهاد دوم الی استادیو ، تدارک دیدن یک استودیو خانگی است . این‌گونه به هدف مورد نظر خود ، یعنی گرفتن عکس آتلیه ای در منزل می‌رسید.

به چه محلی استادیو عکس خانگی می‌گویند؟

محلی است که در منزل شما با وسایل مورد نظر تجهیز شده و تقریبا شما را از رفتن به آتلیه‌های مختلف بی نیاز می‌کند. به این صورت که شما بخشی از محل زندگی خود را ، برای راه‌اندازی استادیو در نظر می‌گیرید و ایده ی گرفتن عکس آتلیه‌ای در خانه را عملی می‌کنید. البته تجهیزات عکاسی متنوع و پر هزینه هستند. مسلما با توجه به بودجه در دسترس شما تهیه می‌شوند . پیشنهاد می‌کنیم که با کمی خلاقیت ، دست به ساخت گروهی از تجهیزات بزنید . به عنوان مثال می‌توانید با استفاده از یک جعبه مقوایی و چند برگ کاغذ سفید ، یک لایت باکس بسازید.

تجهیزات لازم برای گرفتن عکس آتلیه ای در خانه 

همان طور که گفته شد . شما به یک سری تجهیزات عمومی و اختصاصی نیاز دارید. دوربین ، سه پایه ، لنز و فلاش از ابزارهای مشترک حیطه‌های مختلف عکاسی هستند . در ادامه به معرفی وسایل مورد نیاز برای سخت یک استدیو خانگی می‌پردازیم…

منبع نور

نورپردازی مهم‌ترین نکته در داشتن عکس حرفه ای است . در نتیجه ابزارهای این بخش تاثیر ویژه ای در کیفیت عکس‌های شما دارند. فلاش استادیوهای متفاوتی برای حیطه نورپردازی وجود دارد که با توجه به برند و قیمت خرید تقسیم‌بندی می‌شوند. به عنوان نمونه ، برند پروفتو ، یک برند گران‌قیمت و با کیفیت است . برای عکاسی پرتره و عکس‌برداری از محصولات می‌توانید از پنل‌های ال‌ای‌دی استفاده کنید . این پنل‌ها نه تنها قیمت بالایی ندارند بلکه کار شما را راه می‌اندازند. در صنعت سه‌ پایه نور نقش مهمی در نگه داشتن منابع نوری دارد . اما در استادیو خانگی دست و پا گیر است . پیشنهاد می‌شود به عنوان جایگزین از پانتوگراف استفاده کنید.

کاربرد پانتوگراف در گرفتن عکس آتلیه ای در منزل 

پانتوگراف وسیله ای است که به شما کمک می‌کند تا فلاش ها و سیم‌های مربوطه ، فضای روی زمین را اشغال نکنند . بهتر است نورهای خود را با پانتوگراف از سقف آویزان کنید . اینگونه امکان جابه‌جایی نورها نیز برایتان میسر می‌شود.

پرده عکاسی یا فون برای آتلیه ی خانگی 

پرده هایی که با نام فون در عکاسی استفاده می‌شوند ، از جمله الزامات استادیو خانگی  و عکاسی حرفه ای هستند که باید تهیه شود. بهتر است به سراغ پس‌زمینه هایی که قابلیت جمع شدن و حمل کردن دارند ، بروید. البته گزینه‌های ارزان تر نیز وجود دارد . حتی با خرج کردن خلاقیت و ایده‌های ذهنی خود ، می‌توانید پس‌زمینه های مناسبی آماده کنید. آموزش های متعددی برای تولید پرده در فضای اینترنت وجود دارد.

استادیو خانگی به درد چه عکاسانی می‌خورد؟

به طور کلی برای گرفتن عکس آتلیه ای در خانه ، چه به عنوان فرد علاقمند به حیطه عکاسی ،چه به عنوان کسی که صرفا قصد عکس گرفتن از خود را دارد ، باید یاد بگیرید که با کمترین امکانات و در محدودترین فضا ، عکس خوب بیندازید. این استادیو برای ژانرهای مختلف عکاسی مانند تبلیغاتی ، پرتره و مدلینگ ، کودک و نوزاد و صنعتی کاربرد دارد. عکاسی پرتره ، رایج‌ترین نیاز جامعه ی فعلی است . اگر تسلط کافی به این حیطه پیدا کنید. با کمترین تجهیزات و فضا می‌توانید سفارشات خوبی بگیرید و درآمدزایی نیز کنید.

از چه لنز و دوربینی برای عکاسی در منزل استفاده کنیم؟

هیچ قانونی برای انتخاب لنز و دوربین وجود ندارد . گزینه های زیادی روی میز دارید که در قیمت‌ها و برندهای متفاوت دسته‌بندی می‌شوند. اما انتخاب شما به کاری که می‌خواهید انجام دهید و بودجه در دسترس بستگی دارد. بدون شک اگر به عنوان عکاس در مرحله ی کسب تجربه هستید یا برای عکس گرفتن‌های روزمره استادیو می‌خواهید ، به دوربین و لنز گران‌قیمت احتیاجی ندارید. به طور کلی به این نکته توجه کنید که هزینه کردن زیادی ، به تنهایی تضمین کننده ی کیفیت کار شما نیست. برای بدست آوردن کیفیت شما به فاکتورهای مهم‌تری مانند علم و تخصص ، تمرکز و استفاده صحیح از تجهیزات موجود نیاز دارید.

سخن پایانی

در این محتوا ،در مورد عکس گرفتن آتلیه ای در خانه صحبت کردیم و به دغدغه‌های شما پاسخ دادیم . مجددا تکرار می‌کنیم که رفتن به آتلیه و داشتن یک عکاس حرفه‌ای ، پیشنهاد مناسب‌تری است و الی استادیو در این زمینه می‌تواند شریک لحظات شما باشد. اما اگر در حیطه عکاسی فعالیت می‌کنید و به این حوزه به عنوان یک شغل می‌نگرید ، استادیو خانگی ، گزینه ی مورد قبولی است . دو پیشنهاد مجموعه ی الی استادیو را بسنجید و بهترین تصمیم را بگیرید.