عکاسی فرمالیته یک جلسه تصویر برداری است که معمولا قبل از مراسم عروسی و در دوران نامزدی انجام می‌شود. هدف اصلی عکاسی فرمالیته گرفتن عکس‌های خلاقانه و متفاوت است. یعنی برخلاف عکس‌های مراسم عروسی که عمده تمرکزشان روی لباس، گل ارایی و البته رد و بدل حلقه است، عکاسی فرمالیته فرصتی است برای به نمایش گذاشتن داستان عشق یک زوج عاشق. در مقابل عکسهای عروسی که سبک رسمی‌تری دارند عکسهای فرمالیته آزادتر  و خودمانی‌تر هستند. یکی از ویژگیهای دوست داشتنی این سبک تصویر برداری امکان استفاده از تم‌ است.

تم‌های بی‌شماری که توسط یک عکاس زبده بهتر و خاص‌تر می‌شوند و مکمل عکسهای مراسم رسمی ازدواجتان خواهند بود. با این حال ممکن است زوج عاشق ما از خود سوال کنند که آیا واقعا عکاسی فرمالیته ضروری است؟ جواب ما قطعا بله است و دلایلش را در ادامه بر خواهیم شمرد. در قدم بعد توصیه‌هایی برای انتخاب عکاس داریم. دست آخر نیز چند تم اختصاصی برای این سبک از عکاسی را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت. امیدواریم به شما کمک کنیم تصویر بهتری از عکاسی فرمالیته داشته باشید.

 

عکاسی فرمالیته، آری یا خیر؟ 

آیا شما هم از آن دسته کسانی هستید که جلوی دوربین معذب می‌شوند؟ این احساس ناراحتی حتما جلوی یک یا چند آدم غریبه بیشتر هم هست. بخصوص وقتی مجبور باشید در حالتهای مختلف مقابل دوربین بایستید، برای مدت طولانی به جایی خیره شوید یا همراه با همسرتان ژست‌های دو نفره اجرا کنید. اما یکی از بهترین راه‌ها برای فائق آمدن به این ترس استفاده از فرصتی است که عکاسی فرمالیته به شما می‌دهد. شما می‌توانید از این فرصت برای آشنایی متقابل با عکاستان استفاده کنید. همچنین با گذراندن یک روز بامزه و دوست داشتنی با دوربین راحت‌تر شوید. جلسه عکاسی فرمالیته برای عکاس هم موقعیت مغتنمی است تا با نگاه و سلیقه شما آشنا شود.

نکته دیگر اینکه روز عکاسی فرمالیته یک روز خاص برای پاسداشت دوران خوش نامزدی است. حتما موافقید که واقعا حیف است برای یادآوری این دوران یک آلبوم عکس اختصاصی نداشته باشید تا همیشه با نگاه کردنش یاد همه این تجربیات مشترک کنید. از اینها گذشته عکاسی فرمالیته به خودی خود یک تجربه شیرین و لذت بخش است. تجربه‌ای که قطعا به خاطره‌ای ماندنی تبدیل خواهد شد.

 انتخاب عکاس

هر کس صاحب آتلیه است و تجهیزات عکاسی دارد الزاما عکاس خوبی نیست. یک عکاس فرمالیته خوب در قدم اول باید داستان عشق شما را بشنود و براساس آن به یک جمع بندی هنری برسد. داستان شما کجا آغاز شد؟ عشق در نگاه اول؟ آشنایی در دوران دانشجویی؟ شروع رابطه‌تان در بهار بود یا زمستان؟ عکاسی که انتخاب می‌کنید باید بتواند تجربه عشق شما را به یک تم زیبا ترجمه کند و راوی خوبی باشد. علاوه بر این یک عکاس خوب باید بتواند کاری کند که شما و همسرتان جلو دوربین راحت باشید. او باید به شما اعتماد به نفس خود بودن بدهد. بنابراین پیشنهاد اکید ما استخدام عکاسی است که پیش از شما تجربه کار با زوجهای زیادی را داشته است.

یک عکاس با تجربه علاوه بر اینکه باید راوی و روانشناس خوبی باشد می‌بایست ژانر عکاسی فرمالیته را خوب بشناسد. او باید براساس همه چیزهایی که گفتیم لوکیشن و ژست‌های زیبا انتخاب کند. بی‌شک انتخاب مکان مناسب یکی از قدمهای مهم در عکاسی فرمالیته است. یک لوکیشن خوب باید حریم لازم را داشته باشد و به لحاظ بصری زیبا باشد. اگر بتوانید در مکانی که خاطره مشترکی را زنده می‌کند عکاسی کنید که دیگر نور‌علی‌نور است!

چند تم ناب برای عکاسی فرمالیته

در این قسمت به معرفی پرکاربردترین و جذاب ترین تم ها برای عکاسی فرمالیته خواهیم پرداخت. با استفاده از این تم ها به راحتی می توانید عکس های دلخواه خود را بگیرید. عکس هایی خیره کننده و جذاب!

مسافرت

همانطور که پیشتر گفتیم عکاسی فرمالیته به خودی خود یک تجربه دوست داشتنی است. رفتن به مسافرت برای انجام عکاسی فرمالیته زیبایی این تجربه را صد چندان می‌کند. یکی از محاسنی که عکاسی در سفر دارد وجود لوکیشن‌های متعدد است. با کشف هر مکان جدید می‌توانید عکسهایتان را هرچی بیشتر خاص کنید. این سفرها می‌توانند داخلی یا خارجی باشند. اما نکته مهم اینجاست که قبل از اقدام به خوبی تحقیق کنید تا مبادا سر لوکیشن و در روز عکاسی دچار مشکل یا عدم هماهنگی شوید. می‌توانید پس از انتخاب شهر مورد نظر یک عکاس محلی پیدا کنید. حسن این کار آشنایی او به مکانها و مردم منطقه است.

قایق

عکاسی روی قایق یکی از تم‌های کلاسیک اما همیشه جذاب عکاسی فرمالیته است. سطح نیلگون آب وقتی با پوشش گیاهی اطرافش ترکیب شود دل هر بیننده را میبرد. یک قایق چوبی و تجهیزات مرسوم موجود در آن مثل طناب و چوب ماهیگیری هم برای ژست گرفتن معرکه هستند. بنابراین تم قایق قطعا یکی از تم‌های محبوب و همیشگی ماست.

کویر

کشور ما ایران مکانهای بسیار زیبایی برای انواع ژانرهای عکاسی دارد. کویر با وسعت جادویی‌اش همیشه یکی از اولین انتخابهای عکاسان با تجربه و حرفه‌ای است. پتانسیلی که محیط کویر برای عکاسی فرمالیته دارد بر کسی پوشیده نیست. بنابراین بد نیست که در فرایند انتخاب تم و لوکیشن حتما به تم کویر هم فکر کنید. چند نمونه از مناطق کویری خارق‌العاده‌ای ایران عبارتند از کویر طبس، مصر، ورزنه و…

عکاسی دریایی و تم زیر آب

اگر شما و همسرتان اهل ماجراجویی هستید و از تجربه‌های نو هراسی ندارید تصویر برداری زیر آب یک پیشنهاد فوق‌العاده است. اگر برای عکاسی فرمالیته این تم را انتخاب کنید مطمئنا به این زودی‌ها کسی پیدا نمی‌شود که روی دست شما بلند شود. پس معطل نکنید! ایران سواحل استثنایی کم ندارد. مکان مورد نظرتان را انتخاب کنید و برای یک خاطره رویایی رهسپار شوید.

باغ

بزرگترین حسن باغ برای عکاسی فرمالیته حریم آن است. از آنجایی که باغ ملک شخصی محسوب می‌شود بنابراین آرامش و تمرکز عکاس و مدل به حداکثر خود می‌رسد. باغ‌های زیبایی وجود دارند که اختصاصا برای تصویر برداری طراحی شده‌اند. در نتیجه می‌توانید در یک لوکیشن محدود از چند تم بصری و ترکیب رنگهای متنوع استفاده کنید. این ویژگی شما را قادر می‌سازد که از لباسهای متنوع‌تری برای تصویر برداری استفاده کنید. در نتیجه آلبوم عکس فرمالیته شما جذاب‌تر خواهد شد.

دوچرخه سواری

این تم هم یکی از تم‌های کلاسیک محسوب می‌شود که بخاطر پتانسیل بالایش همیشه مورد توجه است. این تم بخصوص زمانی به کار شما می‌آید که علاوه بر عکاسی قصد فیلمبرداری هم داشته باشید. با فیلم برداری در حرکت می‌توانید لحظات بی‌همتایی رقم بزنید. به ویژه اگر فیلمبردار گروه به تکنیک‌های این سبک آشنایی کافی داشته باشد.

شاه پریان

داستانهای شاه پریان بسیار جذاب و رویایی هستند. هر دختر یا پسری در مرحله کودکی یا نوجوانی حتما خود را قهرمان یکی از این قصه‌ها تصور کرده است. درونمایه‌ی اکثر داستانهای شاه پریان عشق است. پس تم شاه پریان بی‌شک یکی از بهترین انتخابهایی است که می‌توانیم برای عکاسی فرمالیته داشته باشیم. بخصوص که با استفاده از این تم مواردی مانند انتخاب لباس و لوکیشن خیلی پیچیده نیست و یک سرچ ساده در اینترنت ایده‌های نابی به ما می‌دهد. کافی است یکی از کارتونهای قدیمی را دوباره تماشا کنیم. زیبای خفته، سیندرلا یا سفید برفی… کدامیک از این شخصیت‌ها برای داستان عشق شما سمبل زیباتری است؟

سخن پایانی 

در این مقاله چندین تم و سبک برای تصویر برداری فرمالیته ارائه شد. حتما از این تکات استفاده کنید و لحظات شیرین خود را به زییایی ثبت کنید.