سلام به همه‌ی شما همراهان الی استدیو. خیلی خوشحالیم که با دیگر مقالاتی از سایت الی استدیو در خدمت شما هستیم. به کدام شهرهای مرکز ایران تا به حال سفر کردید؟ تعداد بسیار زیادی از شهرهای تاریخی و اصیل ایران در قلب کشور قرار دارند. به همین خاطر بهتر است به مرکز ایران لقب صندوقچه‌ی تاریخ ایران را بدهیم. شهرهایی مثل اصفهان، اراک، یزد، کاشان از زیباترین شهرهای قلب ایران هستند. در این مقاله قصد داریم به معرفی مختصری از این شهرها بپردازم. جاهای دیدنی هرکدام را با هم برسی کنیم و همچنین در آخر چند مورد از ایده‌های عکاسی مرتبط با این مناطق جذاب را با هم مرور خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

شهر مرکزی اصفهان

این شهر  از سال1050 تا 1722 میلادی پایتخت ایران بود و از همان زمان رونق خوبی گرفت. بناهای تاریخی زیادی در این شهر قرار گرفتند که به عنوان اصلی‌ترین میراث تاریخی در یونیسکو به ثبت رسیدند. چند مورد از زیباترین مناطق این شهر را به شما معرفی خواهم کرد.

میدان امام

میدان مرکزی شهر اصفهان، توسط هنرمندان بی‌نظیری چون شیخ بهایی با نام معاصر میدان امام در قلب مجموعه‌ی تاریخی جهان ایجاد شد. بناهای تاریخی موجود در چهار طرف این موقعیت عبارتند از: عالی‌قاپو، مسجد شیخ لطف‌الله، مسجد امام و سردر قیصریه که ورودی اصلی به بازار است. فروش اصلی اکثریت این بازارها صنایع دستی است. در این موقعیت شما می‌توانید از فضای سبز و استخر وسط میدان عکس‌های جذابی بگیرید. همین‌طور با استفاده از تکنیک اشکال هندسی و خطوط موازی که در مقالات قبلی آموزش دادم با مکان فوق‌العاده زیبای عالی‌قاپو می‌توانید لحظات شادتان را به نحو احسنت ثبت کنید.

سی و سه پل

عکاسی در سی و سه پل

 

در این‌جا می‌خواهیم شما را با شاهکار معماری ایران و جهان به نام سی‌و سه پل آشنا کنیم. این پل با سی‌وسه دهانه بر رودخانه‌ی زاینده رود اثری بازمانده از دوران شاه‌عباس اول است. اگر در شب در این مکان تاریخی زیبا قرار گرفتید روش عکاسی بوکه خاطرتان باشد. این منطقه در شب با نورپردازی فوق‌العاده زیبا عکس‌های جذابی را می‌توانید به یادگار ثبت کنید. ایده‌‌ی پیشنهادی دوم من در این موقعیت این هست که روی پل با استفاده از تکنیک الگوهای تکرار شونده عکس بگیرید. حتی می‌توانید در ورودی  یکی از این دهانه‌ها قرار بگیرید و با استفاده از تکنیک اشکال هندسی عکس جذابی بگیرید. فقط یادتان باشد که دوربین را نچرخانید و موقعیت شما به گونه‌ای باشد که اضلاع را نپوشاند.

کاخ چهلستون

اثری مستطیلی شکل با ایوانی بسیار بزرگ که با درخت‌های چنار، تالار آئینه و نقاشی‌هایی تزئین شده است. هنرمندی این موقعیت دل هر گردشگر علاقه‌مند را می‌برد. برای گرفتن عکس‌ می‌توانید لبه‌ی استخر و پشت کاخ بشینید با استفاده از تکنیک کادر بندی  کادرتان را طوری ببندید که سوژه‌ی اصلی که کاخ است در مرکز قرار گیرد. از عکاسی پرتره و تکنیک خطوط تکرار شونده در این موقعیت جذاب غافل نشوید.

شهر مرکزی اراک

اراک از بزرگ‌ترین شهرهای مرکزی ایران در دوران قاجار در پایکوه‌های زاگرس  ایجاد شد. اراک از مکان‌های دیدنی‌های تاریخی با طبیعتی منحصر برخوردار است. با من همراه باشید تا چند مورد از این مکان‌ها همراه با مرور  نکات عکاسی به شما معرفی کنم.

موزه‌ی مردم شناسی

عکاسی در موزه‌ی مردم شناسی

 

اگر علاقه‌‌ی فراوانی به کاشی‌کاری دارید حتما سفر به این موقعیت جذاب را به شما پیشنهاد می‌کنیم. حمام چهارفصل یا موزه‌ی مردم شناسی، بز‌رگ‌ترین حمام ایران با تابلوهای کاشی‌کاری که چهار فصل سال را نمایش می‌دهند توسط ابراهیم خوانساری در دوران قاجار تاسیس شد. پیشنهاد میکنم برای تهیه‌ی عکس‌های جذاب  در این موقعیت حتما از تکنیک الگوهای تکرار شوند و اشکال هندسی (با کادربندی صحیح) بهره ببرید.

تالاب میقان اراک یا نمکزار فراهان

در 17 کیلومتری شهر اراک یکی از زیبا‌ترین جذبه‌ی تفریحی شهر مرکزی اراک قرار دارد. این تالاب از با وسعت 25 هزار هکتار از سه جزیره و یک دریاچه تشکیل شده است. این شهر از آب و هوای معتدلی در زمستان برخوردار است به همین دلیل زیستگاه مناسبی برای پرندگانی از جمله درنا است. اگر قصد سفر به این شهر را دارید آبان ماه که اوج حضور این پرندگان است را به شما پیشنهاد می‌کنم. چاله‌های نمک در این تالاب قدمت تاریخی زیادی دارند. در این محیط زیبا شما عکس‌های فوق‌العاده زیبایی می‌توانید با استفاده از نور خورشید ثبت کنید. البته خاطرتان باشد که حتما آفتاب پشت سوژه و عکاس روبه‌روی سوژه قرار بگیرد. اگر نور خورشید خیلی زیاد است حتما چک کنید که سایه زیر گردن یا زیر چشم سوژه‌ی شما قرار نگرفته باشد.

آبشار مزرعه

یکی از موقعیت‌های دیدنی شمال غرب اراک که با استپ کوهی و دامنه‌ی سرسبز پوشیده شده است آبشار مزرعه است. بخش کوهستانی آبشار و چشمه‌های بسیار زیبایی را ایجاد کرده است. سفر به باغ‌های این منطقه بسیار لذت بخش است. به عنوان یک تکنیک عکاسی این نکته را عرض کنم که یادتان باشد اگر در کنار یکی از چشمه‌ها قرار گرفتید مستقیما با زاویه‌ای تکراری روبه رو عکس نگیرید. اگر سوژه در حالت نشسته است شما از زاویه‌ی پایین تر از موقعیت سوژه عکس بگیرید. نکته‌ی دوم که باید یادآوری کنم اگر سوژه به دوربین نگاه نمی‌کنید به سمتی که نگاه می‌کند باید خالی باشد. کادر را به نحوی ببندید که سوژه در یک سمت و آبشار در مرکز و نقطه‌ی دید با فضای خالی در سمت دیگر قرار گیرد.

شهر مرکزی یزد

شهر یزد مشهور به شهر خشت خام از جمله‌ شهرهای قلب ایران است. این شهر یکی از قطب‌های پزشکی و فرهنگی ایران به شمار می‌رود. بافت تاریخی شهر یزد در اسفند سال 84  به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. از زیباترین موقعیت دیدنی شهر یزد که می‌خواهم به شما معرفی کنم باغ دولت آباد از قدیمی‌ترین باغ‌های شهر یزد است که به عنوان یکی از 9 باغ برتر ایران در میراث جهانی ثبت شده است. اثری که این باغ را شاخص جلوه داده است وجود بلندترین بادگیر جهان که به شکل هشت ضلعی ساخته است، می‌باشد. در داخل این ساختمان با حوضی که در آن تعبیه شده است هوای خنکی به قسمت شاه‌نشین و تالار انتقال داده می‌شود. هندسه‌ی این باغ بسیار دقیق است. این باغ از دو مستطیل عمود برهم ساخته شده که در محور اصلی مستطیل بزرگ‌تر آب‌نمای بزرگی تعبیه شده است.

در پایان

در این مقاله سعی کردیم از زیبا‌ترین شهر‌های مرکز ایران را به شما عزیزان معرفی کنیم. همچنین چند مورد از تکنیک‌های عکاسی را با هم مرور کردیم. خاطر جمع باشید با قرار گیری در موقعیت‌های جذاب و زیبا و تکرار و تمرین این نکات به بهترین  شکل ممکن خاطرات خودتان را ثبت خواهید کرد. همین طور اگر برای نقد و برسی عکس‌ها گرفته شده نیاز به همراه حرفه‌ای دارید تیم قوی و حرف‌ای الی استدیو آماده‌ی خدمت رسانی به شما عزیزان است. خوشحال می‌شویم عکس‌هایی که تهیه کردید را از طریق راه‌های ارتباطی با ما به اشتراک بگذارید. برای آموزش نکات بیشتر و معرفی موقعیت‌های جذاب دیگر با ما همراه باشید.

 

 

الی استدیو، آتلیه تخصصی خدمات عکاسی و فیلمبرداری wedding، ضبط فرمالیته و مراسماتی از این قبیل، با مدیریت خانم الهام اشرفیان، در شادی و سرور شما کنارتان خواهد بود.

اینستاگرام الی استدیو را دنبال کنید.

اینستاگرام الی استدیو