دوربین با کیفیت از مهمترین تجهیزات یک عکاس حرفه‌ای است. یک عکاس با سواد بصری باید بتواند پدیده‌ها را به خوبی ببیند و حس طبیعی را به مخاطب القا کند.  در مقاله قبلی در تحریریه الی استدیو به بررسی انواع سبکهای عکاسی با موبایل پرداختیم و اما در این مقاله قصد داریم چند نمونه از سبک های عکاسی با دوربین را برسی کنیم. در این مقاله به شما کمک کنیم تا به دید عکاس به خوبی پدیده‌ها را مورد برسی قرار دهید و به بهترین نحو پیام خود را به مخاطب منتقل کنید. همین طور باید یادآور این نکته باشم که هنر عکاسی آمیخته ای از هماهنگی تکنیک، ابداع و هنر می باشد. لذا باید اطلاعات مورد نیاز در هر سبک عکاسی را کسب کنیم. در کنار کسب دانش مورد نیاز تجهیزات مخصوص و مجهز آن سبک را تهیه کنیم. با الی استدیو همراه باشید.

عکاسی با دوربین از حیات وحش

یکی از هیجان انگیزترین زمینه‌های عکاسی، عکاسی از حیوانات است. زمینه‌ای است که در محیط طبیعی از حیوانات و جانوران زنده عکاسی می‌شود. ممکن است یک عکاس به مدت های زیادی منتظر یک موقعیت مناسب برای تهیه یک اثر مناسب از پرندگان است. یا حتی برای ارائه‌ی بهترین نمونه‌ای این ریسک را می‌پذیرد که به محل زیست حیوانات وحشی سری بزنید. اگر شما هم علاقه‌مند به این سبک هستید لزومی ندارد به این شیوه عمل کنید. از محیط اطراف خود شروع کنید. از پرندگان محیط اطراف اعم از کلاغ و گنجشک شروع کنید. (البته این نکته را هم ذکر کنم که گاهی اوقات عکس از حیوانات اهلی جز این دسته از عکاسی قرار نمی‌گیرند). شاید تعجب کنید اما از بهترین عکس‌هایی که در نمایشگاه قرار می‌دهند عکس‌های بیشتر شهری هستند تا عکس‌های دور از شهر. اما برای شروع کار و تمرین این شیوه مناسب است.

عکاسی با دوربین از حیات وحش

مهارت‌ها وتجهیزات لازم

این سبک نیازمند دانش و مهارت زیادی است. عکاس باید آشنایی زیادی با سبک رفتار حیوانات داشته باشد. همچنین باید بتواند تمام پدیده‌ها را به سبک کاملا طبیعی ارائه دهد. عکاسانی که در این زمینه کار می‌کنند برای اینکه بتوانند به حیات وحش نزدیک بشوند نیازمند وسایلی برای استتار دارند. در این ژانر عکاس باید بتواند حیوانات جالب به همراه حرکاتی مانند غذا خوردن یا جنگیدن و دویدن را به تصویر بکشد. برای ثبت سوژه‌ی در حال حرکت و محو کردن زمینه باید لنز خود را تا آخر باز کنید‌. از وسایل مورد نیاز برای ارایه‌ی بهترین عکس در حال حرکت لنز تله و سه پایه یا حتی تک پایه (با قابلیت جابجایی راحت تر) می‌باشد.

عکاسی با دوربین از زیر آب

از آبزیان یا جاذبه‌های زیر آب تهیه می‌شوند. این ژانر شامل سبک عکاسی از نمای نزدیک (ماکرو)، پرتره، عکاسی از موجودات آبزی می‌باشد. دنیای زیر آب بسیار متفاوت از خارج از آب است. در این ژانر علاوه بر اینکه نیازمند یک دوربین ضد آب هستید باید تجهیزات بسیار قوی برای نورپردازی استفاده کنید. عکاس هر چقدر از سطح آب دورتر می‌شود به نور کمتر دسترسی دارد و شاهد برجستگی رنگ قرمز در عکس‌ها هستیم. از تجهیزات مورد نیاز دیگر دو لنز ضد آب ماکرو و زاویه باز است. باید مطمئن شوید که لنزها با دوربین شما سازگار هستند. از مهمترین نکات در عکاسی زیر آب کنترل حرکت است. این سبک برخلاف عکاسی در خشکی هم سوژه و هم عکاس در حال جنب و جوش هستند. سوژه‌های زیر آب خیلی کوچکتر از خشکی توسط دوربین ثبت می‌شوند. باید سعی کنید تا حد ممکن به سوژه ی مورد نظر نزدیک شوید.

عکاسی با دوربین از زیر آب

عکاسی نجومی با دوربین

تلسکوپ داری لنزی فوق العاده قوی است که اجرام آسمانی را بسیار نزدیک به زمین نشان می‌دهد. البته این شرایط فراهم است که با هر دوربین و لنزی از سیارات و اجرام آسمانی نزدیک عکاسی کرد. این ژانر شامل عکاسی خطی یا رد شدن ستاره‌ها ، عکاسی نقطه‌ای، عکاسی از اعماق آسمان، عکاسی از اجرام متحرک، عکاسی از ابر کهکشان شیری می‌باشد. استفاده از شاتر خود دوربین باعث ایجاد لرزش و محو شدگی می‌شود. پس شما نیازمند سه پایه، تریگر (که برای شاتر، تایمر از راه دور قابل استفاده است) هستید. برای تنظیم سرعت شاتر و حساسیت دوربین بهتر است دوربین شما  قابلیت،manual یا bulb را داشته باشد. ایده‌آل‌ترین دوربین مناسب این سبک با وجود حسگر بزرگ و لنز با دیافراگم باز می‌تواند نور بیشتری را دریافت کند.

عکاسی مد با دوربین

دسته‌ای از عکس‌های تبلیغاتی با هدف نشان دادن سبک زندگی هنگام استفاده از محصولات برند است. این ژانر از اهمیت فوق العاده ای برای تولید کنندگان و طراحان مد برخوردار است. این سبک معمولا دارای ۴  زیر شاخه است:

۱.مد کاتالوگ: برای تهیه‌ی ژورنال و کاتالوگ برای فروشگاه های آنلاین. اگر قصد دارید در این زمینه فعالیت داشته باشید باید از زاویه‌های متفاوتی عکس تهیه کنید. همچنین برای نورپردازی مناسب شما باید کاملا از جنس پارچه مطلع شوید تا بتوانید رنگ و بافت لباس را به مخاطب منتقل کنید.

۲. عکس‌های مدل خیابانی: این ژانر کاملا خارج از استدیو، در فضاهای شهر به گونه‌ای که بیان کننده‌ی فرهنگ مردم هر محله‌ای است تهیه می‌گردد. این سبک معمولا با نور طبیعی انجام می‌شود اما برای تهیه‌ی عکس‌های حرفه‌ای نیاز به فلاش مناسب است.

۳.عکاسی مد ادیتوریال: این سبک بیان کننده ایده‌ی  داستانی با عکس به همراه سوژه‌های متفاوتی است.در این سبک فضای خاصی مشخص نشده و شما با توجه به موقعیت های متفاوت و ایده‌ای که مد نظر دارید نورپردازی متفاوتی خواهید داشت.

4.عکاسی مد عالی: در این ژانر از افراد سرشناس و سلبریتی‌ها با ژست‌های حیرت‌انگیز به همراه لباس‌های خاص به هدف جلب توجه مخاطب ارائه می‌گردند.در این سبک برای تاثیرگذاری بالا باید ترکیب‌بندی بسیار دقیقی داشته باشید. میکاپ، نور پردازی خاص و فضاسازی مناسب بسیار بر عکس شما موثر است.

عکاسی معماری با دوربین

عکاسی معماری با دوربین

 

این ژانر تلفیقی از هنر و صنعت معماری با هدف بیان عقاید شخصی است. کثرا به دلیل بزرگی آثار معماری و عدم موقعیت مناسب برای فاصله‌ی زیاد عکاس از ساختمان باید دوربین دارای ویژگی‌ای باشد که  کل ساختمان یا اثر معماری کاملا در کادر جا بگیرد. دوربین، با قابلیت زاویه ی دید لنز زیاد، فاصله‌ی کانونی را کاهش می‌دهد و کمک می‌کند تا به پرسپکتیو کاملی برسید. برای کاهش کنتراست(تضاد رنگی) نیاز به چندین چراغ یا فلاش قابل حمل نیاز دارید. همچنین برای جلوگیری از نور باز تابیده از سطح نیازمند فیلتر پولاریزر هستید.

 چند نکته‌ی مهم

۱.شما به عنوان یک عکاس ژانر معماری باید چندین بار از موقعیت مورد نظر بازدید و تحقیق کنید. در زمان‌ها و فصول مختلف سال آثار خودتان را ثبت کنید. این باعث می‌شود بهترین زاویه‌ی دید و نور برای شما مشخص شود.

۲.نورپردازی مناسب باید اولویت کار شما قرار گیرد.

۳.حضور افراد در عکس باعث طبیعی به نظر رسیدن اثر شما می‌شود پس از حضور اشخاص استقبال کنید.

۴. جزییات را دقیق‌تر کنید. جزییاتی هستند که با چشم غیر مسلح به خوبی مشخص نیستند و بسیار هم به عکس شما جلوه می‌دهند. پس باید یک مقدار بر روی سوژه‌ی خود زوم کنید تا جزئیات بیشتری در عکس شما مشخص شود.

۴.شما باید زاویه‌ی منحصر به فردی داشته باشید در عین حال یادتان باشد که تمرکزتان  فقط بر روی یک زاویه‌ی خاص از ساختمان نباشد.

5.تراز بودن کادر دوربین شما با خطوط افقی و عمودی در این ژانر بسیار حائز اهمیت است.

در پایان

در این بخش سعی کردیم سبک های پردرآمد و جذاب عکاسی با دوربین را مورد برسی قرار دهیم. عکاسی دنیای هنر وسیعی است. اگر  به عکاسی علاقه مند هستید، می‌خواهید در چه حوزه‌ای کار کنید؟ با توجه به سر رشته‌ای که قصد فعالیت دارید اطلاعاتی مورد نیاز را کسب کنید و سپس تجهیزات مورد نیاز را فراهم کنید. تیم قوی و حرفه ای الی استدیو، بهترین آتلیه عکاسی در اصفهان آماده‌ی راهنمایی شما برای پیدا کردن سر رشته‌ی مورد علاقه و فراهم کردن مناسب‌ترین تجهیزات مورد نیاز است.