ژست گرفتن یا posing، اصطلاحی است که عام و خاص هنگام عکاسی به کار می‌برند. اما این اصطلاح به چه معنا می‌باشد و از کجا آمده است؟ این عمل چه تاثیر و نقشی در جذابیت عکس‌های ما دارد؟ چه ژست‌هایی به زیبایی تصاویرمان می‌افزاید؟ ما به عنوان تیم تحریریه‌ی الی استدیو، قصد داریم مفهوم این اصطلاح را بیان کنیم. به علاوه پس از آن تکنیک‌های چگونه posing را مورد بررسی قرار خواهیم داد. با ما همراه باشید.

ژست، رمز دستیابی به تصاویر فوق‌العاده

ژست گرفتن، در واقع عمل و رفتاری است که هنگام عکاسی انجام می‌دهند. ژست کلمه‌ای فرانسوی است که در فارسی می‌توان معادل‌هایی نه چندان مناسب همچون ادا، کرشمه، رفتار و حرکت برایش پیدا کرد. در انگلیسی نیز به لغت آن gesture می‌گویند. ولی عملش را posing می‌خوانند. پس این اصلاح به زبان ساده، وضع و موقعیت بدنی تعریف می‌شود. posing از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در عکاسی است که می‌تواند باعث زیبایی و جذابیت تصویر یا خراب شدن آن بشود. یک حالت بدنی اشتباه، تمام عوامل خوب مانند نور مناسب، دوربین باکیفیت، بک گراند زیبا و عکاس حرفه‌ای را تحت شعاع قرار داده و بی‌اهمیت می‌سازد. در ادامه شما را با تکنیک‌های طلایی چگونه ژست گرفتن آشنا خواهیم کرد.

 

 

ژست، رمز دستیابی به تصاویر فوق‌العاده

آموزش تکنیک‌ها و نکات طلایی ژست گرفتن

بسیاری ژست گرفتن را سخت‌ترین جنبه‌ی عکاسی می‌دانند. گاهی تمام شرایط ایده‌آل است. نور ملایم همراه شما است. اما هیچ کدام از عکس‌هایتان زیبایی و جذابیت لازم را ندارد و شما نمی‌دانید اشکال کارتان چیست. دلیل این رخداد، تنها موقعیت‌های نامناسب بدنی در تصاویرتان است. این اتفاق عمدتا به دو دلیل رخ می‌دهد. یکی از آن‌ها احساس ناامنی در مقابل لنز دوربین می‌باشد. اما دلیل مهم‌تر و شایع‌تر، ناآگاهی از تکنیک‌های posing است. از این رو شما با رعایت نکاتی که ما در ادامه بازگو می‌کنیم، دیگر با عکس‌های ناامیدکننده از خودتان، مواجه نخواهید شد. زیرا باید بدانید اندام و چهره‌ی شما، هیچ نقشی در زیبایی تصاویرتان ندارند. بلکه تشخیص موقعیت مناسب بدن خودتان در مقابل دوربین، با توجه به شکل صورت و اندامتان، راه دستیابی به تصاویر فوق‌العاده است. راز زیبایی تصاویر سلبریتی‌ها نیز در شناخت بدنشان و آشنایی با ژست‌های مناسب خودشان، نهفته است.

 

  • صاف ایستادن، معیار اصلی جذابیتصاف ایستادن، معیار اصلی جذابیت

چند بار در بچگی این را شنیده‌اید؟ درست بشین؛ انقدر قوز نکن. راست قامت بودن، همواره از معیارهای زیبایی و جذابیت محسوب می‌شود. این موضوع هیچ ربطی به میزان قد شما ندارد. بلکه زمانی که شما با ستون فقرات کاملا کشیده دیده می‌شوید، جذاب به نظر خواهید آمد. این موضوع برای عکاسی و ژست گرفتن نیز صدق می‌کند. اگر در عکس‌هایتان همانند یک آسمان خراش، صاف و استوار بیاستید، بدون شک تصاویرتان فوق‌العاده خواهند شد. پس اولین اصلی که باید در posing رعایت کنید، کنترل ستون فقرات و راست نگه داشتن آن در هر ژستی است. این اصل تحت هیچ شرایطی تغییر نمی کند. این به آن معنا است که اهمیتی ندارد نشسته یا ایستاده باشید. همواره برای جذابیت عکس‌ها، باید حالت استوار خود را حفظ کنید. اما چگونه در ژست‌های مختلف، ستون فقراتمان را صاف نگه داریم؟ در ادامه تکنیکی مفید برای این کار را بیان خواهیم کرد.

 

    • خم شدن از پایین کمرخم شدن از پایین کمر

گاهی ژستی که شما در ذهن دارید، نیاز به اندکی خم شدن دارد. در این مواقع اشتباهی که اکثرا مرتکب می‌شوند، تا کردن کمر و قوز کردن است. اما حالت صحیح و مناسب برای خم شدن، جلو دادن بالاتنه از قسمت پایینی کمر است. شما در این وضعیت صاف بودن ستون فقرات را بهم نمی‌ریزید. بلکه با کمر راست و استوار، تمامی بالاتنه‌ی خود را، اندکی رو به جلو می‌برید. این خم شدن از ناحیه‌ی پایینی کمر اتفاق می‌افتد و در وضعیت صاف ستون فقرات هیچ اختلالی ایجاد نمی‌کند. از همین رو شما می‌توانید با رعایت اصل مهم جذابیت، ژست دلخواهتان را اجرا کنید.

 

  • طبیعی بودن هنگام ژست گرفتنطبیعی بودن، رمز تصاویر دلنشین

نکته‌ی بسیار مهم برای دستیابی به تصاویر دلنشین، طبیعی بودن و حفظ حالت معمول بدن است. برای این موضوع باید لنز دوربینی که شما را نشانه گرفته است فراموش کنید. برای ژست گرفتن تنها باید به این موضوع توجه کنید که همیشه در چنین موقعیتی چگونه عمل می‌کرده‌اید؟ اگر هنگام عکاسی رفتاری را انجام دهید که بدنتان در شرایط معمول نیز همانطور عمل می‌کند، بدون شک تصاویری فوق‌العاده به دست خواهید آورد. البته فراموش نکنید در شرایط طبیعی نیز باید ستون فقراتمان را صاف نگه داریم. اما برای افزایش حس طبیعی بودن ژست‌ها، چند تکنیک وجود دارد که اکنون برایتان بازگو خواهیم کرد.

 

    • انتقال وزن به یک پاانتقال وزن به یک پا

از مواردی که به طبیعی بودن ژست‌ها کمک می‌کند، انداختن وزن بدن به روی یک پا است. اگر وزن را بین هر دو پا تقسیم کنیم، در واقع گرفتار حالتی خشک و بی‌روح خواهیم شد. اصطلاحا شبیه آدم آهنی می‌شویم. اما انتقال وزن به یک پا، امری معمول و طبیعی است که به حس راحتی و جذابیت تصاویر می‌افزاید. راه‌های انتقال وزن به یک سمت بدن، تکیه دادن بر یک پا، انداختن پایی به روی پای دیگر و مواردی از این قبیل می‌باشد.

    • رها کردن شانه‌هارها کردن شانه‌ها

اغلب افراد هنگام عکاسی، به صورت ناخودآگاه، شانه‌هایشان را به بالا جمع می‌کنند. این کار ژست شما را به چند دلیل خراب می‌کند. اول این که باعث بد دیده شدن فرم بدن و شکل گردنتان خواهد شد. همچنین احساس اضطراب، ترس و ناامنی را به تصویرتان منتقل می‌کند. به علاوه موقعیت بدنیتان را مصنوعی و غیر طبیعی جلوه می‌دهد. به همین خاطر قبل از ژست گرفتن شانه‌هایتان را محکم رو به بالا جمع کنید و سپس رها کنید. این عمل باعث رفع تنش و انقباض در شانه‌ها می‌شود و به افزایش حالت طبیعی شما کمک می‌کند.

 

  • حفظ زاویه بدن هنگام ژست گرفتنحفظ زاویه بدن

جهت لنز دوربین، نقطه‌ی کانونی کادربندی در عکاسی است. حال یک سوال پیش می‌آید که هنگام ژست گرفتن، مستقیما رو به دوربین ایستادن بهتر است یا کمی زاویه داشتن؟ به طور کلی اگر بدن ما نسبت به لنز دوربین کمی در زاویه باشد، تصاویر زیباتر و جالب‌تری در انتظارمان است. البته نیاز نیست جهت نگاهمان نیز برخلاف دوربینمان باشد. بلکه تنها کافی است کمی بدنمان زاویه‌دار باشد. یعنی مستقیما رو به دوربین نباشد.. این عمل هم باعث لاغرتر و متناسب‌تر دیده شدن می‌شود. و هم اینکه حس جذابیت بیشتری به عکس‌هایمان می‌افزاید. البته ناگفته نماند، ژست‌های کاملا متقارن و مستقیم رو به دوربین نیز، جذابیت مخصوص به خود را دارند و حس استواری خوبی را، به خصوص در مردان، منتقل می‌کند. انتخاب posing متقارن یا زاویه‌دار، کاملا به انتخاب ما بستگی دارد. این انتخاب باید براساس علاقه و موقعیت‌های بدنی طبیعی و معمولتان باشد.

 

  • دست‌ها، راه انتقال احساسات در تصاویردست‌ها، راه انتقال احساسات در تصاویر

عکس‌ها، تنها تصاویر خشک و خالی از احساس نیستند. بلکه هر عکس، سرشار از احساساتی است که در فضای آن لحظه و میان افراد درون کادر موج می‌زده است. این احساسات توسط دوربین‌ها ثبت و جاودان می‌شوند. اما مهم‌ترین راه انتقال احساسات در عکس‌ها، دستان افراد درون کادر است. اکثرا هنگام ژست گرفتن با دست‌هایشان بلاتکلیف هستند و نمی‌دانند باید با آن‌ها چه‌کار کنند. اغلب دست‌هایشان را بهم قفل می‌کنند یا کنارشان، مانند یک جسم اضافه، آویزان می‌مانند. این حرکات حس ناامنی و اضطراب را به تصاویر منتقل می‌کنند. برای کنترل دستانتان باید بدانید که در چه موقعیتی هستنید و می‌خواهید چه حسی را منتقل کنید. آزاد گرفتن دست‌ها و لمس ملایم صورتتان، شی یا شخص همراهتان، احساسات زیبا و طبیعی را یادآور می‌شوند. اما سفت گرفتن انگشتان، نشانی از خشم، ترس یا غیرطبیعی بودن، می‌باشد. پس فراموش نکنید دست‌ها، نه تنها اضافه نیستند، بلکه عنصر اصلی posing محسوب می‌شوند.

 

  • زاویه‌ی چانه، نقطه‌ی تعادل زیباییزاویه‌ی چانه، نقطه‌ی تعادل زیبایی

هنگام عکاسی، تمام تلاش ما این است که در زیباترین حالت خود، ژست بگیریم. برای این کار لازم است حواسمان به حالت چانه و قرارگیری‌اش در مقابل دوربین باشد. اگر هنگام عکس گرفتن چانه‌ی شما موازی با لنز دوربین باشد و یا اینکه دوربین پایین تر از سطح چانه‌تان باشد، صورتتان در عکس اصلا فرم جالبی نخواهد داشت. زیرا در این حالت گردن شما مخفی می‌شود و چونه و بدنتان یکی شده، بنظر می‌آید. این مسئله باعث چاق و پهن دیده شدن صورتتان خواهد شد. اما اگر چانه‌ی خود را کمی زاویه بدهید، آن را از گردنتان جدا می‌کنید و با این کار جذابیت خاصی به فرم صورت و چهره‌ی خود می‌بخشید.

 

سخن آخر

در اینجا با تعدادی از تکنیک‌های ژست گرفتن آشنا شدید. با این روش‌ها می‌توانید عکس‌های جذاب و زیبایی را به یادگار بگیرید. با این وجود برای دستیابی به تصاویری فوق‌العاده با ژست‌هایی منحصر به فرد، می‌توانید از آتلیه‌ی الهام اشرفیان، مجری خدمات عکاسی و فیلم‌برداری حرفه‌ای، کمک بگیرید. ما تم‌های متنوعی برای تمامی مناسبت‌ها تدارک دیده ایم تا بتوانیم تصاویری بی‌نظیر و زیبا برای شما خلق کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در الی استدیو تماس بگیرید. منتظر نظراتتان هستیم.