مراسم ازدواج، در ظاهر یک شب است. اما آماده سازی آن و کارهای قبل عروسی، چندین ماه زمان می‌برد. در واقع این مهمانی، سمبلی برای ورود عروس و داماد به زندگی مشترک و آغاز مرحله‌ی جدیدی از زندگی آن‌ها می‌باشد. از این رو ممکن است آن‌ها و خانواده‌هایشان به اندازه‌ای سرشان شلوغ باشد که گوشه‌ای از مهم‌ترین امور پیش از جشن را جا بیندازند. به همین خاطر تهیه‌ی فهرستی از این امور، بسیار ضروری به نظر می‌رسد. ما در الی استدیو این مطلب را برای یادآوری کارهایی که باید قبل عروسی انجام دهید، آماده کرده‌ایم. به علاوه می‌توانید چک لیست مراسم ازدواج را از انتهای مطلب دانلود کنید. با ما همراه باشید.

 

چک لیست مراسم ازدواج برای انجام کارهای قبل عروسی

چک لیست مراسم ازدواج برای انجام کارهای قبل عروسی

اشاره کردیم که تهیه‌ی چک لیست جز مهم‌ترین کارها برای مراسم ازدواج است. زیرا می‌تواند به امور نظم ببخشد. به علاوه با مراجعه با آن، هیچ امری را فراموش نخواهید کرد. اما فراهم کردن این فهرست به صورت دستی و توسط خودتان، دو مشکل بزرگ به همراه دارد. اول آن که بسیار زمان‌بر است. و دیگر این که ممکن است باز هم چیزی از قلمتان بیفتد. به همین خاطر ما این چک لیست را به صورت جدولی منظم و دارای قابلیت علامت زدن، برای شما فراهم کرده‌ایم. تنها کافی است از انتهای مطلب آن را دانلود کنید. اما پیش از آن بهتر است نگاهی اجمالی به کارهای قبل از عروسی داشته باشیم.

 

تعیین مقدمات لازم برای برگذاری مراسم ازدواج

 

تعیین مقدمات لازم برای برگذاری مراسم ازدواج

همواره برای انجام هر کاری باید ابتدا مقدمات آن را فراهیم کنید. در این جا و برای انجام کارهای قبل از عروسی نیز، قسمتی از چک لیست مراسم ازدواج، به مقدمات آن اختصاص دارد. در ادامه این مقدمات را بررسی خواهیم کرد.

  • تعیین تاریخ و زمان برگزاری

برای این که بدانید کدام یک از امور را در چه زمانی انجام دهید، ابتدا باید تاریخ جشنتان را مشخص کنید. بهتر است از شش ماه تا یک سال قبل از مراسم ازدواج، تاریخ آن را تعیین کرده باشید. در غیر این صورت فرصت کافی برای انجام تمام امور به دست نخواهید آورد.

  • برآورد هزینه‌ها و تعیین بودجه

یک جشن عروسی می‌تواند بسیار مجلل و هزینه‌بر باشد. اگر بدون حساب و کتاب شروع به خرج کردن پول‌هایتان کنید، ممکن است برای انجام قسمت دیگری از جشنتان، پول کم بیاورید. پس بهتر است همان ابتدا بودجه‌ی خود را تعیین کنید و در نظر بگیرید برای هر مورد تا چه اندازه نیاز به هزینه کردن دارید.

  • انتخاب برنامه‌ریز و تشریفات

امروزه افراد یا شرکت‌هایی هستند که به آن‌ها برنامه‌ریز، برگزارکننده یا تشریفات مراسم ازدواج می‌گویند. در صورتی که امکان هزینه کردن داشته باشید استخدام یکی از آن‌ها می‌تواند کمک بزرگی برای شما باشد. در این صورت جشن عروسی شما بدون هیچ دغدغه‌ای و به زیبایی برگزار خواهد شد. اما اگر بودجه‌ی کافی ندارید بهتر است برنامه‌ریزی را خودتان یا یکی از افراد خانواده بر عهده بگیرد. مطمئن باشید در آن صورت نیز چیزی کم نخواهید داشت و شبی رویایی در انتظارتان خواهد بود.

  • انتخاب مکان مناسب

بعد مشخص کردن تاریخ، بودجه و برنامه‌ریزوقت آن است که مکان مراسم ازدواج خود را انتخاب کنید. به طور کلی دو گزینه پیش روی شما است. این گزینه‌ها شامل تالارهای سر پوشیده یا باغ‌های مجلل هستند. البته اگر بودجه‌ی کافی ندارید می‌توانید به دنبال مکان‌های کم‌خرج‌تر باشید. برای مثال کرایه‌ی یک باغ شخصی. حتی ممکن است اطرافیان شما نیز همچین مکانی را برای یک شب در اختیارتان قرار دهند. به علاوه اگر جشن عروسی شما با مراسم عقد همزمان برگزار می‌شود پیش از هر چیز باید مشخص کنید در کجا عقد می‌کنید. آیا باید محضری نیز انتخاب شود یا تنها مشخص کردن عاقد کفایت می‌کند؟

خرید، از مهم‌ترین کارهای قبل از عروسی

خرید، از مهم‌ترین کارهای قبل از عروسی

پس از آن که مقدمات جشن عروسی را مشخص کردید، وقت آن است که کفش آهنین بپوشید و تمام مغازه‌های شهر را خالی کنید. زیرا مراسم ازدواج و شروع زندگی مشترک، شامل خریدهای بسیاری می‌باشد. در ادامه مواردی که حتما باید تهیه شوند را برایتان بازگو خواهیم کرد.

  • لباس عروس و داماد

انتخاب لباس از هیجان‌انگیزترین امور برای تازه عروس و داماد می‌باشد. شما به عنوان یک عروس، می‌توانید در صورت وجود بودجه‌ی کافی، لباسی سفارشی و مزون دوز بخرید. اما عده‌ی بسیاری خریدن لباس عروس را خرج بیهوده می‌دانند. زیرا برعکس آقایان که کت شلوار عروسیشان را در به خانه‌ی بخت رفتن فرزندانشان نیز به تن می‌کنند، لباس عروس تنها یک بار پوشیده می‌شود. اگر شما نیز چنین عقیده‌ای دارید می‌توانید لباستان را از مزون‌ها کرایه کرده و هزینه‌ی بسیاری را برای امور دیگر پس‌انداز کنید. به علاوه برای اگر نسبت به لباس دست دوم احساس خوبی ندارید با یک مقدار هزینه‌ی بیشتر می‌توانید لباس دست اول مزون‌ها را کرایه کنید. آن زمان شما اولین عروسی خواهید بود که آن لباس را به تن کرده است.

  • حلقه‌های زوجی

در صورتی که مراسم عقد و ازدواج شما همزمان برگزار می‌شود، خرید حلقه‌های ست و زوجی را فراموش نکنید. حلقه‌های ازدواج عموما طلای زرد یا سفید خواهند بود. البته به دلیل مضر بودن طلا برای آقایان، خرید حلقه‌ی مردانه‌ی پلاتین برای داماد، بسیار رواج یافته است.

  • هدایای مناسب برای طرف مقابل

همان طور که می‌دانید، خانواده‌ی هر دو طرف، در جشن عروسی هدایایی به عروس و داماد خواهند داد. بیشتر این هدایا برای عروس‌ها شامل طلا و برای آقایان ساعت می‌باشد. به علاوه پیش از مراسم ازدواج، داماد برای عروس سرویس طلایی می‌خرد که در مراسمشان آن را استفاده کند.

  • تکمیل جهیزیه و چیدن منزل تازه عروس و داماد

عموما در فرهنگ ما تهیه‌ی لوازم منزل بر عهده‌ی خانواده‌ی عروس می‌باشد. در واقع این هدیه‌ای از آن‌ها به زوج جوان است. البته همواره در مورد خرید آن توافقاتی صورت می‌گیرد و مقداری از آن را خانواده‌ی داماد متقبل می‌شوند. در هر صورت یکی از امور مهم، چک کردن جهیزیه و تکمیل آن در زمان باقی مانده تا مراسم ازدواج است. به علاوه می‌بایست در همین زمان منزل تازه عروس و داماد را آماده کنند و جهیزیه را در آن بچینند.

کارهای لحظه آخری، قبل ازبرگزاری جشن عروسی

کارهای لحظه آخری، قبل ازبرگزاری جشن عروسی

در واپسین لحظات باقی مانده به مراسم ازدواج باید یک سری هماهنگی‌ها و سفارشات انجام شود که در ادامه برای شما بازگو خواهیم کرد. در واقع این‌ها آخرین کارهای قبل عروسی می‌باشد.

  • انتخاب منوی شام و تهیه غذای مناسب

از قدیم الایام رسم بر این بوده که در جشن عروسی مهمانان را به شام دعوت کنند و به این صورت آن‌ها را در شادی خود شریک کنند. برای انتخاب منو باید به بودجه ی خود توجه داشته باشید. شما می‌توانید چند نوع غذا و دسر را به صورت سلف سرویس برای پذیرایی از مهمانان خود فراهم کنید. اما در صورتی که بودجه‌ی کافی ندارید نیاز نیست خود را به زحمت بیندازید. تهیه‌ی یک یا دو نوع غذا کفایت می‌کند. در کنارش نیز می‌توانید یک دسر ساده مثل ژله یا دسری سنتی و مخصوص به منطقه‌ی خود انتخاب کنید.

  • انتخاب و سفارش کیک

کیک بریدن عروس و داماد از زیباترین و قدیمی‌ترین رسوم جشن های عروسی می‌باشد. شما می‌بایست کیک را براساس تعداد مهمانان و طبق سلیقه‌ی خود به قنادی سفارش دهید. عموما به دلیل تعداد زیاد مهمانان کیک‌های مراسم ازدواج چند طبقه می‌باشد. از این رو لازم است در انتخاب کیک‌پزی و حمل و نقل آن دقت کافی به خرج دهید.

  • انتخاب دسته گل و سفارش آن به گل فروشی

گل در دست عروس، از اجزای جدا نشدنی تمام مراسم های ازدواج در سراسر جهان می‌باشد. شاید بتوانیم بگوییم که دلیل آن افزودن زیبایی و سرزندگی عروس است. از این رو هنگام انتخاب دسته گل به هارمونی رنگ گل‌هایش توجه داشته باشید. به علاوه در پشت هر گلی نمادی نهفته است. انتخاب گل‌ها براساس نمادهایشان نیز بسیار جذاب است.

  • هماهنگی برای گل زدن و تزئین ماشین عروس

از رسوم دیگر مراسم ازدواج، بدرقه‌ی عروس و داماد پس از جشن عروسی تا منزلشان است. به همین خاطر اتومبیل آن‌ها را با گل تزئئین می‌کنند. پس لازم است از قبل با گل‌فروشی هماهنگی لازم انجام شده باشد تا در زمان مناسب ماشین گل زده را تحویل دهد. برای راحتی کار می‌توانید دسته گل و تزئین ماشین را به یک گل فروشی بسپارید.

  • پخش کردن کارت‌های دعوت برای مهمانان

معمولا پس از آن که لیست مهمانان جشن عروسی آماده شد، به تعداد خانواده‌ها کارت باید چاپ شود. به علاوه برای احترام بیشتر در بسیاری از مناطق، خود عروس و داماد کارت‌ها را به دست مهمانان می‌رسانند. البته ممکن است بسیاری نیز این رسم را نداشته باشند و کارت‌ها را به طریقی دیگر ارسال کنند. در چنین مواقعی می‌بایست عروس و داماد مطابق رسم و رسوم دو خانواده پیش بروند.

  • مشخص کردن گروه موسیقی، دی جی یا آهنگ‌های زیبا

بزم و سرور بدون پایکوبی بی‌معنا است. لازمه‌ی پایکوبی و شادی کردن نیز، موسیقی و آواز می‌باشد. به این منظور می‌توانید یک گروه موسیقی یا دی جی را به جشنتان دعوت کنید. اما در صورتی که بودجه‌ی شما کفاف این کار را نمی‌دهد، انتخاب آهنگ‌های زیبا و پخش آن‌ها طی جشن عروسی، انتخاب مناسبی می‌باشد.

  • انتخاب آتلیه برای عکاسی و فیلم‌برداری

از مهم‌ترین کارهای قبل عروسی، انتخابآتلیه ی مناسب برای ثبت لحظات رویای مراسم ازدواج شما است. به این منظور می‌توانید از آتلیه‌ی الهام اشرفیان، مجری خدمات ودینگ، کمک بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر با الی استدیو تماس بگیرید. منتظرات نظرات شما هستیم. در ضمن در ادامه می‌توانید چک لیست کامل مراسم ازدواج را دانلود کنید. با ما همراه باشید.

دانلود فایل PDF چک لیست مراسم ازدواج

چک لیست مراسم ازدواج

آتلیه الهام اشرفیان، مجری خدمات جشن عروسی، عقد، نامزدی و مراسماتی از این قبیل، می‌تواند عشق جاری در لحظات گذرا و رویایی متعلق به شما را، در تصاویرتان به لحظاتی ابدی تبدیل کند. با الی استدیو همراه باشید.

اینستاگرام الی استدیو را دنبال کنید.

اینستاگرام الی استدیو