دوربین حرفه ای برای عکاسی نیاز دارید؟ همانطور که می‌دانید عکاسی یکی از جالب‌ترین شغل‌ها است. که می‌توانید با توجه به خلاقیت خود، عکس‌های زیبایی را بگیرید و برای همیشه با دیدن آن عکس به یاد خاطرات و لحظات خوش گذشته خود بیافتید. همانطور که می‌دانید، دوربین مهم‌ترین و مقدماتی‌ترین وسیله‌ای است. که قبل از شروع، باید آن را تهیه کنید. اگر می‌خواهید دوربینی را بخرید ولی هنوز نمی‌دانید کدام یکی را بخرید یا نیاز به راهنمایی دارید. با ما همراه باشید می‌خواهیم در الی استدیو به معرفی چندین دوربین حرفه‌ ای و کاربردی عکاسی بپردازیم.

برای خرید دوربین حرفه ای عکاسی به چه فاکتورهایی توجه کنم؟

وقتی که برای خرید یک دوربین حرفه ای اقدام می‌کنید مسلما سوالاتی از این قبیل در ذهن شما ایجاد می‌شود: کدام یک مناسب‌تر است؟ کدام یکی قیمت مناسب و با کارایی بالا دارد؟ آیا اصلا بخرم یا نخرم؟ چه مدلی بخرم؟ این‌ها تنها نمونه‌ای از سوالات احتمالی است. یکی از سوالات دیگری که ممکن است برایتان پیش بیایید این است که آیا با وجود موبایلمان باز هم نیازی به خرید مجدد است یا خیر؟ پاسخ به این سوال بستگی به نوع کاربرد شما دارد. امروزه کیفیت دوربین‌های موبایل مناسب است و برای عکس‌برداری معمولی تا کار شما را پیش میبرد. از فاکتورهای مهم برای خرید قیمت، مگاپیکسل، سایز سنسور، صفحه نمایشگر، لنز، فوکوس، بدنه و…

به‌ چه دوربین‌هایی DSLR گفته می‌شود؟

قبل از شروع بحث، بهتر است بدانید که دوربین حرفه‌ ای یعنی چه؟ با هنگامی که می‌گوییم دوربین DSLR (دی اِس اِل آر) منظور کدام دوربین‌ها است؟ بله- درست حدس زدید. بهترین دوربین‌ها و حرفه‌ای ترین‌ها را با این نام می‌خوانند. که در ادامه توضیح خواهیم داد و اطلاعات مفیدی را راجع به آن‌ها خدمتتان ارائه می‌دهیم.

احتمالا می‌دانید که دوربین‌های DSLR (دوربین‌های دیجیتال تک لنزی بازتابی)، یکی از بهترین و بعضا گران قیمت‌ترین و همچنین حرفه‌ای‌ترین دوربین‌های بازار به شمار می‌روند. به این گروه از دوربین‌ها، دوربین حرفه ای عکاسی می‌گوییم. حال بیایید کمی بیشتر با این نوع آشنا بشویم. دوربین‌های Digital Single Lens Reflex یا بطور مخفف DSLR دوربین‌هایی هستند که دست عکاس را باز می‌گذارند برای تعویض لنز؛ با توجه به موضوع عکاسی خود. زیرا لنز این دوربین‌ها جدا می‌شود. و می‌توانید از لنزهای متنوعی استفاده کنید. این نوع از دوربین‌ها مزایای زیادی دارند که به راحتی نمی‌توانید این گزینه را کنار بگذارید. با وجود این نوع دیگر دغدغه‌ی آن را ندارید که فیلم‌تان تمام شود. و یکی از جالب‌ترین ویژگی‌های آن این است که بعد گرفتن عکس آن را ادیت بزنید. و هر طور که دوست دارید آن را تغییر دهید.

معرفی دوربین حرفه ای برای عکاسی

در این بخش از مقاله می‌خواهیم به معرفی دوربین‌ حرفه ای بپردازیم و مشخصات و مزایا و معایب هر یک را بررسی کنیم.

 

دوربین حرفه ای عکاسی1- Fujifilm X-T4 (فوجی فیلم)

این نوع یکی از بهترین‌ها برای همه‌ی مردم است. اگر قصد خرید دوربین حرفه‌ای را دارید این اولین پیشنهاد ما به شما است. در ادامه می‌خواهیم به معرفی و بررسی اجمالی و نقد و بررسی آن بپردازیم.
دوربینی هیبرید است، کیفیت تصویر آن خیلی خوب است، قابلیت فیلمبرداری با کیفیت و با پایداری تصویر In-Body Image Stabilization یا به طور مخفف IBIS. اما از معایب آن باید به بک هدفون و محدودیت آن در ضبط کردن ویدیو اشاره کرد. شاید این از ایرادات این مدل باشد که دوربین‌های هیبرید که کمی که به آن اشاره کردیم، Full-Frame (فول-فریم) نیستند. درست است. شاید شما آن را یک نقص برای این نوع از دوربین‌ها تلقی کنید. ما هم با نظر شما موافق هستیم. اینکه کسانی که برای شروع کار می‌خواهند از دوربین‌های DSLR استفاده کنند بهتر است از یک مدل Full-Frame استفاده کنید که در ادامه معرفی خواهیم کرد.

مشخصات کلی Fujifilm X-T4:

رزولوشن: 26.1 مگاپیکسلی
سطح کاربرد: Intermediate (متوسط)
صفحه نمایش: 3In ( اینچی) و لمسی است. همچنین قابلیت چرخش نیز دارد.

قابلیت فیلمبرداری: دارد – با رزولوشن 4K و همچنین سرعت 60 فريم بر ثانیه
سایز سنسور: از نوع کراپ APS-C
فوکوس: خودکار – 425 نقطه فعال

 

دوربین حرفه ای برای عکاسی

2- Canon EOS R6 (كانن):

بعد از بررسی دوربین حرفه ای فوجی فیلم، می‌خواهیم بپردازیم به دوربین‌های‌ کانن از کمپانی معرف که کمتر کسی است که با آن آشنایی نداشته باشد. این مدل یک دوربین Full-frame (فول-فریم) و بدون آینه است. و همچنین مانند مدل قبلی، هیبرید است. اگر قصد دارید به طور حرفه‌ای عکاسی کنید، حتما این را در اولویت‌های اول خود قرار بدهید. این دوربین بیشتر برای عکاسی مورد استفاده قرار می‌گیرد تا فیلمبرداری. با اینکه قابلیت فیلمبرداری را هم دارد. آیا دلیل آن را می‌دانید که چیست؟ امیدوارم درست حدس زده باشد! بله- این مدل به دلیل افزایش حرارت در فوکوس در ‌هنگام فیلمبرداری، بیشتر برای عکاسی به کار گرفته می‌شود.

از بهترین ویژگی‌های آن می‌توانیم بگوییم که استفاده از دو کارت حافظه است. و قابلیت IBIS (پایداری تصویر در فیلمبرداری فول فریم) آن و همچنین فوکوس آن در بیشترین سطح را نام برد. اما یکی از معایب‌های آن که شاید شما را از خرید آن منصرف کند، (البته اميدوارم كه اينطور نباشد!)؛ قیمت بالای آن است. از دیگر معایب آن رزولوشن تقریبا پایین آن است. و همچنین برای ضبط کردن فیلم محدودیت زمانی دارد.

 

مشخصات کلی Canon EOS R6:

رزولوشن: 20.1 مگاپیکسل
سطح کاربرد: Advanced (حرفه‌ای)
صفحه نمایش: 3In (اینچی) – با قابلیت چرخش
قابلیت فیلمبرداری: دارد – با رزولوشن 4K و سرعت 60 فریم بر ثانیه)
فوكوس: خودكار – 672 نقطه فعال

 

دوربین حرفه ای نیکون3- Nikon Z6 (نيكون):

بله بله یکی از قدیمی‌های عرصه‌ی عکاسی. که احتمالا آن را به یاد دارید و فراموش نکردید. با ما همراه باشید قصد داریم که به معرفی این دوربینی خوب بپردازیم. یکی از دوربین‌هایی که عکاسان خواهان آن هستند. سیستم فوکوس خودکار – هوشمند دوربین آن‌ها است. این ویژگی‌ مورد توجه تعداد زیادی از عکاسان است. که نیکون آن را دارا است. یکی دیگر از مزایای آن قیمت نسبتا مناسب آن نسبت به دیگر دوربین‌های موجود در بازار است.

مشخصات کلی Nikon Z6:

رزولوشن: 24.5 مگا پیکسل
سطح کاربرد: Intermediate-Advanced (متوسط تا پیشرفته)
صفحه نمایش: 3.2In (اینچی) – لمسی است و همچنین قابلیت چرخش هم دارد.
قابلیت فیلمبرداری: دارد – 4K و سرعت 30 فریم بر ثانیه
سایز سنسور: Full frame (فول فريم)
فوكوس: خودكار – 273 نقطه فعال

 

دوربین حرفه ای Sony

4- Sony A7R IV (سونی):

حال رسیدیم به معرفی بهترین گزینه ممکن برای عکاسی منظره! چرا این دوربین حرفه ای را برای عکاسی منظره به شما پیشنهاد دادیم؟ اکثر عکاس‌ها برای عکاسی در منظره خواهان دوربینی با رزولوشن بالا و دوربینی متناسب با شرایط آب و هوایی باشد و… و این گزینه بهترین گزینه برای آنان می‌تواند باشد. این مدل از دوربین‌ها جزئیات را با دقت بالایی ثبت می‌کند. از ویژگی‌های آن می‌توان به فوکوس خودکار و سریع آن اشاره کرد. و همچنین ارنوگومی بروز آن. و از معایب آن می‌توان به تصحیح نکردن حرکت در حالت  Pixel Shift و ضعف در فیلمبرداری آن اشاره کرد. مطابق قبل به بررسی مشخصات آن خواهیم پرداخت.

مشخصات کلی Sony A7R IV:

رزولوشن: 61 مگا پیکسلی
صفحه نمایش: 3In – دارای قابلیت چرخش
قابلیت فیلمبرداری: دارد – 4K و سرعت 30 فریم بر ثانیه
سایز سنسور: Full frame (فول فریم)
فوکوس: خودکار – 567 نقطه فعال

 

دوربین اکشن ورزشی

5. دوربین‌ حرفه ای اکشن ورزشی:

این مدل از دوربین‌ها، مدلی جدید هستند که یک‌سری ویژگی‌‌های کاملا متفاوتی با دوربین‌های قبلی دارند. و این دوربین‌ها برای عکس‌برداری در جنگل و کوه و دریا و کویر مناسب هستند. نه برای عکس‌برداری روزمره و خیابان و… این مدل در برابر شرایط بد آب و هوایی دارای پایداری است و بدنه‌ی محکم و قدرتمندی دارد. به نظرتون چرا این‌ها را دوربین اکشن ورزشی می‌نامیم؟ درست است به دلیل اینکه این مدل با شرایط ورزشکاران مناسب‌تر است، آن را اکشن ورزشی می‌نامیم.

 

مشخصات دوربین Nikon چیست

6. Nikon D5300 (نيكون):

مدل دیگری از برند نیکون که در بازار امروزه موجود است. و این مدل نیز مانند مدل Sony كه كمی قبل معرفی کردیم برای عکاسی از منظره مناسب است. این مدل هم وزن کوچک‌تری و هم ابعاد کوچک‌تری دارد که شاید گزینه مناسبی برای افرادی که خواهان این مدل باشند، مناسب باشد. به راحتی می‌توانید آن را حمل کنید و به هر جا که دوست دارید ببرید.

مشخصات کلی Nikon D5300:

رزولوشن: 24 مگاپیکسل
صفحه نمایش: 3.2In (اينچی) – با قابلیت چرخش
قابلیت فیلمبرداری: دارد – سرعت 60 فریم بر ثانیه
سایز سنسور: Full frame (فول فریم)

در آخر…

در این مقاله قصد ما بر این بود که به معرفی دوربین حرفه ای عکاسی و همچنین بررسی اجمالی آن‌ها بپردازیم. اما شما که قصد خرید دوربین حرفه ای برای عکاسی دارید، باید به این نکته توجه کنید که خرید هر دوربینی بستگی به رویکرد و نیاز شما دارد. و باید دوربینی متناسب با شرایط خود خریداری کنید. اگر در این رابطه نیاز به راهنمایی بیشتری دارید، می‌توانید با الهام اشرفیان ارتباط برقرار کرده و سوالات خود را مطرح کنید. ایشان قطعا با توجه به بودجه و نوع کار، بهترین گزینه را به شما معرفی خواهد کرد.

 

ه الهام اشرفیان، مجری خدمات جشن عروسی، عقد، نامزدی و مراسماتی از این قبیل، می‌تواند عشق جاری در لحظات گذرا و رویایی متعلق به شما را، در تصاویرتان به لحظاتی ابدی تبدیل کند. با الی استدیو همراه باشید.

اینستاگرام الی استدیو را دنبال کنید.

اینستاگرام الی استدیو