سلام به همه‌ی شما همراهان عزیز. مفتخرم که با یکی دیگر از مقالات کاربردی سایت الی استدیو در خدمت شما عزیزان هستم. قبل از شروع از شما بپرسم تا چه میزان با سبک عکاسی مدرن آشنا هستید؟ اگر سال‌ها پیش به مناسب مراسمی در آتلیه عکس گرفته باشید با برسی آن‌ها حتما متوجه تغییرات آن‌ها با سبک‌های امروزی خواهید شد. روز به روز تکنیک‌ها و خلاقیت‌های جدیدی ارائه می‌شوند که به جذابیت بیشتر تصاویر کمک می‌کنند. در این مقاله قصد دارم در ابتدا شما را با این شیوه عکاسی آشنا کنم. سپس چند ترفند در این زمینه به شما ارائه خواهم داد. با من همراه باشید تا به کمک مطالعه‌ی این مقاله تغیرات سبک عکاسی خود را متوجه شوید.

عکاسی مدرن چیست؟

این سبک عکاسی یک روندی از سال 1900 تا 1960 داشت. شروع آن با تغییر عملی و خروج از زبان و محدودیت‌های هنرهای سنتی مانند نقاشی بود. با وجود اینکه آغازی قبل از قرن 20 داشت اما خود وجود تجهیزات و ابتکارات قبلی زمینه را برای ایجاد این سبک بوجود آوردند. در تعریف اصلی باید گفت: زمینه‌ای بی‌ثبات و بی‌نظم که دائم در حال بروزرسانی تغییر است. عکاسی که قصد فعالیت در این زمینه دارد برای موفقیت خود باید ذهینیت خود را تغییر دهد. چند سال اخیر با حضور تکنولوژی‌های دیجیتال ایجاد سبک عکاسی خلاقانه با تغییرات بسیار حیاتی روبه‌رو شده است. عکاسی معاصر نقطه‌ی عطفی است در دنیای عکاسی چرا که عکاسان با استفاده‌ از این سبک، تصاویر چشم‌نواز با ترکیب‌بندی جدید از طریق فضای سنتی خلق می‌کنند. از نظر دوسلدورف و هلسینکی داشتن پیامی مستحکم و قابل دفاع برای موفقیت در این زمینه بسیار الزامی است.

 

ترفندهای عکاسی مدرن

1.عکاسی با نوردهی طولانی

تصاویری هستند که نور در آن‌ها کشیده شده است. این تکنیک از عهده‌ی کار ادیت بر نمی‌آید در این زمینه باید از منابع نوری فوق‎العاده بهره ببرید. این روش مدرن بسیار آسان است، صرفا صبوری و خلاقیت شما را می‌طلبد. شما باید سرعت شاتر دوربین‌تان را در زمینه‌های طولانی تنظیم کنید. حتما خواهید دید که شات‌های عکس‌برداری ‌شده صحنه‌های زیبا و جذابی را ثبت کرده‌‌اند. از اصلی‌ترین تجهیزات لازم در این زمینه سه پایه است یا وسیله‌ای که قابلیت تکیه‌گاه بودن برای دوربین شما داشته باشد. از فیلتر کاهنده‌ی نور (ND) برای تغییر کیفیت نور در این سبک استفاده کنید. این وسیله جلوی لنز دوربین شما نصب می‌شوند و از شدت نور ورودی کم می‌کند تا عکس با نوردهی مناسب داشته باشیم. از ریموت کنترل در این زمینه استفاده کنید. کاربرد این وسیله زمانی است که قصد دارید با سرعت شاتر طولانی‌تر از 30 ثانیه بدون لرزش ناگهانی عکاسی کنید.

 

2.نقاشی با نور در عکاسی مدرن

 

نقاشی با نور (عکاسی مدرن)

 

از جذاب‌ترین تکنیک‌هایی است که می‌توانید انجام دهید. این سبک معمولا بسیار رنگارنگ و سرشار از انرژی‌ است. البته در عین حال چالش‌برانگیزاند و تمرین و مهارت زیادی از شما در این زمینه می‌طلبد. نگران نباشید با پشتکار و علاقه‌ و صد البته آموزش صحیح این پروژه بسیار برای شما لذت‌بخش خواهد بود. در این سبک از عکاسی مدرن از یک منبع نوری متحرک استفاده می‌شود. این وسیله کمک می‌کند هم سبک عکاسی نوردهی طولانی را داشته باشید و هم اینکه سوژه‌ی اصلی شما را روشن‌تر خواهد کرد. شما با این تکنیک حس زنده‌بودن و حرکت را به یک تصویر ثابت اضافه کرده‌اید. در این روش علاوه بر سه‌پایه و ریموت کنترل به منبع نوری و همچنین ژل‌های رنگی نیاز دارید. ژل‌های رنگی را باید بالای منبع نوری خود نصب کنید تا نور شما تغییر کند در‌ نتیجه جلوه‌ی متفاوت و سه بعدی در فضای شما ایجاد کند.

 

3.تکنیک ایجاد آب ابریشمی

در این سبک مدرن از قطرات معلق آب در هوا استفاده می‌کنند به صورتی که حالت محوی در عکس ایجاد گردد. آب آبشار که روی سنگ‌ها و شاخه‌ها می‌ریزد هاله‌ای ابری مانند بوجود می‌آورد که به عکس شما فضای آرامش بخشی را القا می‌کند. در این سبک باید نور کمتری به دوربین شما وارد شود بدین منظور به جای استفاده از مدهای خودکار یا نیمه خودکار از مد نوردهی دستی M  استفاده کنید. عکاسی را به سبک RAW بگیرید تا به راحتی بتوانید ویرایش کنید. از دیافراگم کوچک استفاده کنید. (حدود f/11 یا f/16 ). از کمترین مقدار ایزو استفاده کنید تا در نهایت با سرعت شاتر آهسته، تمیزترین و شارپ‌ترین عکس‌ها را داشته باشید.

 

4.تکنیک بازتاب نور

 

عکاسی مدرن سبک بازتاب نور

 

یکی از روش‌های بسیار مفیدی که در زمینه‌ی تبلیغات اکسسوری و زیورآلات انجام می‌دهند استفاده از صفحات شفاف با رنگ تیره است. از خود صفحه‌ی گوشی و تبلیت خود می‌توانید در این زمینه استفاده کنید. حلقه یا وسایل زینتی کوچک را روی صفحه‌ی موبایل قرار دهید و در کادرهای بسته و کلوز از آن عکاسی کنید. این ترفند توسط آب هم قابل اجرا است. اگر مکان تاریخی بسیار جذابی دارید روی زمین مقداری آب بریزید دوربین را به نحوی تنظیم کنید که از بازتاب مکان شما در آب تصویر را ثبت کند.

 

5.ثبت عکس‌های پرتره با فلش اکسترنال

در این زمینه شما باید نور محیط را فوق‌العاده کم کنید و از نور فلش دوربین خود استفاده کنید تا پرتره‌های بسیار جذابی داشته باشید. در این روش با استفاده از سه پایه می‌توانید به راحتی زاویه‌ی تابش را تغییر دهید. مزیت دوم این روش این است که می‌توانید در سرعت‌های بالا شاتر و فلاش را با هم هم زمان‌سازی کنید.

 

6.عکاسی مدرن در عمق آب

این سبک جذابیت خاصی دارد اما تجهیزات به خصوصی نیاز دارد. در این سبک شما باید زیر آب ماندن را تمرین کنید با مدل خود صبور باشید و بتوانید یه سرعت عکس بگیرید. این سبک بسیار زمان‌بر و پرهزینه است.

 

ویژگی‌های عکاس زمینه‌ی معاصر

 

عکاس معاصر

 

تا به اینجا 6 مورد از ترفندهای عکاسی مدرن را خدمت شما عزیزان ارائه دادم در ادامه می‌خواهم بگویم شما به عنوان عکاس در زمینه‌ی مدرن باید چه خصوصیاتی داشته باشید.

 

1.داشتن پشتکار قوی

افراد زیادی هستند که این سبک را بسیار زودتر از شما آغاز کرده‌اند و خوب مسلما تجربه‌ی بیشتری نسبت به شما دارند. حتی شاید افراد با تجربه از  این شرایط برخوردار باشند که به مناطق متفاوتی سفر کنند و تنوع بالایی در سبک کار خود داشته باشند. به یاد داشته باشید اگر به تازگی وارد این عرصه شدید صرفا از این افراد الگو برداری کنید و شیوه‌ی کارتان را صرفا با گذشته‌ی خود مقایسه کنید.

 

2.در این زمینه فعالیت زیادی داشته باشید

یک عکاس موفق از چیزی که آموزش دیده است به نحو احسنت استفاده می‌کند و پیاده سازی می‌کند در هر زمینه‌ای که با مسئله‌ای مواجه شد از افراد حرفه‌ای کمک می‌گیرد. من به شما توصیه می‌کنم کمتر فکر کنید و دنبال ایده باشید از هرآنچه یاد گرفته‌اید شروع کنید.

 

3.به دنبال بازخورد از سبک کار خود باشید.

مجموعه‌ای از تصاویری که تهیه می‌کنید را با دیگران به اشتراک بگذارید. نظر آن‌ها را بخواهید این نقد و برسی‌ها حتما به پیشرفت شما در این زمینه کمک می‌کند.

 

4.مسیر مشخص خود را انتخاب کنید.

پوشاک، غذا، زیورآلات و…. هرکدام در زمینه‌ی عکاسی معاصر از قوانین خاصی پیروی می‌کنند. توصیه می‌کنم برای موفقیت و حرفه‌ای شدن حتما یک سبک را انتخاب کنید و پیش بروید.

 

صحبت پایانی

در این مقاله سعی کردم شما را با ترفندهای عکاسی معاصر آشنا کنم.  همین طور بخشی از این مقاله هم ویژگی‌های یک عکاس در این زمینه را با هم برسی کردیم. اینک نوبت شما است. اگر در این زمینه علاقه‌مند‌اید شروع کنید تصاویر خود را ثبت کنید و با ما به اشتراک بگذارید. تیم قوی و حرفه‌ای ما در خدمت شما است تا به عنوان یک راهنما شما را بیشتر راهنمایی کند. همچنین تیم ما برای ثبت زیباترین لحظات زندگی‌تان همراه شما است. با ما در ارتباط باشید.

 

الی استدیو، آتلیه تخصصی خدمات عکاسی و فیلمبرداری wedding، ضبط فرمالیته و مراسماتی از این قبیل، با مدیریت خانم الهام اشرفیان، در شادی و سرور شما کنارتان خواهد بود.

 

اینستاگرام الی استدیو را دنبال کنید.

اینستاگرام الی استدیو