عکاسی از طبیعت، یکی از جذاب ترین و لذت بخش ترین شاخه‌های ثبت تصویر برای علاقه مندان به این هنر مدرن است. در واقع زیبایی های جهان هستی، بیش از هر نقاشی و دکور طبیعی می‌تواند عکاسان خوش ذوق را سر مست کند. احتمالا شما نیز همین احساس را داشته و به این سبک هنری علاقه دارید. اما برای این که بتوانید جذابیت‌های خلقت را آن طور که شایسته است در قاب دوربین خود جا دهید، چه ترفندهایی را باید بلد باشید؟ برای گرفتن پاسخ این سوال ما را تا انتهای مطلب همراهی کنید. زیرا ما در الی استدیو تصمیم گرفته‌ایم به شما برای عکاسی از طبیعت، کمک کنیم.

 

عکاسی از طبیعت

 

عکاسی از طبیعت

به نظر شما به چه تصویرهایی، عکاسی از طبیعت گفته می شود؟ باید به شما بگوییم هر آن چه ردی از انسان و اعمال او داشته باشد، مخالف طبیعی بودن است. به همین خاطر اگر عکسی را دیدید که چند مرغ و خروس در آن می پلکند یا گاوهای تنومند مشغول چرا هستند، آن را تصویری از این سبک در نظر نگیرید. زیرا تمام حیوانات اهلی در کنار انسان زندگی می کنند و به دست او پرورش می یابند. دیگر حساب آسمان خراش‌ها و جاده‌ها، حتی اگر در دل جنگل نیز باشند، مشخص است. با این حساب دیگر در مورد وجود انسان در آن تصاویر صحبت هم نمی‌کنیم.

 

جاذبه‌های عکاسی از طبیعت و ابزارهای مورد نیاز

بهترین صفتی که می توانید برای هستی پیدا کنید چیست؟ احتمالا صفات وسیع و پهناور مناسب‌ترین باشد. وسعت عرصه ی عکاسی از طبیعت نیز به اندازه‌ی تمام هستی و جلوه‌های بی نظیر آن است. به طوری که شما می‌توانید هزاران شاخه از این هنر را بررسی کنید. سپس یکی از آن‌ها را برای فعالیت انتخاب کنید. در ضمن کار این جا نیز تمام نمی شود. زیرا برای همان یک شاخه هم با دنیای وسیعی از تنوع مواجه خواهید شد. به راستی این نهایت خوشبختی برای یک عکاس نیست؟ در ادامه تعدادی از پرطرفدارترین جاذبه ها برای ثبت مناظر را با شما به اشتراک می‌گذاریم. به علاوه اشاره‌ای به ابزارهای مورد نیاز برای هر کدام خواهیم داشت. با ما همراه باشید.

 

  • آب های جاری و خروشان

از زیباترین جذابیت‌های دنیای ما، وجود مناظری است که مایه ی حیات در آن می‌جوشد و حرکت می‌کند. نگاه کردن به آب، روح هر فردی را به وجد می‌آورد و سرشار از شادی و آرامش می‌کند. حال اگر آن فرد عکاس باشد مگر می‌تواند به وسوسه‌ی ثبت آن منظره توجه نکند؟ تفاوتی ندارد که آن آب در یک رودخانه جریان یابد، از دل زمین بجوشد یا از شکاف میان کوه جاری شود. تمام آن مناظر بهترین سوژه برای عکاسی از طبیعت هستند.

 

جاذبه‌های عکاسی از طبیعت و ابزارهای مورد نیاز

 

  • کوه‌های سر به فلک کشیده و سفید

نماد قدرت و بزرگی خداوند در جهان هستی، کوه‌ها هستند. به طوری که انسان‌های بدوی رشته کوه‌ها و قله های بلند را خانه‌ی خدایان می دانستند. این موضوع نشان می‌دهد که این ستون‌های سر به فلک کشیده ی طبیعی از ابتدا برای انسان‌ها جذابیت داشتند. به علاوه زمانی که برف های سپید در نوک قله‌ها می نشیند، آن منظره هارمونی بی نظیری با آبی آسمان و کوه‌های قهوه‌ای پیدا می‌کند. به طوری که هر چشمی را به خود خیره می‌کند و لنز دوربین ناخودآگاه به سمت آن می چرخد تا زیباترین تصاویر را ثبت کند.

 

  • جنگل‌ها، درختان و ‌گل‌های چشم نواز

احتمالا نیازی نباشد که این مورد را توضیح دهیم. هزاران نوع درخت و شکل‌های مختلف وجود دارد که برگ هیچ کدامشان شبیه دیگری نیست. گل‌ها، بوم نقاشی خالق هستند و از تمام رنگ‌ها در کشیدن آن‌ها بهره گرفته است. هر جزئی از درختان و گل‌ها می‌توانند به تنهایی یک سوژه بی نظیر برای عکاسی از طبیعت باشند. تنها کافی است خوب و متفاوت به آن‌ها بنگریم. جالب است بدانید بیشترین ترفندهای ثبت تصاویر که بازگو می‌کنیم، متعلق به این دسته‌اند. زیرا در این مناظر، تنها با رعایت آن‌ها می‌توانید آن شگفتی که مجذوبتان کرده را در لنز دوربین بیابید.

 

  • حیات وحش در میان خشکی و آب

از دیگر جاذبه‌های مورد توجه در عکاسی از طبیعت، حیوانات وحشی‌ای هستند که در خشکی و دریا زندگی می‌کنند. البته منظور از وحشی، درنده نیست. بلکه معنای عام‌تری دارد و هر حیوانی که به دور از انسان‌ها زندگی می‌کند را شامل می شود. بیشترین ابزارها برای ثبت تصاویر نیز متعلق به این شاخه هستند. زیرا رفتن به عمق اقیانوس‌ها یا نزدیک شدن به حیوانات وحشی بدون این که متوجه شما شوند یا خطری برایتان باشند، تنها با استفاده از ابزارهای ویژه ممکن می‌شود. در این سبک شما به لوازمی برای استتار، زوم کردن بدون افت کیفیت و مواردی از این قبیل نیاز خواهید داشت.

 

ترفندهای عکاسی از طبیعت

 

ترفندهای عکاسی از طبیعت

تا کنون شما را با مفهوم عکاسی از طبیعت و تعدادی از سوژه‌های آن آشنا کردیم. در ادامه به تعدادی از ترفندهای متنوع، که هنگام ثبت عکس در دل طبیعتی بکر به کارتان می‌آید، آشنا خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

 

  • شناخت نور و در خدمت گرفتن آن

همواره و در هر سبکی از ثبت تصاویر، نور حرف اول را می زند. البته این موضوع به آن معنا نیست که تنها در زمان خاصی از روز نور مناسب است و می‌توان تصاویر زیبایی به دست آورد. بلکه یک عکاس باید بتواند از هر نوری استفاده‌ی درستی داشته باشد و بهترین را در آن زمان خلق کند. برای این که بتوانید نور را در خدمت خود بگیرید باید انواع نور را بشناسید و روش ثبت تصاویر در بستر آن را بلد باشید.

 

  • دیدگاه متفاوت و تازه

نه فقط در عکاسی، بلکه در هر کاری برای دیده شدن باید چیزی تازه به مردم عرضه کرد. اگر نگاه و تصاویر شما، تفاوتی با دیگران نداشته باشد چرا آن‌ها باید توجهشان را به شما اختصاص دهند؟ پس در طبیعت نه آن طور که همه به حیوانات، گل‌ها و درختان نگاه می‌کنند، بلکه با نگاهی متفاوت به آن‌ها بنگرید. سپس سعی کنید چیزی که فقط شما می‌بینید را به گونه‌ای ثبت کنید که دیگران هم بتوانند نگاهتان را درک کنند.

 

  • توجه به الگوهای طبیعت

مگر نه اینکه شما به دنبال ثبت یک شاهکار هستید؟ آیا هیچ چیزی فوق‌العاده‌تر از نظمی که خالق در دنیایش ترسیم کرده است، وجود دارد؟ تنها کافی است در طبیعت لحظه‌ای توقف کرده و سعی کنید الگوهایی که در آن پنهان است را بیابید. آن زمان خواهید توانست قلب‌هایی که در گل بنفشه مخفی شده‌اند یا خیمه‌ای که درختان بر سر یک برکه برافراشته‌اند را به خوبی تشخیص دهید. آن زمان، هنگام عکاسی از طبیعت، زاویه‌ی دوربینتان را جوری تنظیم خواهید کرد که آن قلب و خیمه کاملا در قاب تصاویرتان خودنمایی کنند.

 

  • قاب بندی و استفاده از خطوط شطرنجی

یکی از بهترین ابزارهایی که در دسترس همه‌ی شما هست و می‌تواند تصاویر ثبت شده را بسیار ماهرانه جلوه دهد، خطوط شطرنجی است. این خطوط به شما درک این را می‌بخشد که در قاب تنظیم شده توسط شما چه مناطقی بیش از حد اشباع شده، کجای عکستان خالی است و اینکه آیا سوژه‌ی شما در جای مناسبی از این قاب قرار دارد یا نه؟ در ترفند بعدی یکی از قوانین عکاسی که با استفاده از خطور شطرنجی اجرا می‌شود را توضیح خواهیم داد.

 

  • توجه به قانون یک سوم

یکی از بهترین ترفندها هنگام عکاسی از طبیعت، به کار بستن قانون یک سوم است. بر اساس این قانون شما با استفاده از خطوط شطرنجی قاب دوربینتان را سه قسمت در نظر می‌گیرید  و سعی می‌کنید سوژه‌ی مورد نظرتان را در یکی از این قسمت‌ها جا دهید. با این کار تصویر شما جلوه‌ی بسیار خوبی به دست خواهد آورد. تنها کافی است یک بار این کار را امتحان کند.

 

عکاسی از طبیعت

 

  • حضور در ایده‌آل ترین زمان و حالت

در آخر به یاد داشته باشید که همیشه برای ثبت یک شاهکار، باید به موقع برسید. اگر زمان مناسب را از دست دهید، شاید تصاویر زیبایی ثبت کنید اما هیچ کدام از آن‌ها استثنایی نخواهند بود. برای مثال تصویر کنید سوژه ی شما دو درخت درهم تنیده است. بدون شک ترکیب این دو درخت به تنهایی زیبایی خاصی همراه خود دارند. اما زیباترین لحظه‌ی آن‌ها تنها زمانی است که خوردشید روز یا قرص کامل ماه در شکاف میان آن‌ها قرار گرفته باشد.

 

سخن آخر

در این جا شما را با تعدادی از ترفندهای عکاسی از طبیعت آشنا کردیم. شما می‌توانید برای انواع آموزش‌ها و ترفندهای عکاسی می‌توانید به بلاگ الی استدیو مراجه کنید. منتظر نظرات شما هستیم.

اینستاگرام الی استدیو را دنبال کنید.

اینستاگرام الی استودیو