فیلتر لنز عکاسی انواع گوناگونی دارد که ما در این مقاله به بررسی هر یک خواهیم پرداخت. عکاسی‌ رشته ای بسیار جذاب می‌ باشد. یک عکاس با دید بهتر می‌ تواند یک اثر هنری را در یک ثانیه ضبط نماید. عکس ها موجب می‌ شوند تا لحظات خوبی به یادگار بماند. همین امر موجب شده است تا بیشتر افراد از عکاسی‌ خوششان بیاید. برای این که یک عکاس حرفه‌ای باشید، ابتدا لازم است که با تجهیزات عکاسی‌ آشنا باشید. بتوانید این ابزارها را به موقع به کار ببندید. از مهم ترین تجهیزات برای عکاسی، انواع فیلتر لنز عکاسی است. این فیلترها به هنگام عکاسی‌ از اهمیت ویژه ای برخواردارند.

از جمله کاربردهای فیلتر لنز عکاسی

این فیلترها به گونه ای هستند که بر روی میزان رنگ تصویر مورد نظر تاثیر گذاشته و میزان نور را کم و زیاد می‌ کنند. البته این ابتدایی ترین کارکرد فیلتر لنز عکاسی است. ما در این زیر از جمله مهم ترین کاربردهای فیلتر لنز عکاسی را معرفی کردیم.

اولین کاربرد

یکی از کارکردهای فیلتر لنز عکاسی، محافظت از لنز‌ دوربین می‌‌‌‌‌ باشد. لازم به ذکر است که اگر تازه وارد این حرفه شده اید از لنزهای حرفه ای استفاده نکنید. سعی کنید لنزهایی با سطح متوسط را خریداری و با آن شروع به عکاسی‌ نمایید. فیلترها از ورود گرد و غبار به لنز‌ جلوگیری می‌ کنند و مانع تماس شیء تیز با لنز‌ می‌ شوند. به طور کلی می‌ توان بیان داشت که فیلترهای محافظ هیچ گونه تأثیری در وضوح عکس و .. نخواهند داشت. همان طور که از نامشان پیداست فقط برای محافظت از لنز‌ به کار می‌ روند. قیمت این فیلتر‌ در مقایسه با فیلترهای حرفه ای و .. بسیار ارزان تر است.

دومین کاربرد

گروهی از فیلتر لنز عکاسی به گونه‌ای هستند که برای بهبود بخشیدن به تصویر مد نظر مورد استفاده قرار می‌ گیرد. این فیلترها به عکاسان در جهت بهبود میزان نور و تابش مستقیم، انعکاس نور و … کمک شایانی می‌ کند.

سومین کاربرد

علاوه بر این ها، این اقلام به شما کمک می‌ کنند که نور به صورت دقیق و به صورت یکسان به شیء مورد نظر بتابد. این فیلتر لنز عکاسی در زیر نور آفتاب به شما کمک زیادی کرده و باعث بالا رفتن کیفیت تصویر در زیر نور آفتاب خواهد شد.

چهارمین کاربرد

در برخی موارد عکس باید طبیعی تر از حد معمول به نظر برسد. برای تحقق این امر نیز نوعی فیلتر لنز عکاسی تولید شده است. شما می توانید برای تقویت رنگ و .. از این فیلتر‌ استفاده کنید و عکس های طبیعی تری بگیرید.

انواع فیلتر‌‌ دوربین عکاسی‌

ما در این بخش قصد داریم تا شما با چند مورد از مهم ترین فیلتر لنز عکاسی آشنا نماییم.

فیلتر‌ پيچی لنز دوربین عکاسی

از مهم ترین نوع فیلتر لنز عکاسی، فیلتر‌ پیچی یا دایره ای می‌ باشد. از این فیلتر‌ با نام فیلتر‌ گرد نیز یاد می‌ شود. قطرهای متنوعی از این فیلتر‌ در بازار توزیع شده است. شما باید بنا بر میزان قطر دوربین خود یکی از آن ها را خریداری نمایید. توجه داشته باشید که وجود این فیلتر‌ در لنز دوربین، موجب پدید آمدن رنگ آمیزی در تصویر خواهد شد.

فیلتر‌ مربعی لنز‌ دوربین عکاسی

فیلتر‌ مربعی عضوی از گروه فیلتر‌ لنز دوربین می‌ باشد که نمی تواند به خودی خود و به تنهایی بر روی لنز‌ سوار شود. برای به کار بردن این نوع فیلتر، لازم است که حتما از یک نگهدارنده استفاده شود. فیلتر مربعی این امکان را دارند که از یک آداپتور استفاده نماید. که این امر موجب می شود تا چندین شیار را به آن اضافه نموده و از چند فیلتر استفاده نمایید. این نوع از فیلتر‌ بین عکاسان دوست دار طبیعت، بسیار محبوب گشته است. ناگفته نماید که این فیلتر لنز عکاسی از لنز‌ دوربین شما به کم ترین میزان مراقبت خواهد کرد.

فیلتر‌ مستطیلی لنز دوربین عکاسی

این فیلتر‌ نیز همانند فیلتر‌ مربعی برای اتصال به دوربین، نیاز به یک شیء نگهدارنده دارد. این فیلتر‌ برخلاف فیلتر مربعی، فضای بیشتری را احاطه می‌ کند. فیلتر‌ مستطیلی لنز دوربین عکاسی‌ در بیشتر موارد برای عکسهای طبیعت و چشم اندازهای طبیعی کاربرد دارد.

فیلتر‌‌ uv لنز دوربین عکاسی‌

فیلتر uv از تماس و داخل شدن اشعه فرابنش ساطح شده از خورشید به لنز‌ جلوگیری کرده و به هیچ وجه اجازه ورود به این اشعه را نمی دهد. همان گونه که می‌ دانید این اشعه بر روی کیفیت عکس تاثیر بدی می‌ گذارند. به گونه ای که تصویر را مه آلود نشان می‌ دهد. در زیر نورآفتاب استفاده از این لنز‌ بسیار مناسب است.
به همین دلیل این فیلتر‌‌ برای عکس برداری از آسمان آبی گزینه بسیار مناسبی است. البته باید بیان کرد که گروهی از عکاسان حرفه ای با استفاده از این فیلتر‌‌ مخالفند. بر این باورند که این فیلتر‌‌ نور را مسدود کرده و جلوه طبیعی نور را از بین می‌ برد. اما با این حال این امر دلیلی بر کنار گذاشتن این فیلتر‍‌ نمی باشد.

فیلتر‌ پولاریزه لنز دوربین عکاسی‌‌

یکی دیگر از فیلتر‌ لنز عکاسی ، فیلتر پولایزه است. مهم ترین تاثیر این فیلتر بر روی عکس های بدون رنگ و روح است. رنگ جالبی که به تصویر می بخشد عکس را از بی روحی و بی رنگی در می آورد و به آن رنگ و لعاب می بخشد. بیشترین کاربرد این فیلتر، برای عکاسی‌ از منظره های طبیعی و مخصوصا آسمان آبی و وسیع است. آسمان در این نوع فیلتر لنز عکاسی اندکی تاریک تر و بی نورتر به نظر می رسد. هم چنین شما کاربر گرامی می توانید در هنگام عکس گرفتن فیلتر را بپرخانید تا بتوانید رنگ دهی جالبی در هر عکس داشته باشید.

این فیلتر‌ به خودی خود به 2 دسته دایره ای و خطی تقسیم بندی می شود. بیش تر عکاسان حرفه ای خریدن فیلتر‌ پولایزه دایره را پیشنهاد می دهند. آن‌ها بر این یاورند که فیلتر‌‌ خطی این مدل، اثرات بدی بر روی لنز‌ می گذارد.

سخن آخر

ما در این مقاله سعی کردیم تا شما را با انواع لنز فیلتر عکاسی آشنا نماییم. با خواندن دقیق هر کدام شما می توانید به انتخاب درست و دقیق‌تری دست یابید. هدف الی استودیو راهنمایی شما در همه زمینه های عکاسی‌ است.