عکاسی در پلکان ایده بسیار هوشمندانه‌ای است. دلیل این موضوع پتانسیل بالای پلکان در ایجاد فضا در عکس است. عکاسان با تجربه از معماری خاص هر ساختمان به نفع خود استفاده می‌کنند. برای یک عکاس، پلکان یکی از بهترین عناصر ساختمان است. زیرا یکی از جاهایی است که در معماری توجه زیادی به زیبایی‌اش می‌شود. یک نگاه گذرا به زیباترین ساختمانهای جهان تاییدی بر این ادعا است. دلیل اصلی این موضوع انعطاف پذیری طراحی پله است. پله ها می‌توانند به صورت مستقیم، مارپیچ، شکسته و… طراحی شوند. هر کدام از این اشکال فرصت ویژه‌ای را در اختیار عکاس و سوژه‌اش قرار می‌دهد.

وجود پاگرد، نرده و حفاظ در ساختار پله جذابیت عکاسی در آن را دو چندان می‌کند. اگر کمی ذوق به خرج دهیم می‌توانیم از شکل خاص هر پله ایده بگیریم. پیش نیاز این موضوع آشنایی به عکاسی در پلکان است. برای عکاسی در راه پله آشنایی با دو اصل ضروری است. اولا باید شناخت خوبی از عکاسی خود پلکان داشته باشیم، ثانیا ژست‌های مختلف عکاسی در راه پله را بشناسیم. در غیر اینصورت در بهترین حالت به دام کلیشه می‌افتیم و همه زحمتمان بر باد می‌رود. در این مطلب قصد داریم به شما شناختی کلی از این دو مبحث ارائه دهیم. امیدواریم این شگردها شما را در عکاسی زیبا و حرفه‌ای‌تر یاری کند.

 

اصول عکاسی در پلکان

یکی از خوبی‌های عکاسی در پلکان این است که همه جا حداقل یک راه پله وجود دارد. خوبی دیگر این است که برای عکاسی موفق در راه پله نیاز به دوربین و لنز خاصی ندارید. تنها کاری که باید بکنید این است که خلاقیت داشته باشید. برای تحریک خلاقیت اولین قدم خوب نگاه کردن است. نگاه کردن به پله چه تاثیری روی ما دارد؟ کمی فکر کنید. بله درست حدس زدید: چشمهای ما را هدایت می‌کند. ما انسانها ذاتا کنجکاو هستیم و هر وقت در مقابل یک راه پله قرار میگیریم ناخودآگاه چشمهای خود را روی پله‌ها حرکت می‌دهیم. می‌توانیم از این ویژگی در عکاسی استفاده کنیم. باید بخاطر داشته باشیم که همین خصوصیت پله می‌تواند برای ژست گرفتن هم به ما ایده دهد. به عنوان مثال ژست بالا رفتن از پله القا کننده حس پیشرفت و آزادی است. پایین آمدن از پلکان حسی از بازگشت دارد.

پله‌های مارپیچ علاوه بر همه چیزهایی که گفتیم زیبایی خاص خودشان را دارند. این پله‌ها یک حالت جادویی و ماورایی به بیننده القا می‌کنند. اگر از زاویه بالا به پلکان مارپیچ نگاه کنیم خواهیم دید که به ما حسی بی‌پایان می‌دهد. اما اگر زاویه نگاه ما از پایین به بالا باشد اینطور به نظر می‌آید که پلکان ما را به صعود دعوت می‌کند. یکی از تکنیکهای دیگر عکاسی پلکان این است که به دنبال تقارن و شکل‌های هندسی باشیم. اگر کمی زاویه دوربین را حرکت دهیم خواهیم دید که پله‌ها و نرده‌ها شکل‌های زیبایی با یکدیگر می‌سازند. همه‌ی انچه که گفتیم تنها بخشی از پتانسیل پلکان است. کافی است کمی خلاق باشید و وقت بگذارید. خواهید دید یافتن ایده برای عکاسی کار سختی نیست. باید تمرین کنیم و سعی کنیم کمی متفاوت نگاه کنیم.

 

ژست های عکاسی در پلکان

در این قسمت به معرفی ژست هایی برای عکاسی در پلکان می پردازیم. با خواندن این مقاله خواهید توانست عکسهایی حرفه ای و زیبا در پلکان بگیرید!

ژست های نشسته

ژست‌های نشسته بصورت کلی چند چالش دارند. اولا کسی که در یک عکس نشسته است انفعالی و شلخته به نظر می‌آید. ثانیا نشستن در عکس ممکن است باعث شود کوتاه و کوچک به نظر بیاییم. بنابراین باید سعی کنیم با کمی خلاقیت مشکلات این ژست را حل کنیم. اولین شگرد این است که وقتی روی پله می‌نشینیم وانمود کنیم داریم خودمان را کش می‌دهیم. یعنی مثلا دستها را تا جای ممکن بالا ببریم و کمی خود را بکشیم. راهکار دیگر این است که یک دست را بالا ببریم و با دست دیگر موهایمان را لمس کنیم. این ژست برای خانمها و خصوصا آنهایی که به عکاسی مدلینگ علاقمند هستند مناسب‌تر است.

ژست پاها می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد. بصورت کلی بهتر است پاها را روی یک پله و بصورت جفت نگذاریم. می‌توانیم با بالا و پایین گذاشتن هر پا آناتومی انداممان را با شکل خاص پلکان هماهنگتر کنیم. در این حالت مدل می‌تواند به دوربین نگاه کند یا جایی در دور دست را بنگرد. ضمنا امکان عکاسی از زوایای مختلف را نباید فراموش کنیم. تمام رخ، سه رخ و نیمرخ هر کدام مزایای خودشان را دارند. شگرد دیگر برای حل مشکل کوتاه به نظر آمدن این است که لنز دوربین را بیشتر به پاها نزدیک کنیم. با این تکنیک عکس ما بُعد و پرسپکتیو پیدا می‌کند و هیجان انگیزتر می‌شود.

عکاسی در پله مخصوص زوجین

عکاسی نشسته در پلکان ژست‌های فوق العاده‌ای برای زوجها دارد. یکی از این ژست‌ها به اینصورت است که خانم روی پله بالاتر بنشیند و آقا روی پله پایینتر. در این حالت خانم می‌تواند دستها را روی شانه آقا بگذارد. ژست برعکس این حالت هم می‌تواند همراه با در آغوش گرفتن باشد. ژست دیگر نیز شامل جدا نشستن روی دو پله مختلف و خیره شدن بهم و گرفتن دستهای یکدیگر است. یادمان نرود همه‌ی نکاتی که برای عکاسی یک نفره ذکر کردیم در عکاسی دو نفر هم صادق می‌باشند.

ژست های ایستاده

پله محل گذر و حرکت است. بنابراین همیشه می‌توانیم از این نکته به نفع خودمان استفاده کنیم. می‌توانیم برای عکس گرفتن در پلکان ژست بالا رفتن یا پایین آمدن بگیریم. هر کدام از این ژست‌ها معنای خودشان را دارند که پیشتر به آنها اشاره کردیم. عکاسی از پلکان می‌تواند از زاویه پهلو انجام ‌شود یعنی پایین تنه پشت نرده‌ها قرار بگیرد. در ژست ایستاده هم مثل نشسته سوژه می‌تواند به دوربین یا جایی دیگر نگاه کند.

ژست‌های ایستاده امکان بیشتری برای استفاده از پس زمینه به ما می‌دهند. در نتیجه اگر پلکانی که انتخاب کرده‌ایم در فضای باز و مثلا یک باغ است باید از این امتیاز استفاده کنیم. اگر راه پله‌ای که انتخاب کرده‌ایم نرده زیبایی هم داشته باشد بسیار عالی است. مدل می‌تواند از پشت، جلو یا کنار به نرده تکیه دهد یا دستش را روی آن بگذارد. اگر نرده‌ها مناسب باشند می‌توانیم از سوژه بخواهیم روی آنها بنشیند. یکی از کارهای بسیار هیجان انگیزی که در ژانر پلکان می‌توانیم انجام دهیم عکاسی در پلکان شلوغ است. تکنیکی که برای این کار استفاده می‌شود نوردهی طولانی است. یعنی مدل ما ثابت می‌ایستد و گذر رهگذران در اطراف او سایه ایجاد می‌کند. البته عکاسی در این حالت چالش‌های خود از جمله کسب اجازه را دارد. اما این ایده آنقدر جذاب هست که ارزشش را داشته باشد.

مزایای عکاسی در پله

عکاسی در پلکان با پتانسیل بالای بصری و تنوع بینظیر ژست‌هایش فرصتی است که هیچکس نباید از دست دهد. راحتی این سبک عکاسی این است که نیاز به امکانات ویژه‌ای ندارد. یک دوربین ساده یا حتی گوشی هوشمند برای شروع کار کافی است. عکسهایی که در پلکان می‌گیریم همیشه جذاب، دوست داشتنی و پرانرژی هستند. پس یکبار دیگر نکاتی که گفتیم را مرور کنید و ژستها و تکنیکها را به خاطر بسپارید. دوربین یا گوشی هوشمندتان را بردارید و برای کشف یک راه پله زیبا راهی شوید.

سخن پایانی

در این مقاله نکات مهم دیگری در زمینه‌ی عکاسی آموزش دادیم. پیشنهاد می‌کنیم حتما این نکات را پیاده کنید و عکس های جذابی ثبت کنید.