سلفی گرفتن از پدیده‌های نوین جهان مدرن و فردیت‌گرای امروز است. ما در تیم تحریریه‌ی الی استدیو، درباره‌ی چیستی سلفی گرفتن و تاریخچه‌ی آن به طور مفصل بحث کرده‌ایم. اما این مقاله را به بازگویی نکات مهم برای گرفتن یک سلفی فوق‌العاده اختصاص داده‌ایم. اگر به عکس گرفتن از خود علاقه دارید، تا آخر این مطلب با ما همراه شوید.

نکات مهم در سلفی گرفتن

نکات مهم در سلفی گرفتن

هیچ کس به جز خودتان نمی‌داند در سر شما چه می‌گذرد. از این رو گاهی اوقات که از کسی می‌خواهید از شما عکس بگیرد؛ نمی‌تواند دقیقا آن چیزی را که مد نظرتان است، تحویلتان دهد. به علاوه گاهی در شرایطی قرار خواهید گرفت که میل زیادی به عکس گرفتن از خود دارید. اما کسی نیست که این کار را برایتان انجام دهد. در چنین مواقعی سلفی گرفتن بهترین گزینه‌ی پیش روی شما است. تنها کافی است نکات ریز اما مهم مربوط به این کار را فرا بگیرید. آن زمان می‌توانید تصاویری حرفه‌ای و زیبا از خودتان داشته باشید. اکنون پیش از آن که به بازگویی نکات مهم این کار بپردازیم، ابزار کار و وسایلی که به آن‌ها احتیاج داریم را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

  • دوربین یا موبایل؟

شاید برایتان سوال پیش آمده باشد که بهترین وسیله برای گرفتن سلفی چیست؟ عده‌ای ممکن است بگویند دوربین، زیرا آن را ابزاری حرفه‌ای‌تر تصور می‌کنند. از سویی دیگر اغلب افراد از موبایل برای سلفی گرفتن استفاده می‌کنند. به خصوص از زمانی که تلفن‌های همراه هوشمند دارای دوربین‌های جلو باکیفیت شدند، کفه‌ی ترازو برای عکس انداختن از خود، به این سو سنگین‌تر شد. واقعیت آن است که هیچ تفاوتی در استفاده از این ابزارها وجود دارد. شما با رعایت نکاتی که بازگو می‌کنیم، به وسیله‌ی هر دو این ابزارهای عکس‌برداری می‌توانید عکس‌های فوق‌العاده از خودتان بگیرید.

  • تجهیزات مورد نیاز

برخلاف تصور عموم، شما برای ثبت تصاویری حرفه‌ای نیاز به ابزارهای گران قیمت ندارید. تنها کافی است نیاز خود را شناسایی کرده و با کمترین امکانات به رفع آن‌ها بپردازید. شما برای گرفتن سلفی و انجام نکاتی که در ادامه ذکر می‌کنیم، به چند وسیله نیاز پیدا می‌کنید. اول باید تکیه‌گاهی برای موبایل یا دوربین خود فراهم کنید. به این منظور پایه‌هایی در بازار موجود هستند. اما شما می‌توانید از وسایل اطرافتان نیز برای تکیه دادن موبایلتان استفاده کنید. مثلا با چیدن تعدادی کتاب روی هم نیز خواهید توانست به نتیجه‌ی دلخواهتان برسید. دومین نیاز و مهم‌ترین مسئله‌ در عکاسی، نور مناسب است. برای این امر نیز حلقه‌های نور در فروشگاه‌ها یافت خواهند شد. اما شما با یک چراغ مطالعه‌ی کوچک یا حتی نور پنجره می‌توانید به نور مورد نظرتان دست پیدا کنید.

راهنمای قدم به قدم سلفی گرفتن + نکات ریز

راهنمای قدم به قدم سلفی گرفتن + نکات ریز

با مطالبی که بیان شد، دانستیم آنچه در سلفی گرفتن اهمیت دارد، رعایت تکنیک و نکات مهم است نه ابزار و تجهیزاتی که با آن‌ها به ثبت تصاویر می‌پردازیم. از این رو ما در ادامه ی این مطلب، تمام نکاتی را که باید برای گرفتن یک عکس فوق‌العاده و عالی از خودتان مد نظر قرار دهید، بررسی خواهیم کرد.

  • نور

عکاسی به معنی ثبت نورهای بازتاب شده از تصاویر است. از این رو نور مهم‌ترین مسئله در تمام انواع عکس‌برداری از جمله گرفتن سلفی است. این نکته را همواره به یاد داشته باشید که ما در عکاسی به دنبال نورهای ملایم هستیم. نور ملایم، نوری است که سایه‌های تند و تیز و خطی ایجاد نمی‌کند. اگر در مکانی باز هستید که نور آفتاب با شدت تمام می‌تابد، به سایه‌ها و درختان پناه برید. در منزل نیز می‌توانید جلوی نور شدید تابیده از پنجره یا چراغ، پرده‌ی نازکی قرار دهید که شدت آن را ملایم‌تر کند.

  • ثبات دوربین و سوژه

لرزش دوربین هنگام عکس‌برداری باعث می‌شود تصویر به صورت تار و بی‌کیفیت به ثبت برسد. از این رو هنگام گرفتن سلفی می‌توان با تکیه دادن دوربین به مکانی ثابت یا استفاده از پایه‌های مخصوص، جلوی این اتفاق را بگیرید. به علاوه با ابزار تایمر، پس از فشردن دکمه‌ی دوربین یا موبایل، فرصت کافی برای ثابت نگه داشتن ژستتان به دست خواهید آورد. پس هم ثابت بودن خودتان در مقابل دوربین و هم ابزار عکس‌برداریتان، برای رسیدن به کیفیت مطلوب و عکسی واضح، حائز اهمیت است.

  • زاویه موبایل

زاویه دریچه‌ی دوربین، در عکاسی بعد از نور، در مهم‌ترین جایگاه قرار دارد. شما با تغییر زاویه دوربین می‌توانید نور را تحت کنترل خود درآورید. برای دست یافتن به بهترین زاویه لازم است جهت نور را بدانید. به علاوه زاویه‌ی رو به بالا یا رو به پایین دوربین نیز، در بیان چیزی که روی آن تمرکز دارید، بسیار اهمیت دارد. از این رو بهترین راه برای پیدا کردن مناسب‌ترین زاویه، انداختن چند عکس از زوایای مختلف و انتخاب بهترین جهت است.

  • زاویه صورت

زوایه‌ی چهره‌ی شما نیز به اندازه‌ی جهت دریچه ی دوربین، با اهمیت است. هر شخص دارای زاویه‌ای بهتر است که همواره در تمام عکس ها زیباتر به نظر می‌رسد. شما با گرفتن سلفی‌های متعدد و امتحان کردن ژست‌های مختلف، می‌توانید بترین حالت خود را پیدا کنید. از آن پس سعی کنید در تمامی عکس‌ها و ژست‌هایتان آن زاویه را بازسازی کنید. باید بدانید که اطلاع از بهترین زاویه، راز افرادی است که اصطلاحا خوش عکس نامیده می‌شوند. برای گرفتن ژست در عکس‌های سلفی، می‌توانید یک آینه در پشت دوربین یا موبایلتان قرار دهید که بتوانید حالتتان را بررسی کنید.

  • حس گرفتن

همیشه این نکته را مد نظر داشته باشید که مهم‌ترین مسئله در تصاویر ثبت شده، انتقال حسی است که آن لحظه در فضا موج می‌زند. حتی اگر بهترین ژست‌ها را بگیرید و در مناسب‌ترین زاویه‌ی خودتان باشید، تا زمانی که خشک و بی‌احساس جلوه کنید، عکس شما دوست داشتنی نخواهد بود. زدن لبخندی از ته دل و درخشش چشم‌ها از خوشحالی، بالاترین کیفیتی است که می‌توانید به سلفی‌های خود ببخشید. پس سعی کنید حسی که فضای عکس شما دارد را در چهره و ژست خود منعکس کنید. به این صورت می‌توانید به عکستان روح ببخشید.

  • صبر و حوصله

حرفه‌ای‌ترین عکاسان نیز نمی‌توانند با یک کلیک بهترین تصویر را از یک سوژه و منظره به ثبت برسانند. تنها چیزی که برای پیدا کردن بهترین جهت و ثبت زیباترین تصاویر اهمیت دارد، صبر، حوصله و عشق زیاد است. پس هنگام گرفتن سلفی این نکته را مد نظر قرار دهید و با آرامش و حوصله بهترین تصاویر را خلق کنید. ژست‌ها و زاویه‌های متفاوت را امتحان کنید و از هر کدام چندین عکس بگیرید. نور را تغییر دهید و شذت‌های مختلفش را به ثبت رسانید. بدون شک در انتها تصویری حرفه‌ای و بی‌نظیر را به ثبت خواهید رسانید.

  • ادیت مناسب

بهترین تصاویر هم نیاز به ویرایش و ادیت دارند. ابزارهای بسیاری در موبایل برای این کار طراحی شده‌اند. در ویندوز نیز تاکنون فتوشاپ حرف اول در ویرایش و روتوش تصاویر را می‌زند. با هر نرم‌افزاری که به ویرایش مشغول می‌شوید، صبر و حوصله ر فراموش نکنید. هیچ قانون مطلقی در ادیت کردن وجود ندارد. حالت‌ها و درجه‌های متفاوت را امتحان کرده و طبق سلیقتان بهترین سلفی را ذخیره کنید. البته همواره این نکته را مد نظر داشته باشید که افراط در ویرایش نتیجه‌ی عکس دارد. این کار عکس شما را از حالت طبیعی خارج می‌کند و چهره‌تان غیر واقعی به نظر خواهد آمد.

گرفتن سلفی با دوربین سلفی

سخن آخر

سلفی گرفتن، راه‌حلی فوق‌العاده برای مواقع ضروری تنهایی یا بودن با افراد نامطلع از قواعد عکاسی است. اما این شیوه هیچ‌گاه جایگزین عکس‌های گرفته شده توسط عکاسان حرفه‌ای نخواهد بود. زیرا آن‌ها با نکات و قواعد بسیاری آشنا هستند و می‌توانند بهترین لحظات عمرتان را، در قالب تصویری جذاب و خارق‌العاده به ثبت برسانند. آتلیه الهام اشرفیان، مجری خدمات جشن عروسی، عقد، نامزدی و مراسماتی از این قبیل، می‌تواند عشق جاری در لحظات گذرا و رویایی متعلق به شما را، در تصاویرتان به لحظاتی ابدی تبدیل کند. با الی استدیو همراه باشید.

اینستاگرام الی استدیو را دنبال کنید.

اینستاگرام الی استدیو